Izabela Agata Bukowska, Członek Zarządu w Insur Invest sp. z o.o.
Zakres ochrony obowiązkowego ubezpieczenia OC określa ustawa. Ma to swoje konsekwencje. Każdy zakład ubezpieczeń w podstawowym zakresie oferuje bowiem identyczne OC, za które płaci się różne składki w zależności od ubezpieczyciela. Rozpiętości pomiędzy najniższą a najwyższą ceną sięgają minimum kilkuset złotych. Ta reguła dotyczy wszystkich kierowców, także tych jeżdżących bezszkodowo. Aby niepotrzebnie nie przepłacić, należy przed zakupem porównać oferty różnych ubezpieczycieli. Można to zrobić w każdej firmie z osobna, co zajmuje mnóstwo czasu. Lepszym pomysłem jest wizyta w multiagencji, której doradca przygotuje kalkulację obejmującą jeśli nie cały rynek, to przynajmniej większą jego część.
Czy to oznacza, że przy wyborze OC należy kierować się wyłącznie ceną? Nie. To najważniejsze kryterium, ale są też inne. Niektórzy ubezpieczyciele być może zaproponują klientowi wyższą cenę samego OC, ale jednocześnie konkurencyjną ofertę na dodatki do polisy – np. wysokie sumy ubezpieczenia w NNW, holowanie na długich dystansach w assistance czy usługę bezpiecznej likwidacji szkód, polegającą na możliwości zgłoszenia szkody z OC sprawcy u swojego ubezpieczyciela. O takich możliwościach także trzeba przed zakupem porozmawiać z doradcą.
Kompleksowość to podstawa
Jakub Janecki, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Majątkowych i Komunikacyjnych, Generali TU SA:
Jak będzie wyglądał rynek ubezpieczeń komunikacyjnych w przyszłości? Gdybyśmy to wiedzieli, to na pewno siedzielibyśmy cicho z tajemniczym uśmiechem na twarzy, niczym Mona Lisa.
Jako Generali mamy za to obrany kierunek rozwoju: być blisko Klienta jako partner na całe życie. To, co uważamy za ważne, to jakość produktów, szeroki zakres ubezpieczenia, czyli pomoc klientom we wszystkich sytuacjach, tak w domu, jak i poza domem, w aucie i poza autem. Jeśli mówimy o ubezpieczeniu obowiązkowym OC, to ważna jest również pomoc medyczna po wypadku. Jeśli bierzemy pod uwagę assistance, to nie tylko w związku z awarią pojazdu, ale i roweru; obserwujemy teraz w Polsce bum rowerowy. Ubezpieczenie od wypadków działać powinno nie tylko w pojeździe, ale i poza pojazdem.
Przyszłość ubezpieczeń leży w ich prostocie
Katarzyna Wojdyła, członek zarządu LINK4
Nowe technologie są obecne już niemal na każdym etapie relacji ubezpieczycieli z klientami i to one będą determinować ten rynek w przyszłości. Pandemia nie zachwiała sektorem ubezpieczeń komunikacyjnych, który jest zdominowany przez obowiązkowe ubezpieczenie OC. Mimo większej zdalności nadal korzystamy z samochodów, za to dzięki zastosowaniu zaawansowanej analityki możemy poprawić doświadczenia klientów w procesie sprzedażowym, obsługowym czy likwidacji szkody. Możemy lepiej dopasowywać nie tylko oferty zakupu ubezpieczenia, ale też kierować zgłoszenia szkodowe na ścieżki likwidacji zgodne z preferencjami klientów, dzięki czemu wypłata świadczenia może nastąpić w ciągu kilku godzin od zgłoszenia. I to jest pierwszy trend. Drugi natomiast wiąże się z konstrukcją oferty i tym, w jaki sposób komunikujemy się z klientami. Klienci oczekują od ubezpieczycieli przede wszystkim prostoty i elastyczności w dostosowaniu procesu zakupu do ich wymagań. Poza podstawowymi funkcjami ubezpieczenia szukają dodatkowych wartości, które ochrona ubezpieczeniowa niesie, np. usługi assistance czy alerty pogodowe ostrzegające przed intensywnymi zjawiskami atmosferycznymi. Innymi słowy, nawet w przypadku obowiązkowych ubezpieczeń OC decydującym czynnikiem może nie być cena, tak jak to miało miejsce dotychczas, a prostota zakupu i dodatkowe usługi, które rozszerzą zakres ochrony ubezpieczeniowej.
Kurs na digitalizację
Oskar Jedynasty, Dyrektor ds. Automatyzacji w Grupie ERGO Hestia.
Kierowcy w Polsce najczęściej wybierają zakup polis komunikacyjnych u agentów ubezpieczeniowych – trend ten będzie utrzymywał się w bliższej i dalszej przyszłości. Warto jednak zwrócić uwagę, że towarzystwa oferujące ubezpieczenia komunikacyjne w coraz większym stopniu wykorzystują automatyzację, czy sztuczną inteligencję w celu podnoszenia jakości procesów obsługi. W ubezpieczeniach od jakiegoś czasu widać kurs na digitalizację, jednak pandemia znacznie przyspieszyła rozwój w tym kierunku. Już teraz w wielu procesach dokumenty w formie cyfrowej są automatycznie przetwarzane, a roboty RPA wykonują zlecone w nich operacje znacząco przyspieszając ich realizację. Rozwój sztucznej inteligencji otwiera przed nami perspektywę jeszcze szerszej digitalizacji sektora ubezpieczeń. Algorytmy mogą przykładowo wesprzeć analizę zdjęć uszkodzeń po wypadkach, a dzięki danym z sensorów w pojazdach czy nawet telefonu kierowcy, towarzystwa będą mogły w większym stopniu premiować kierowców jeżdżących bezpiecznie”.
Przyszłość rynku ubezpieczeń samochodowych
Marek Dmytryk, zastępca dyrektora Biura Ubezpieczeń Detalicznych Wiener
W połowie pandemii rynek ubezpieczeń prognozował możliwy spadek dobrowolnych ubezpieczeń komunikacyjnych, z utrzymaniem poziomu ubezpieczeń obowiązkowych, czyli OC. Przypomnijmy, że ubezpieczenie obowiązkowe OC musi zawrzeć każdy posiadacz pojazdu mechanicznego bez względu w jakiej sytuacji finansowej się znajduje i czy w danym momencie ma zachwianą płynność finansową lub ponosi straty. Jednak wyniki naszych badań (lipiec, 2020 r.) pokazują, że aż 85 proc. ankietowanych zadeklarowało, że przedłużając umowę ubezpieczenia zamierza utrzymać jego dotychczasowy zakres, a 8 proc. rozważa rozszerzenie ochrony. Potwierdzają to nasze dane – widzimy, że klienci nie rezygnowali z dobrowolnych ubezpieczeń i nie zaobserwowaliśmy spadku. Może oznaczać to, że nadal rozumiemy ubezpieczenia jako zabezpieczenie tego, co mamy. To pozytywne zjawisko, pokazujące, że świadomość ubezpieczeniowa wśród Polaków rośnie. Natomiast w okresie pandemii zauważyliśmy zwiększenie zainteresowania klientów możliwością rozłożenia płatności na raty niż dokonaniem płatności jednorazowej.
Warto sprawdzić: Samochód elektryczny dla krezusów. Najtańsze wciąż drogie
Metodologia rankingu OC 2021
W rankingu ubezpieczeń OC – auta, maksymalnie można było uzyskać 30 pkt. Braliśmy pod uwagę pakiet OC w skład którego wchodziło OC, NNW i assistance do OC. Ocenialiśmy:
– wysokość składki za cały pakiet OC, NNW i assistance do OC, uwzględniając składki dla 3 przykładowych osób w 7 miastach – 10 pkt.
– składkę i zakres ubezpieczenia assistance – 10 pkt.
– składkę i zakres ubezpieczenia NNW – 10 pkt.
Punkty za wysokość składki przyznawaliśmy linowo, uwzględniając pozycję towarzystwa pod względem wysokości składki zarówno w miastach, jaki i w przykładowych osobach (towarzystwo które w danym mieście oferowało najmniejszą składkę otrzymywało 11 pkt., każde kolejne o 1 pkt. mniej). Następnie sumowaliśmy wszystkie wyniki i normowaliśmy do 10. Maksymalną liczbę punktów otrzymało towarzystwo, z największym wynikiem, kolejne towarzystwa otrzymywały odpowiednio mniej punktów, proporcjonalnie do wyniku.
Dane do wyliczeń uzyskaliśmy z kilku źródeł. W zawiązku z dużymi różnicami w cenach polis w rankingi wykorzystaliśmy najniższe ceny.
W przypadku rankingów dotyczących przykładowych polis, uwzględniliśmy dane przypisane konkretnemu ubezpieczaniu.
W przypadku ubezpieczenia assistance – punktowaliśmy:
– składkę za assistance – maksymalnie 2,5 pkt. (w cenie pakietu – 2,5 pkt.; do 10 zł – 2 pkt.; 11-40 zł – 1,5 pkt.; 41-80 zł – 1 pkt.; powyżej 80 zł – 0,5 pkt.); uwzględniliśmy średnią cenę z otrzymanych danych.
– holowanie – maksymalnie 2 pkt. (holowanie w razie wypadku na terenie Polsk: bez limitu – 1,5 pkt.; do 200 km – 1 pkt.; poniżej 200 km – 0,5 pkt.; holowanie w razie wypadku poza Polską – 0,5 pkt.);
– próbę usprawnienia samochodu – 0,5 pkt.;
– wynajem samochodu zastępczego po wypadku – maksymalnie 1,5 pkt. (5-6 dni – 1,5 pkt.; 3-4 dni – 1 pkt.);
– przewóz ubezpieczonych do docelowego miejsca holowania – maksymalnie 0,5 pkt.;
– sumę ubezpieczenia assistance – maksymalnie 2,5 pkt. (powyżej 5000 zł – 2,5 pkt. ; 3001 – 5000 zł – 2 pkt. ; 2000-3000 zł – 1,5 pkt.; poniżej 2000 zł – 1pkt.);
– terytorialny zakres ochrony ubezpieczeniowej – 0,5 pkt. gdy obowiązuje na ternie UE.
W przypadku ubezpieczenia NNW – punktowaliśmy:
– wysokość sumy ubezpieczeniowej – maksymalnie 2 pkt. (20 tys. – 2 pkt. ; 15 tys. – 1,5 pkt.; 10 tys. i poniżej – 1 pkt.);
– składkę NNW maksymalnie 2 pkt. (w cenie pakietu – 2 pkt.; do 30 zł – 1,5 pkt.; 31 – 60 zł – 1 pkt. powyżej 60 zł – 0,5 pkt.); uwzględniliśmy średnią cenę z otrzymanych danych.
– zakres ubezpieczenia – 2 punkty gdy zakres podstawowy obejmuje więcej niż trwały uszczerbek na zdrowiu i śmierć;
– dodatkowy zakres ubezpieczenia – maksymalnie 2 pkt. (2 pkt. – gdy koszty związane z leczeniem wynoszą 21-30 proc.; 1,5 pkt. – gdy 11-20 proc.; 1 pkt. – 10 proc. i poniżej sumy ubezpieczenia);
– terytorialny zakres ochrony ubezpieczeniowej – maksymalnie 2 pkt. (2 pkt. – gdy ubezpieczenie obejmuje cały świat; 1 pkt. – gdy ubezpieczenie obejmuje terytorium Unii Europejskiej).