– Na jej mocy ubezpieczyciele rezygnują z przeprowadzenia oględzin w przypadku, gdy szacowana wartość szkody nie przekracza tej ustalonej w klauzuli. Wówczas likwidacja odbywa się wyłącznie na podstawie przekazanej dokumentacji. To ułatwienie jest zresztą często proponowane przez ubezpieczycieli przy likwidacji szkód masowych niezależnie od istnienia odpowiednich klauzul w umowach – tłumaczy Sławomir Sasik, broker ubezpieczeniowy, kierownik Biura Rewizji Południe EIB. Kryterium decydującym o wyborze typowego lub niestandardowego sposobu likwidacji szkody przeważnie – choć nie zawsze – pozostaje jej rozmiar.
Warto sprawdzić: Koszt budowy domu w 2021. Tanio już było
– Możliwe są również inne rozwiązania umożliwiające ubezpieczonym przystąpienie do naprawy mienia w krótszym terminie. Przykładowo, w uzgodnieniu z ubezpieczycielem zgłoszenia szkód kierowaliśmy na podany adres mailowy, dodatkowo informując o zdarzeniu wskazanego rzeczoznawcę, który bez oczekiwania na rejestrację zgłoszenia mógł wykonać oględziny – podaje Sasik.
W Generali w prostych przypadkach wystarczy, że poszkodowany prześle oświadczenie. W mniejszych szkodach osoba poszkodowana może również sama zlikwidować szkodę poprzez aplikację. Wprowadza w aplikacji wszystkie dane, odpowiada na zawarte w niej pytania i już po 48 godzinach otrzymuje środki finansowe na konto bankowe.
– Stale informujemy klientów, co zrobić, aby szybciej otrzymać odszkodowanie. Po pierwsze, należy wykonać zdjęcia, jeszcze przed rozpoczęciem sprzątania i przed wykonywaniem napraw tymczasowych. Następnie trzeba zabezpieczyć mienie, by uniknąć powiększenia rozmiaru uszkodzeń. Wykonane zdjęcia poszkodowany przesyła do nas, a my po ich obejrzeniu informujemy go, czy są one wystarczające, by oszacować zniszczenia, czy potrzebna będzie wizyta rzeczoznawcy – wyjaśnia Piotr Adamczyk.
Dodatkowa pomoc
Szkody spowodowane przez gwałtowne zjawiska pogodowe wymagają szybkiej reakcji, gdyż nie tylko utrudniają bezproblemowe zamieszkanie domu, ale też mogą prowadzić do kolejnych uszkodzeń, np. gdy naprawy wymagają dach czy okno. Z punktu widzenia ubezpieczycieli też jest ważne, żeby jak najszybciej przeprowadzić likwidację szkód. Poza upraszczaniem postępowania likwidacyjnego szukają oni też innych sposobów na usprawnienie procedur, np. angażują zewnętrznych partnerów do obsługi zgłoszeń, a rzeczoznawcom i konsultantom na infolinii przyznają większe uprawnienia, aby mogli finalizować sprawy naszych klientów na tzw. szybkiej ścieżce.