Ministerstwo Zdrowia pracuje nad przepisami o dochodzeniu rekompensat za błędy medyczne. Do czasu uchwalenia nowych regulacji pacjenci mają dwie drogi dochodzenia roszczeń: pozasądową przed Wojewódzkimi Komisjami ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych oraz sądową (postępowanie cywilne).
– Poszkodowany wskutek błędu medycznego może żądać zadośćuczynienia za krzywdę oraz odszkodowania – wyjaśnia Michał Strzelbicki, radca prawny, wspólnik w Eventum Kancelaria Prawna.
Zadośćuczynienie dotyczy niematerialnych następstw błędu w leczeniu, czyli bólu, cierpienia, okaleczenia, wydłużenia czasu leczenia czy pogorszenia rokowań co do wyzdrowienia. Natomiast odszkodowanie pokrywa szkodę majątkową, którą może być np. koszt operacji naprawczej, rehabilitacji czy dodatkowej opieki.
Poszkodowany (ewentualnie jego spadkobiercy) może złożyć wniosek do właściwej miejscowo (siedziba szpitala) Wojewódzkiej Komisji ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych. Trzeba to zrobić w terminie jednego roku od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o danym zdarzeniu medycznym, ale nie później niż w ciągu trzech lat od zdarzenia. Komisja ma cztery miesiące na rozpoznanie sprawy i wydanie orzeczenia.
Odpis wniosku komisja doręcza kierownikowi podmiotu prowadzącego szpital oraz jego ubezpieczycielowi. Ci przedstawiają swoje stanowisko wraz z dowodami w terminie 30 dni od otrzymania wniosku. Jeśli tego nie zrobią, jest to równoznaczne z akceptacją wniosku oraz proponowanej wysokości odszkodowania i zadośćuczynienia.