Brak uwzględnienia czystych technologii spalinowych może doprowadzić do fiaska unijnego planu zakazania od 2035 r. sprzedaży aut spalinowych. Sprzeciwem wobec obecnego kształtu planu zagroziły dwie motoryzacyjne potęgi – Niemcy i Włochy (punkt 1). Klimatyczne ambicje UE to zła wiadomość także dla polskiego górnictwa, bo ofiarą zaostrzania regulacji antymetanowych może paść większość kopalni należących do państwowej PGG (punkt 2).
Zaniepokojenie widać też w europejskiej branży przemysłowej. Wszystko przez wzrost notowań pozwoleń na emisje CO2, których ograniczanie będzie w jej przypadku dużo trudniejsze niż w energetyce czy transporcie (punkt 3). Tymczasem jedną z pierwszych ofiar samych zmian klimatycznych paść mogą kurorty narciarskie. Mniejsze opady śniegu i wyższe temperatury oznaczają wyrok śmierci na ośrodki położone na mniejszych wysokościach (punkt 4).
Czytaj więcej
Polska przeprasza się z wiatrakami. W USA dbające o klimat fundusze zbierają cięgi. Oto przegląd inwestowania w zgodzie z dobrem nas i planety.
Jednocześnie z przełomem możemy mieć do czynienia w elektromobilności. Obniżki cen modeli Tesli sprawiają, że koszt zakupu auta elektrycznego może już być niższy niż w przypadku pojazdu z napędem spalinowym. Analitycy zastanawiają się, czy w branży nie obserwujemy już wojny cenowej (punkt 5). Oto najważniejsze tendencje, o których pamiętać powinni inwestorzy biorący pod uwagę względy klimatyczne.
1. Unijnemu zakazowi dla aut spalinowych od 2035 r. grozi weto
Niemcy i Włochy grożą zablokowaniem unijnego planu zakazania sprzedaży nowych aut spalinowych, a wątpliwości wobec planu wyraziły także Polska i Węgry. Plan, który zakłada osiągnięcie przez branżę motoryzacyjną neutralności klimatycznej, został przez państwa członkowskie wstępnie zaaprobowany w ubiegłym roku. Jednak kluczowe głosowanie, w którym sprzeciw zapowiedział Berlin, zaplanowano na 7 marca.