W latach 2017–2018, dzięki bardzo dobrym wynikom i współpracy z partnerami oferującymi nasze fundusze, byliśmy jedną z najszybciej rosnących firm, jeśli chodzi o pozyskiwanie aktywów. Na tegoroczne wyniki wpłynęły dwa podstawowe czynniki. Po pierwsze, ten rok jest zdecydowanie słabszy dla całej branży. Według danych IZFiA po dziewięciu miesiącach sprzedaż netto funduszy detalicznych była ujemna. Po drugie, na zainteresowanie naszymi funduszami wpłynęła zmienność na rynkach akcji, co przełożyło się na mniejsze zainteresowanie inwestorów funduszami z komponentem akcyjnym, a w tej grupie należeliśmy do TFI pozyskujących największe aktywa. W porównaniu jednak z 4 mld zł, które wpłynęły do nas w dwóch poprzednich latach, skala tegorocznych umorzeń jest nieduża.
Wierzymy, że nasze podejście do prowadzenia firmy, bazujące na efektywnym i odpowiedzialnym zarządzaniu powierzonymi nam pieniędzmi, w połączeniu z dostarczanymi przez nas regularnie dobrymi wynikami inwestycyjnymi w kolejnych latach przełoży się na dalszy wzrost zarówno liczby klientów, jak i wartości zarządzanych aktywów.
Czy TFI zamierza wprowadzić jakieś zmiany w ofercie?
Z punktu widzenia firmy nowością w ofercie jest uruchomienia pracowniczych planów kapitałowych. Mamy ponad 18-letnie doświadczenie w prowadzeniu pracowniczych programów emerytalnych i chcemy wykorzystać je w PPK. Jeśli natomiast chodzi o ofertę funduszy detalicznych, to w najbliższym czasie nie planujemy zmian. Klientom oddajemy do dyspozycji ponad 20 subfunduszy o różnej strategii i zróżnicowanym profilu ryzyko-zysk. Cały czas oczywiście analizujemy rynek i potrzeby klientów i jeśli dostrzeżemy potencjał nowych strategii, których nie mamy w ofercie, rozważymy jej poszerzenie.
Jak wam idzie pozyskiwanie firm do PPK? Jaki macie cel, jeśli chodzi o te programy emerytalne?
Startując z projektem PPK, zakładaliśmy, że w pierwszym etapie pozyskamy kilkadziesiąt dużych firm. Biorąc pod uwagę już podpisane umowy oraz te, które finalizujemy, będziemy zarządzali co najmniej 100 pracowniczymi planami kapitałowymi. Wśród naszych klientów są zarówno duże krajowe przedsiębiorstwa, jak i polskie oddziały międzynarodowych korporacji. Oceniamy więc, że pierwszy etap zakończył się dla nas sukcesem. W kolejnych chcielibyśmy także znacząco zaistnieć w segmencie PPK.