Liderem Kompasu Młodej Sztuki 2016 jest Bartosz Kokosiński (ur. 1984 r.). Po raz pierwszy pojawił się w rankingu w 2012 r., od razu na dziewiątej pozycji. W 2014 r. zajął pierwsze miejsce ex aeguo z Ewą Juszkiewicz, natomiast w zeszłym był drugi.
Swoje prace, czasem zwinięte i wypełnione różnymi przedmiotami – zużytymi kablami, boazerią, mchem, resztkami farby itp. – artysta uważa za obrazy, bo wywodzą są z malarskiej tradycji. Nawiązują do klasycznych motywów, takich jak pejzaż, martwa natura czy malarstwo religijne. Artysta w charakterystyczny sposób „znęca” się nad blejtramami, szarpie je, nacina, wygina. Lecz nie chodzi o samą deformację. Sztuka ta oddaje emocje związane z wątpliwościami, napięciami, rozczarowaniami każdego twórcy. W jego malarstwie fascynujące są inne aspekty niż ilustracyjność. Tematem przewodnim jest sam obraz i to, co skrywa przed odbiorcami.
Bartosz Kokosiński ma na swoim koncie wiele nagród, a także udział w ważnych wystawach. Teraz jego prace są prezentowane w CSW Zamek Ujazdowski oraz w ramach festiwalu Warszawa w Budowie organizowanego przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Artysta współpracuje m.in. z warszawską galerią Monopol i wiedeńską Knoll Gallery. Jego prace kosztują od kilku tysięcy do mniej więcej 50 tys. zł.
Kobiece portrety
Drugie miejsce zajęła Ewa Juszkiewicz (ur. 1984 r.), zwyciężczyni dwóch poprzednich edycji: w 2015 r. i w 2014 r. ex aequo z Bartoszem Kokosińskim. W 2014 r. została wybrana przez międzynarodowe jury do „100 painters of tomorrow” londyńskiego wydawnictwa Thames&Hudson. Niedawno jej prace zostały zaprezentowane w trzeciej części popularnej serii „Vitamin P” wydawnictwa Phaidon wśród ponad 100 najgorętszych nazwisk światowej sztuki.
Ewa Juszkiewicz brała udział m.in. w wystawie w Palazzo Cavour w Turynie (2014 r.), której kuratorem był jeden z najważniejszych artystów, Maurizio Catellan. Jest laureatką wielu nagród, m.in. Grand Prix w konkursie Biennale Malarstwa Bielska Jesień (2014 r.).