Auta spalinowe, węgiel, CO2, tania Tesla. Klimatyczny przegląd dla inwestorów

Unijny zakaz dla aut spalinowych od 2035 r. stanął pod znakiem zapytania, a projekt nowych regulacji unijnych grozi lawinowym zamykaniem polskich kopalń węgla. Przedstawiamy przegląd wiadomości i analiz niezbędnych do inwestowania w zgodzie z dobrem planety.

Publikacja: 03.03.2023 13:44

Auta spalinowe, węgiel, CO2, tania Tesla. Klimatyczny przegląd dla inwestorów

Foto: materiały prasowe

Brak uwzględnienia czystych technologii spalinowych może doprowadzić do fiaska unijnego planu zakazania od 2035 r. sprzedaży aut spalinowych. Sprzeciwem wobec obecnego kształtu planu zagroziły dwie motoryzacyjne potęgi – Niemcy i Włochy (punkt 1). Klimatyczne ambicje UE to zła wiadomość także dla polskiego górnictwa, bo ofiarą zaostrzania regulacji antymetanowych może paść większość kopalni należących do państwowej PGG (punkt 2).

Zaniepokojenie widać też w europejskiej branży przemysłowej. Wszystko przez wzrost notowań pozwoleń na emisje CO2, których ograniczanie będzie w jej przypadku dużo trudniejsze niż w energetyce czy transporcie (punkt 3). Tymczasem jedną z pierwszych ofiar samych zmian klimatycznych paść mogą kurorty narciarskie. Mniejsze opady śniegu i wyższe temperatury oznaczają wyrok śmierci na ośrodki położone na mniejszych wysokościach (punkt 4).

Czytaj więcej

Klimatyczny przegląd dla inwestorów. Rośnie szansa na tani, zielony prąd

Jednocześnie z przełomem możemy mieć do czynienia w elektromobilności. Obniżki cen modeli Tesli sprawiają, że koszt zakupu auta elektrycznego może już być niższy niż w przypadku pojazdu z napędem spalinowym. Analitycy zastanawiają się, czy w branży nie obserwujemy już wojny cenowej (punkt 5). Oto najważniejsze tendencje, o których pamiętać powinni inwestorzy biorący pod uwagę względy klimatyczne.

1. Unijnemu zakazowi dla aut spalinowych od 2035 r. grozi weto

Niemcy i Włochy grożą zablokowaniem unijnego planu zakazania sprzedaży nowych aut spalinowych, a wątpliwości wobec planu wyraziły także Polska i Węgry. Plan, który zakłada osiągnięcie przez branżę motoryzacyjną neutralności klimatycznej, został przez państwa członkowskie wstępnie zaaprobowany w ubiegłym roku. Jednak kluczowe głosowanie, w którym sprzeciw zapowiedział Berlin, zaplanowano na 7 marca.

Zablokowanie projektu na tym etapie byłoby poważnym zgrzytem. Jednak według Berlina Komisja Europejska nie wywiązała się z obietnicy dopuszczenia neutralnych klimatycznie pojazdów spalinowych na paliwa syntetyczne, które dla Niemiec są kluczem do obniżania emisji.

Zdaniem stowarzyszenia branży motoryzacyjnej ACEA inflacja i zatrzymanie tendencji spadku kosztu akumulatorów podkopują nadzieje, że auta elektryczne staną się szybko powszechnie dostępne cenowo. Dlatego jego zdaniem neutralności klimatycznej nie uda się osiągnąć bez udziału czystszych napędów spalinowych.

Czytaj więcej

Wojna winduje kursy tych spółek na GPW

2. Unijne regulacje antymetanowe zagrażają istnieniu kopalń PGG

Wprowadzenie rozważanych obecnie przez Parlament Europejski ograniczeń emisji metanu grozi zamknięciem większości kopalń węgla należących do Polskiej Grupy Górniczej. Według Tomasza Rogali, prezesa największego w UE producenta węgla, polskie kopalnie emitują średnio od 8 do 14 ton metanu na 1000 ton wydobytego węgla, czyli wyraźnie więcej od rozważanego od 2027 r. limitu wynoszącego 5 ton.

Zdaniem menedżera PGG nie ma technicznych możliwości dostosować się donowych norm, a spółki nie będzie stać na opłacanie kar związanych z ich przekroczeniem. To oznaczałoby konieczność zamknięcia siedmiu z 12 kopalń do 2027 r. oraz kolejnych dwóch do 2031 r., choć porozumienie rządu ze związkowcami zakłada działanie kopalń do 2049 r.

Planowane rozwiązania uderzyłyby też w pozostałych polskich producentów węgla, jednak w mniejszym stopniu – podkreślali na branżowej konferencji przedstawiciele JSW i Bogdanki. Wcześniej list do europarlamentarzystów z prośbą o złagodzenie planowanych ograniczeń wysłał wicepremier Jacek Sasin.

Czytaj więcej

Komiks. Rynek kolekcjonerski rozgrzany. Niebotyczne wyceny na aukcjach

3. Europejski przemysł odczuje wzrost cen uprawnień do emisji CO2

Po raz pierwszy w historii powyżej pułapu 100 euro za tonę znalazły się w lutym notowania unijnych pozwoleń na emisje CO2. Jak zauważa agencja Reuters, nie wróży to dobrze europejskiemu przemysłowi – zwłaszcza ciężkiemu – który dotąd nie imponował tempem ograniczania emisji. Spośród trzech sektorów, które łącznie odpowiadają za dwie trzecie emisji CO2 w UE, w ostatniej dekadzie najszybciej – bo o 37 proc. – ograniczała je energetyka. Słabe postępy odnotowano w transporcie (12 proc.) oraz właśnie w przemyśle (15 proc.).

O ile przechodzenie motoryzacji na napędy elektryczne przyspiesza, to zdaniem komentatora Reutersa Gavin Maguire’a znacznie słabsze możliwości poprawy ma wciąż bardzo uzależniony od paliw kopalnych przemysł. Obiecujące wydają się technologie wodorowe, jednak na ich szerokie stosowanie trzeba będzie poczekać jeszcze dekadę. W przypadku części branż przemysłowych redukcja emisji może być nieopłacalna ekonomicznie, więc rosnące ceny pozwoleń na emisje będzie bił w ich finanse.

4. Kurorty narciarskie w epoce ocieplenia klimatu? Przetrwają najsilniejsi

Zmiany klimatyczne to fatalna wiadomość dla kurortów narciarskich, jednak te stawiają im czoła, ponosząc często wysokie koszty – donosi agencja Bloomberg. Sucha pogoda sprawia, że śniegu jest mało, a sztuczne naśnieżanie rzadziej jest możliwe – ze względu na wyższe przeciętne temperatury, a czasem przez niedobory wody (koszty rosną też za sprawą wysokich cen energii).

Jak wynika z analiz, w relatywnie lepszej sytuacji znajdują się centra narciarskie dysponujące lepszym dostępem do finansowania, położone na wyższych wysokościach oraz na stokach północnych. Jednocześnie amatorzy białego szaleństwa wybierają te stacje, gdzie warunki są najpewniejsze.

Według uniwersytetu w Grenoble część francuskich kurortów w Alpach i Pirenejach poniżej 2 tys. m n.p.m. może nie mieć dostatecznie dużo naturalnego śniegu, by móc dalej działać. Zgodnie z innym badaniem w latach 80. tego wieku blisko połowa dotychczasowych lokalizacji olimpiad zimowych nie będzie miała pewnych warunków śnieżnych.

„Zmiany klimatyczne nie oznaczają końca branży, ale przetrwają tylko najsilniejsi” – komentuje Bloomberg.

Czytaj więcej

Dywidendy 2023. Te spółki z GPW sypną groszem

5. Tesla tania jak jeszcze nigdy. Początek wojny cenowej?

Od dołka ze stycznia notowania Tesli skoczyły o ponad 100 proc., co analitycy w dużej mierze tłumaczą wzrostem zainteresowania klientów po obniżkach cen niektórych modeli. Będący autem klasy średniej Model 3 kosztuje teraz o prawie 5 tys. dol. mniej od przeciętnego auta sprzedawanego w USA, co według analizy agencji Bloomberg nie zdarzyło się jeszcze nigdy. Ceny droższego Modelu Y spadły o rekordowe 13 tys. dol.

Na obniżki błyskawicznie zareagowali konkurenci Tesli – Ford Motor obniżył ceny Mustanga Mach-E, Lucid Group zaoferowało klientom rabaty, a Rivian Automotive zapowiedziało kolejne zwolnienia. Zdaniem analityków to może być początek wojny cenowej, której ofiarą padną najsłabsi gracze. Jednocześnie ceny aut spalinowych idą w przeciwnym kierunku, co częściowo wynika ze strategii wielkich koncernów motoryzacyjnych, prowadzących kosztowną ekspansję w segmencie aut elektrycznych.

Polityka cenowa Tesli potrafi się szybko zmieniać. Jednak według agencji Bloomberg osiągnięcie parytetu w cenach między autami spalinowymi i elektrycznymi, którego moment inwestujący w branżę motoryzacyjną starali się przewidzieć od dawna, stało się rzeczywistością przynajmniej w odniesieniu do najpopularniejszego produktu Tesli.

Brak uwzględnienia czystych technologii spalinowych może doprowadzić do fiaska unijnego planu zakazania od 2035 r. sprzedaży aut spalinowych. Sprzeciwem wobec obecnego kształtu planu zagroziły dwie motoryzacyjne potęgi – Niemcy i Włochy (punkt 1). Klimatyczne ambicje UE to zła wiadomość także dla polskiego górnictwa, bo ofiarą zaostrzania regulacji antymetanowych może paść większość kopalni należących do państwowej PGG (punkt 2).

Zaniepokojenie widać też w europejskiej branży przemysłowej. Wszystko przez wzrost notowań pozwoleń na emisje CO2, których ograniczanie będzie w jej przypadku dużo trudniejsze niż w energetyce czy transporcie (punkt 3). Tymczasem jedną z pierwszych ofiar samych zmian klimatycznych paść mogą kurorty narciarskie. Mniejsze opady śniegu i wyższe temperatury oznaczają wyrok śmierci na ośrodki położone na mniejszych wysokościach (punkt 4).

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Portfel inwestycyjny
Inflacja uderzyła w oprocentowanie obligacji skarbowych. Jak nie stracić?
Rynki finansowe
Jak Chiny zarzynają kurę znoszącą złote jaja
Portfel inwestycyjny
Centra usług: szlifujący się diament
Portfel inwestycyjny
Inwestorzy w oczekiwaniu na obniżki stóp procentowych
Portfel inwestycyjny
Przy wysokim wzroście płac w 2024 r. oszczędności Polaków mogą dalej rosnąć