Tak prywatna służba zdrowia walczy z koronawirusem

W związku z epidemią przychodnie zachęcają do zdalnego kontaktu przez telefon, wideo lub czat, gdzie można skonsultować swój stan zdrowia.

Publikacja: 25.03.2020 15:47

Tak prywatna służba zdrowia walczy z koronawirusem

Foto: AFP

Nie tylko publiczna służba zdrowia może być przeciążona w związku z atakiem koronawirusa. Także prywatne placówki mierzą się z podobnym problemem.

Warto sprawdzić: Prywatna polisa a walka z koronawirusem. Za co zapłacą?

Z opieki medycznej w prywatnych placówkach mogą korzystać zarówno pacjenci posiadający pakiet zdrowotny, jak i ci, którzy wykupili pojedynczą usługę – konsultację lekarza. Pakiety usług zaczynają się od 30 zł miesięcznie, natomiast koszt pojedynczej wizyty – od 80 zł. W związku z epidemią koronawirusa przychodnie zachęcają do zdalnego kontaktu przez telefon, wideo lub czat, gdzie można skonsultować swój stan zdrowia. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego, jeśli podejrzewamy u siebie koronawirusa, to musimy bezwzględnie kierować się do stacji sanitarno-epidemiologicznej, a nie do placówki ambulatoryjnej, aby nie narażać zdrowia innych pacjentów. Prywatne przychodnie są w stałym kontakcie ze służbami sanitarnymi, wdrożyły procedury zabezpieczające przed szerzeniem się zakażenia i na bieżąco monitorują sytuację.

Telemedycyna źródłem informacji

Osoby które wykupiły pakiety zdrowotne, bez problemów mogą z nich korzystać. Ubezpieczyciele nie przewidują ograniczania świadczeń w związku z koronawirusem. Ubezpieczeni mogą liczyć zarówno na wsparcie w ocenie symptomów, jak i porady dotyczące zminimalizowania ryzyka zarażenia. Po porady nie trzeba wybierać się do placówki, informacje można uzyskać online. W przypadku podejrzenia zakażenia taki kontakt jest wskazany.

Telemedycyna obejmuje konsultacje z lekarzami i specjalistami medycznymi online przez czat, wideo lub telefon. Pacjent może tą drogą uzyskać zalecenia do dalszego postępowania, np. wskazanie do wizyty na oddziale zakaźnym, skierowanie na badania, a także receptę na potrzebne leki. Ma także dostęp online do swojego konta, a w nim do dokumentacji medycznej i zaleceń po odbytej e-konsultacji. Podczas epidemii ważne jest rzetelne źródło informacji.

Pod wpływem stresu i w związku z brakiem profesjonalnej wiedzy medycznej możemy mieć kłopot z prawidłową oceną, objawy jakiej choroby u nas występują – przyznaje Dorota Bartkowska, odpowiedzialna za ubezpieczenia zdrowotne w towarzystwie ubezpieczeń Compensa. Mówię o tym, żeby podkreślić, jak ważne w kontekście koronawirusa jest rzetelne źródło informacji. Dlatego olbrzymiego znaczenia w kontekście epidemii nabiera usługa telemedyczna w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, dzięki której możemy szybko skonsultować objawy i uzyskać fachową poradę lekarską bez wychodzenia z domu. To może w znaczący sposób minimalizować rozprzestrzenianie się choroby, ponieważ blokuje kontakt potencjalnego nosiciela wirusa z innymi ludźmi.

– Zdecydowaliśmy się na pomoc telemedyczną, żeby osoby, które podejrzewają u siebie zarażenie wirusem, nie narażały siebie ani innych, odwiedzając osobiście przychodnie – mówi Piotr Bugajski, dyrektor biura komunikacji korporacyjnej w PZU. – Nasi lekarze udzielają fachowych konsultacji i w przypadku podejrzeń, że mają do czynienia z zakaźną chorobą, niezwłocznie organizują pomoc, kierując chorych do stacji sanitarno-epidemiologicznych i szpitali chorób zakaźnych.

– Ubezpieczenia zdrowotne zapewniają możliwość konsultacji prywatnej z lekarzem chorób zakaźnych, jednak osoby podejrzewające zarażenie, zamiast wizyty w przychodni powinny skorzystać z kontaktu zdalnego. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko rozprzestrzenienia wirusa – przyznaje Xenia Kruszewska, dyrektor działu ubezpieczeń zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.

Warto sprawdzić: Złote inwestycje w ciężkich czasach. Najprostsze metody

Telekonsultacje można wykonać za pośrednictwem telefonu, komunikatora internetowego lub czatu w przeglądarce internetowej. Rozwiązanie to pozwala szybko udzielić pomocy i porad pacjentowi. Na kontakt z lekarzem czeka się zazwyczaj maksymalnie kilka godzin. W wybranych przypadkach można też skorzystać z wizyt domowych.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Wizyty w prywatnych przychodniach odbywają się bez większych zakłóceń. Przychodnie wdrożyły wszelkie procedury bezpieczeństwa.

Pracownicy recepcji mają zalecenie, by w miarę możliwości utrzymywać od pacjenta odległość min. 1 m, często myć i dezynfekować ręce, a także regularnie dezynfekować powierzchnie dotykowe (blat, klawiatura, myszka, terminal płatniczy, oparcia krzeseł). Jeśli pacjent z infekcją dróg oddechowych zgłasza się do recepcji centrum medycznego, otrzymuje ochronną maskę chirurgiczną i jest poproszony o jej natychmiastowe założenie. W przypadku, gdy pacjent zgłaszający się z objawami infekcji poinformuje, że w ostatnich 14 dniach wrócił z Chin, Włoch lub innych regionów występowania częstych zachorowań na Covid-19 lub przebywał w bliskim kontakcie z osobą zakażoną, zostanie odizolowany, a następnie konsultowany przez lekarza. Lekarze w takich sytuacjach stosują właściwe środki ochrony osobistej oraz zachowują bezpieczną odległość od pacjenta. Jeśli pacjent nie wymaga pilnej pomocy medycznej, pozostaje w zamkniętym gabinecie do czasu przyjazdu karetki. Następnie zostaje przetransportowany do właściwego szpitala zakaźnego.

Po opuszczeniu placówki przez pacjenta zgodnie z procedurami wietrzone są pomieszczenia, myte i dezynfekowane powierzchnie (głównie dotykowe: klamki, oparcia krzeseł, barierki, uchwyty, kontakty) czy używane sprzęty medyczne oraz utylizowane są materiały jednorazowe. Postępowanie to dotyczy zarówno gabinetu, w którym był przyjmowany pacjent, jak i ciągów komunikacyjnych, którymi się przemieszczał. W Medicover działamy zgodnie z procedurami bezpieczeństwa epidemiologicznego i zaleceniami Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego. W przypadku podejrzenia u pacjenta koronawirusa jesteśmy w pełni przygotowani na jego odizolowanie oraz zapewnienie bezpiecznego transportu do szpitala zakaźnego. Nasz personel został specjalnie przeszkolony i przygotowany na takie zdarzenia, a w placówkach jest prowadzona normalna działalność – mówi dr Agnieszka Motyl, dyrektor ds. standardów medycznych Medicover.

– Oczywiście opieką obejmujemy w takiej sytuacji wszystkich naszych pacjentów – zarówno tych, którzy posiadają u nas pakiet zdrowotny, jak i tych, którzy wykupili pojedynczą usługę (konsultację lekarza). Jednocześnie zachęcamy wszystkich pacjentów, nie tylko tych z infekcjami, jak grypa czy przeziębienie, lub z podejrzeniem zakażenia koronawirusem, do zdalnego kontaktu przez Telefoniczną Poradę Medyczną lub czat – dodaje dr Agnieszka Motyl z Medicover.

Warto sprawdzić: Co walka z koronawirusem oznacza dla naszych portfeli

– Grupa LUX MED uruchomiła stosowne działania zapobiegawcze oraz wdrożyła rozwiązania organizacyjne na wypadek wykrycia infekcji u pacjenta korzystającego z opieki medycznej. Powołaliśmy specjalny zespół na bieżąco monitorujący rozwój sytuacji epidemiologicznej, regulacje i zalecenia organów państwa, jak również koordynujący działania w ramach wszystkich jednostek organizacyjnych. Nasze procedury postępowania zostały opracowane zgodnie z zaleceniami GIS i Ministerstwa Zdrowia. Wdrożyliśmy też procedury z podwyższonym poziomem zabezpieczeń antyseptycznych. Priorytetowo traktujemy zapewnienie odpowiedniej komunikacji i wiedzy o zasadach postępowania dla pacjentów i pracowników, prowadząc szeroko zakrojoną kampanię informacyjną. Uruchomiliśmy m.in. dedykowaną wyłącznie koronawirusowi infolinię, z której mogą skorzystać wszyscy mieszkańcy Polski. Korzystamy też z infrastruktury telemedycznej, która pozwala na zdalne konsultacje lekarskie. Jeśli osoba z podejrzeniem trafi do naszej placówki medycznej, to mamy przygotowane na taką ewentualność stosowne procedury postępowania. O wszystkich przypadkach informujemy zgodnie z zaleceniami sanepid – mówi dr n. o zdr. Monika Tomaszewska, pion medyczny LUX MED.

Prywatne ubezpieczenia zdrowotne

  Wiek przystąpieniaLiczba lekarzyLiczba badańWizyty domoweRezonansSkładka mies. w zł
AXAOCHRONA Z PLUSEM wariant podstawowy do 69 lat933nienieod 68
AXAOCHRONA Z PLUSEM wariant rozszerzony do 69 lat24176taktakod 130
Inter UbezpieczeniaVISION wariant podstawowy do 60 lat64173taktakod 125
Inter UbezpieczeniaVISION wariant rozszerzony do 60 lat65175taktakod 245
InterriskANTIDOTUM PLUS wariant rozszerzony do 65 lat65135taktakod 125
InterriskANTIDOTUM PLUS wariant podstawowy do 65 lat1889nienieod 65
Signal IdunaDIRECT wariant podstawowy do 60 lat5116nienieod 41
Signal IdunaPOLMED wariant podstawowy do 60 lat15110taknieod 62
Signal IdunaSTART+ wariant podstawowy do 60 lat15110taknieod 99
TU ZdrowiePOLISA ZDROWIE wariant rozszerzony do 70 lat40466taktakod 168
TU ZdrowiePOLISA ZDROWIE wariant podstawowy do 70 lat16190nienieod 32
Źródło: rankomat.pl

Nie tylko publiczna służba zdrowia może być przeciążona w związku z atakiem koronawirusa. Także prywatne placówki mierzą się z podobnym problemem.

Warto sprawdzić: Prywatna polisa a walka z koronawirusem. Za co zapłacą?

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polisy i ubezpieczenia
Wielka awaria ZUS. Od rana nie działa strona zakładu ani PUE
Polisy i ubezpieczenia
Banki nie mogą rozwinąć skrzydeł w sprzedaży ubezpieczeń, ale jest lepiej
Polisy i ubezpieczenia
Przestępczość ubezpieczeniowa kwitnie w gorszych czasach
Polisy i ubezpieczenia
Odpowiedzialność za nieumyślne szkody lepiej przerzucić na ubezpieczyciela
Polisy i ubezpieczenia
Inflacja niejedno ma imię. Te ubezpieczenie zdrożeją