Niedługo, 11 października 2015 r., wchodzi w życie ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez firmy rynku finansowego i o rzeczniku finansowym. Jej część dotycząca pozasądowego rozwiązywania sporów zacznie obowiązywać 1 stycznia 2016 r.
Dotychczas sprawy te nie były uregulowane specjalnymi przepisami prawa, obowiązywały przepisy ogólne. Szczegółowe zasady rozpatrywania skarg (reklamacji) instytucje finansowe ustalały same.
Szersze uprawnienia
Nowa ustawa powołuje urząd rzecznika finansowego. Będzie on łączył funkcje dotychczasowego rzecznika ubezpieczonych oraz rzecznika klientów innych podmiotów rynku finansowego; do tej pory klienci ci nie mieli takiego wsparcia.
Głównym zadaniem rzecznika będzie reprezentowanie interesów osób korzystających z usług instytucji finansowych. Do jego kompetencji będzie należało rozpatrywanie skarg i wniosków w indywidualnych sprawach; opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania podmiotów rynku finansowego; występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej czy np. zmianę innych aktów prawnych. Rzecznik finansowy będzie miał możliwość nakładania kar do 100 tys. zł.
Nowe zasady
Według nowych zasad każdy ubezpieczyciel będzie miał obowiązek poinformować klienta o obowiązujących procedurach reklamacyjnych już na etapie zawierania umowy. W razie niedotrzymania przez firmę 30-dniowego terminu (maksymalnie 60-dniowego w sprawach skomplikowanych) na ustosunkowanie się do reklamacji będzie się przyjmować, że reklamacja ta została rozpatrzona zgodnie z wolą klienta. Zasada ta jest dla klientów bardzo korzystna.