Wyzwaniem dla wielu firm z warszawskiego parkietu są rosnące koszty. Część spółek ma jednak swoje sposoby, by nie odbiło się to negatywnie na rentowności ich biznesu.
– Najprostszym rozwiązaniem problemu rosnących kosztów jest ich przerzucenie na klientów, lecz nie zawsze otoczenie konkurencyjne umożliwia takie działanie bez uszczerbku dla biznesu. W przypadku np. branży handlowej podwyżki dotyczą wszystkich konkurentów, co umożliwia podnoszenie cen. Jednocześnie spółki są w stanie zwiększać skalę biznesu i rozmywać część kosztów. Daje to możliwość utrzymania lub nawet poprawy marż – wyjaśnia Maciej Kik, zarządzający funduszami akcji w Generali Investments TFI.
Warto sprawdzić: W co inwestować. Spółki, które przetrwały kryzys
Wskazuje, że większość polskich spółek jak jest jednak biorcami warunków zewnętrznych, ponieważ nie ma wystarczająco silnej marki czy innych przewag konkurencyjnych, aby dyktować warunki cenowe.
– W takiej sytuacji jedynym słusznym wyjściem jest inwestycja w innowacyjność rozwiązań i poprawę efektywności. Spółki, które mają możliwości kapitałowe poczynienia takich inwestycji i podjęły decyzje odpowiednio wcześnie, są w stanie utrzymywać, a nawet poprawiać, marże – tłumaczy.