Towarzystwa coraz szybciej wypłacają odszkodowania z komunikacyjnego ubezpieczenia OC. Wciąż jednak zdarzają się wielomiesięczne opóźnienia, choć Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) nakłada za to coraz surowsze kary.
Niedawno KNF ukarała Wartę za naruszenie ustawowych terminów wypłaty odszkodowań oraz obowiązków informacyjnych (kara 600 tys. zł). W poprzednich latach kary nakładane przez KNF w takich sprawach były przeważnie symboliczne, wynosiły często 20–30 tys. zł. W ostatnich miesiącach recydywiści karani są surowiej. W grudniu 2016 r. na Compensę nałożono karę w wysokości 250 tys. zł.
– KNF ustalając wysokość kary pieniężnej uwzględnia liczbę naruszeń stwierdzonych w toku danego postępowania administracyjnego, wielkość stwierdzonych opóźnień i ich wagę – tłumaczy Jacek Barszczewski, rzecznik prasowy UKNF. – Ponadto KNF zwraca uwagę na działania podejmowane przez ubezpieczyciela, mające zapewnić wykonywanie działalności ubezpieczeniowej zgodnie z prawem. Uwzględniana jest również sytuacja finansowa podmiotu, na który nakładana jest kara pieniężna.
Dawid Korszeń, rzecznik prasowy Warty wyjaśnia, że sprawa dotyczy około 60 starych zdarzeń z lat 2007–2013, a w tym okresie Warta zlikwidowała ponad 2,5 miliona szkód. Towarzystwo deklaruje, że od tamtego czasu poświęciło dużo uwagi usprawnieniu procedur i obecnie jest liderem wśród dużych firm ubezpieczeniowych pod względem jakości likwidacji szkód w Polsce.
– Dowodem na to są m.in. raporty rzecznika finansowego dotyczące liczby skarg i interwencji. Warta prezentuje się w nich najlepiej na tle głównej konkurencji – podkreśla Dawid Korszeń.