Gdzie opłaca się ubezpieczyć samochód. Ranking OC 2021

Najważniejszym kryterium przy wyborze polisy OC powinna być cena?
Najważniejszym kryterium przy wyborze polisy OC powinna być cena?
Adobe Stock

Cena to nie wszystko, a diabeł tkwi w szczegółach. Według naszego rankingu ubezpieczeń samochodu najlepsze pakiety OC oferują LINK4, Warta i PZU.

Najlepsze pakiety OC pojazdu oferuje Link4 – uzyskując w rankingu 22,3 pkt. Druga pozycje zajmuje Warta z 22 pkt., podium zamyka PZU z 20,6 pkt. Tak wygląda czołówka, rankingu pakietu OC , NNW i assistance do OC, który uwzględnia nie tylko cenę polisy OC, ale także cenę i zakres polis dodatkowych.

Czy najważniejszym kryterium przy wyborze polisy OC powinna być cena, skoro zakres u wszystkich ubezpieczycieli jest taki sam? Otóż niekoniecznie – warto się bowiem przyjrzeć dodatkowym polisą oferowanym przez towarzystwa wraz z OC pojazdu. Za niewielką dopłatą można uzyskać na przykład wyższą sumę ubezpieczeniową przy polisie NWW, holowanie auta na długich dystansach czy auto zastępcze na kilka dni po wypadku. Przygotowując ranking pakietów OC, uwzględniliśmy nie tylko cenę polis, ale także zakres i ceny polis dodatkowych.

Warto sprawdzić: Kara za brak OC. Gdy właściciel auta nie ma polisy

O ile zakres OC samochodu, określa ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK, to ceny ustalają towarzystwa ubezpieczeniowe. Ich rozpiętość wynosi czasem nawet kilkaset złotych. Poprosiliśmy, kilka multiagencji o wyliczenie pakietu OC , NNW i assistance do OC, dla trzech przykładowych osób. W informacji zwrotnej otrzymaliśmy bardzo zróżnicowane cenowo polisy, także u tych samych ubezpieczycieli. W niektórych przypadkach różne były ceny oraz zakres ubezpieczeń NNW i assistance do OC.

Skąd te różnice? Właśnie w szczegółach, czasem nawet drobna rzecz jak np. gdzie zostały wykupione wcześniejsze polisy ma wpływ na wysokość składki. Swoje rabaty mają także agencje, oraz sami ubezpieczyciele. Przy tak zróżnicowanych danych w przedstawionym rankingu, a także w tabelach z cenami, publikujemy najtańsze wśród wskazanych przez multiagencje polisy. Zakładamy, że większość osób przy zakupie polisy OC, kieruje się głównie ceną.

Decydując się na wybór najtańszej wskazanej ceny, założyliśmy, że wszystkie polisy OC, NWW i assistance do OC są tak samo ważne, ustalając 10 punktów dla każdego kryterium. W sumie towarzystwa mogły zdobyć 30 punktów.

Punkty za wysokość składki przyznawaliśmy, uwzględniając pozycję towarzystwa pod względem wysokości składki zarówno w miastach, jaki i w przykładowych profilach klientów. Tu najwięcej punktów uzyskała Warta, Proama oraz Link4. W większości przypadków towarzystwa te oferują najtańsze polisy.

Natomiast punkty w przypadku polis NWW i assistance można było uzyskać zarówno za wysokość składki jak i zakres ryzyk. Na przykład ubezpieczenie NWW w Link4 obejmuje każdy uszczerbek na zdrowiu, nie tylko trwały. Wypłata odszkodowania następuje po okazaniu dokumentów medycznych, a nie po zakończeniu leczenia. Towarzystwo wypłaca 100 zł za każdy dzień spędzony w szpitalu czy zwraca koszty zakupu leków i środków opatrunkowych do kwoty 5000 zł.

Decydując się na ubezpieczenie w Warcie otrzymamy między innymi zwrot kosztów leczenia w Polsce do 10 proc. sumy ubezpieczeniowej. Dostaniemy auto zastępcze na 5 dni, a ubezpieczanie NWW i assistance, jest ważne także w krajach europejskich.

W PZU natomiast zakres ubezpieczenia NWW obejmuje następstwa nieszczęśliwych wypadków, związanych z trwałym uszczerbkiem na zdrowiu, śmiercią, niezdolnością do pracy oraz hospitalizacją. Towarzystwo zwróci koszty: leczenia w tym rehabilitacji do 10 proc. sumy ubezpieczeniowej, zakupu przedmiotów ortopedycznych do 10 proc. sumy ubezpieczeniowej oraz przeszkolenia dla osób niepełnosprawnych do 10 proc. sumy ubezpieczeniowej

Lokalizacja

Przy ustalaniu ceny polisy każde z towarzystw stosuje własną politykę cenową. Jest jednak część danych, która w największym stopniu wpływa na cenę polisy. Są to: historia ubezpieczenia, profil kierowcy oraz lokalizacja.

Na cenę OC wpływają przede wszystkim wielkość miasta oraz wiek, szkodowość i status rodzinny kierowcy. Im większe miasto, tym większy ruch samochodowy, a co za tym idzie większe prawdopodobieństwo spowodowania wypadku lub kolizji. Widać to także, w zestawieniu najwięcej za polisę zapłacą mieszkańcy: Warszawy, Poznania czy Gdańska.

Warto sprawdzić: Polacy nie mają pojęcia, co przysługuje im z polisy

Jak różnie wyceniają ryzyko towarzystwa ubezpieczeniowe widać po cenach polis. Różnica w cenach OC o takim samym zakresie ochrony u różanych ubezpieczycieli potrafi sięgnąć nawet kilkuset złotych. Na przykład w Warszawie 29 letnia kobieta jeżdżąca wyprodukowanym w 2014 roku samochodem Opel Astra IV z silnikiem o pojemności 1.6 litra na benzynę, posiadająca prawo jazdy od 7 lat, za ubezpieczenie OC zapłaci od 606 zł do 892 zł. We Wrocławiu ceny pakietów dla tego samego kierowcy wahają się od 630 zł do 1259 zł, a w Białymstoku od 522 zł do 919 zł.

Profil kierowcy

Im starszy i bardziej ustatkowany kierowca, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie jeździł ostrożnie. Z kolei im niższy jest wiek kierowcy, tym – zgodnie ze statystykami – większe prawdopodobieństwo, że spowoduje on zdarzenie drogowe. Młody, niedoświadczony kierowca może zapłacić za polisę więcej od swoich rodziców. Analizując profile kierowców, można wnioskować, że niektóre towarzystwa kierują swoje oferty do konkretnej grupy osób.

I tak 29 letnia kobieta, posiadająca 7 lat prawo jazdy najlepszą dla siebie ofertę znajdzie w Link4, Allianzie oraz w Warcie. Towarzystwa te otrzymały odpowiednio 25,5 pkt., 24,5 pkt. oraz 21,3 pkt. w prezentowanym rankingu dla tego profilu klienta.

Ubezpieczenie OC dla 29 letniej kobiety - najniższe ceny

TowrzystwoBiałystokGdańskGorz?wLublinStarachowiceWarszawaWrocław
ALLIANZ612791702645540776784
COMPENSA697875711697622801890
GENERALI746799650723614680767
HESTIA737843786748645793805
LINK4522645532513497606678
MTU624720668633541674685
PROAMA604676519577520636630
PZU764687651711555892768
UNIQA621814720655599814801
WARTA618788518598488718638
WIENER9191,0539191,0498328671,259
Kobieta w wieku 29 lat. Posiadająca prawo jazdy od 2009 roku.
Auto marki Opel Astra IV. 1.6, benzyn, rok produkcji 2014.
W skład ubezpieczenia wchodzi pakiet OC (OC, NNW i assistance do OC).
Źródło: Insur Invest sp. z o.o. dzięki technologii ibooster.pl; multiagencje

 

Natomiast 33 letni mężczyzna, który posiada prawo jazdy od 2006 roku, może przeanalizować w pierwszej kolejności oferty Warty (22 pkt.), Link4 (21,3 pkt.) oraz Generali (20 pkt.).

Ubezpieczenie OC dla 33 letniego mężczyzny - najniższe ceny

TowrzystwoBiałystokGdańskGorz?wLublinStarachowiceWarszawaWrocław
ALLIANZ1,0111,3181,1661,0688881,2931,306
COMPENSA627920645840735783745
GENERALI769812660735624776780
HESTIA628870780694723871864
LINK4654794752690720850834
MTU716841830713630776793
PROAMA688772590658592725718
PZU7731,017809823682824981
UNIQA689762720680823927811
WARTA554743448478433615573
WIENER8721,0848721,0027908231,190
Mężczyzna w wieku 33 lat. Posiadający prawo jazdy od 2006 roku.
Auto marki Volkswagen Passat 2.0 TDI, diesel , rok produkcji 2006.
W skład ubezpieczenia wchodzi pakiet OC (OC, NNW i assistance do OC).
Źródło: Insur Invest sp. z o.o. dzięki technologii ibooster.pl; multiagencje

 

PZU (23,6 pkt.), UNIQA (22,7 pkt.) i Warta (22) oferują najlepsze pakiety OC, 46 letniemu mężczyźnie, który posiada prawo jazdy od 2006 roku i jeździ Skodą Octavia 1.9 TDI, diesel z 2008 roku.

Ubezpieczenie OC dla 46 letniego mężczyzny - najniższe ceny

TowrzystwoBiałystokGdańskGorz?wLublinStarachowiceWarszawaWrocław
ALLIANZ7931,0319148366981,0111,021
COMPENSA623782636623557716795
GENERALI759801651724616765769
HESTIA829964921822693860882
LINK4761913778748713899963
MTU733857818728612762784
PROAMA680762583650585716709
PZU664787666643494534628
UNIQA646654562628721590672
WARTA613795516541499665630
WIENER8911,1088911,0258078411,217
Mężczyzna w wieku 46 lat. Posiadający prawo jazdy od 2006 roku.
Auto marki Skoda Octavia 1.9 TDI, diesel , rok produkcji 2008.
W skład ubezpieczenia wchodzi pakiet OC (OC, NNW i assistance do OC).
Źródło: Insur Invest sp. z o.o. dzięki technologii ibooster.pl; multiagencje

 

Warto sprawdzić: Zarysowałeś komuś auto? Ucieczka może słono kosztować

Lojalność w cenie

Na polisie OC można zaoszczędzić, kupując ją razem z autocasco, ale także łącząc zakup ubezpieczenia komunikacyjnego z innymi polisami, np. ubezpieczeniem mieszkania, na życie. Zgodnie z zasadą im więcej produktów w danym towarzystwie, tym cena poszczególnych ryzyk jest niższa.

Na niszą składkę można liczyć, kupując zarówno kolejną polisę u danego ubezpieczyciela, jak i decydując się na produkt danego towarzystwa po raz pierwszy. Tańsze jest jednorazowe opłacanie składki, a nie rozkładanie jej na raty.

Komentarze do rankingu OC

Szeroka analiza ofert

Izabela Agata Bukowska, Członek Zarządu w Insur Invest sp. z o.o.

Zakres ochrony obowiązkowego ubezpieczenia OC określa ustawa. Ma to swoje konsekwencje. Każdy zakład ubezpieczeń w podstawowym zakresie oferuje bowiem identyczne OC, za które płaci się różne składki w zależności od ubezpieczyciela. Rozpiętości pomiędzy najniższą a najwyższą ceną sięgają minimum kilkuset złotych. Ta reguła dotyczy wszystkich kierowców, także tych jeżdżących bezszkodowo. Aby niepotrzebnie nie przepłacić, należy przed zakupem porównać oferty różnych ubezpieczycieli. Można to zrobić w każdej firmie z osobna, co zajmuje mnóstwo czasu. Lepszym pomysłem jest wizyta w multiagencji, której doradca przygotuje kalkulację obejmującą jeśli nie cały rynek, to przynajmniej większą jego część.

Czy to oznacza, że przy wyborze OC należy kierować się wyłącznie ceną? Nie. To najważniejsze kryterium, ale są też inne. Niektórzy ubezpieczyciele być może zaproponują klientowi wyższą cenę samego OC, ale jednocześnie konkurencyjną ofertę na dodatki do polisy – np. wysokie sumy ubezpieczenia w NNW, holowanie na długich dystansach w assistance czy usługę bezpiecznej likwidacji szkód, polegającą na możliwości zgłoszenia szkody z OC sprawcy u swojego ubezpieczyciela. O takich możliwościach także trzeba przed zakupem porozmawiać z doradcą.

Kompleksowość to podstawa

Jakub Janecki, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Majątkowych i Komunikacyjnych, Generali TU SA:

Jak będzie wyglądał rynek ubezpieczeń komunikacyjnych w przyszłości? Gdybyśmy to wiedzieli, to na pewno siedzielibyśmy cicho z tajemniczym uśmiechem na twarzy, niczym Mona Lisa.

Jako Generali mamy za to obrany kierunek rozwoju: być blisko Klienta jako partner na całe życie. To, co uważamy za ważne, to jakość produktów, szeroki zakres ubezpieczenia, czyli pomoc klientom we wszystkich sytuacjach, tak w domu, jak i poza domem, w aucie i poza autem. Jeśli mówimy o ubezpieczeniu obowiązkowym OC, to ważna jest również pomoc medyczna po wypadku. Jeśli bierzemy pod uwagę assistance, to nie tylko w związku z awarią pojazdu, ale i roweru; obserwujemy teraz w Polsce bum rowerowy. Ubezpieczenie od wypadków działać powinno nie tylko w pojeździe, ale i poza pojazdem.

Przyszłość ubezpieczeń leży w ich prostocie

Katarzyna Wojdyła, członek zarządu LINK4

Nowe technologie są obecne już niemal na każdym etapie relacji ubezpieczycieli z klientami i to one będą determinować ten rynek w przyszłości. Pandemia nie zachwiała sektorem ubezpieczeń komunikacyjnych, który jest zdominowany przez obowiązkowe ubezpieczenie OC. Mimo większej zdalności nadal korzystamy z samochodów, za to dzięki zastosowaniu zaawansowanej analityki możemy poprawić doświadczenia klientów w procesie sprzedażowym, obsługowym czy likwidacji szkody. Możemy lepiej dopasowywać nie tylko oferty zakupu ubezpieczenia, ale też kierować zgłoszenia szkodowe na ścieżki likwidacji zgodne z preferencjami klientów, dzięki czemu wypłata świadczenia może nastąpić w ciągu kilku godzin od zgłoszenia. I to jest pierwszy trend. Drugi natomiast wiąże się z konstrukcją oferty i tym, w jaki sposób komunikujemy się z klientami. Klienci oczekują od ubezpieczycieli przede wszystkim prostoty i elastyczności w dostosowaniu procesu zakupu do ich wymagań. Poza podstawowymi funkcjami ubezpieczenia szukają dodatkowych wartości, które ochrona ubezpieczeniowa niesie, np. usługi assistance czy alerty pogodowe ostrzegające przed intensywnymi zjawiskami atmosferycznymi. Innymi słowy, nawet w przypadku obowiązkowych ubezpieczeń OC decydującym czynnikiem może nie być cena, tak jak to miało miejsce dotychczas, a prostota zakupu i dodatkowe usługi, które rozszerzą zakres ochrony ubezpieczeniowej.

Kurs na digitalizację

Oskar Jedynasty, Dyrektor ds. Automatyzacji w Grupie ERGO Hestia.

Kierowcy w Polsce najczęściej wybierają zakup polis komunikacyjnych u agentów ubezpieczeniowych – trend ten będzie utrzymywał się w bliższej i dalszej przyszłości. Warto jednak zwrócić uwagę, że towarzystwa oferujące ubezpieczenia komunikacyjne w coraz większym stopniu wykorzystują automatyzację, czy sztuczną inteligencję w celu podnoszenia jakości procesów obsługi. W ubezpieczeniach od jakiegoś czasu widać kurs na digitalizację, jednak pandemia znacznie przyspieszyła rozwój w tym kierunku. Już teraz w wielu procesach dokumenty w formie cyfrowej są automatycznie przetwarzane, a roboty RPA wykonują zlecone w nich operacje znacząco przyspieszając ich realizację. Rozwój sztucznej inteligencji otwiera przed nami perspektywę jeszcze szerszej digitalizacji sektora ubezpieczeń. Algorytmy mogą przykładowo wesprzeć analizę zdjęć uszkodzeń po wypadkach, a dzięki danym z sensorów w pojazdach czy nawet telefonu kierowcy, towarzystwa będą mogły w większym stopniu premiować kierowców jeżdżących bezpiecznie”.

Przyszłość rynku ubezpieczeń samochodowych

Marek Dmytryk, zastępca dyrektora Biura Ubezpieczeń Detalicznych Wiener

W połowie pandemii rynek ubezpieczeń prognozował możliwy spadek dobrowolnych ubezpieczeń komunikacyjnych, z utrzymaniem poziomu ubezpieczeń obowiązkowych, czyli OC. Przypomnijmy, że ubezpieczenie obowiązkowe OC musi zawrzeć każdy posiadacz pojazdu mechanicznego bez względu w jakiej sytuacji finansowej się znajduje i czy w danym momencie ma zachwianą płynność finansową lub ponosi straty. Jednak wyniki naszych badań (lipiec, 2020 r.) pokazują, że aż 85 proc. ankietowanych zadeklarowało, że przedłużając umowę ubezpieczenia zamierza utrzymać jego dotychczasowy zakres, a 8 proc. rozważa rozszerzenie ochrony. Potwierdzają to nasze dane – widzimy, że klienci nie rezygnowali z dobrowolnych ubezpieczeń i nie zaobserwowaliśmy spadku. Może oznaczać to, że nadal rozumiemy ubezpieczenia jako zabezpieczenie tego, co mamy. To pozytywne zjawisko, pokazujące, że świadomość ubezpieczeniowa wśród Polaków rośnie. Natomiast w okresie pandemii zauważyliśmy zwiększenie zainteresowania klientów możliwością rozłożenia płatności na raty niż dokonaniem płatności jednorazowej.

Warto sprawdzić: Samochód elektryczny dla krezusów. Najtańsze wciąż drogie

Metodologia rankingu OC 2021

W rankingu ubezpieczeń OC – auta, maksymalnie można było uzyskać 30 pkt. Braliśmy pod uwagę pakiet OC w skład którego wchodziło OC, NNW i assistance do OC. Ocenialiśmy:
– wysokość składki za cały pakiet OC, NNW i assistance do OC, uwzględniając składki dla 3 przykładowych osób w 7 miastach – 10 pkt.
– składkę i zakres ubezpieczenia assistance – 10 pkt.
– składkę i zakres ubezpieczenia NNW – 10 pkt.

Punkty za wysokość składki przyznawaliśmy linowo, uwzględniając pozycję towarzystwa pod względem wysokości składki zarówno w miastach, jaki i w przykładowych osobach (towarzystwo które w danym mieście oferowało najmniejszą składkę otrzymywało 11 pkt., każde kolejne o 1 pkt. mniej). Następnie sumowaliśmy wszystkie wyniki i normowaliśmy do 10. Maksymalną liczbę punktów otrzymało towarzystwo, z największym wynikiem, kolejne towarzystwa otrzymywały odpowiednio mniej punktów, proporcjonalnie do wyniku.
Dane do wyliczeń uzyskaliśmy z kilku źródeł. W zawiązku z dużymi różnicami w cenach polis w rankingi wykorzystaliśmy najniższe ceny.
W przypadku rankingów dotyczących przykładowych polis, uwzględniliśmy dane przypisane konkretnemu ubezpieczaniu.
W przypadku ubezpieczenia assistance – punktowaliśmy:
– składkę za assistance – maksymalnie 2,5 pkt. (w cenie pakietu – 2,5 pkt.; do 10 zł – 2 pkt.; 11-40 zł – 1,5 pkt.; 41-80 zł – 1 pkt.; powyżej 80 zł – 0,5 pkt.); uwzględniliśmy średnią cenę z otrzymanych danych.
– holowanie – maksymalnie 2 pkt. (holowanie w razie wypadku na terenie Polsk: bez limitu – 1,5 pkt.; do 200 km – 1 pkt.; poniżej 200 km – 0,5 pkt.; holowanie w razie wypadku poza Polską – 0,5 pkt.);
– próbę usprawnienia samochodu – 0,5 pkt.;
– wynajem samochodu zastępczego po wypadku – maksymalnie 1,5 pkt. (5-6 dni – 1,5 pkt.; 3-4 dni – 1 pkt.);
– przewóz ubezpieczonych do docelowego miejsca holowania – maksymalnie 0,5 pkt.;
– sumę ubezpieczenia assistance – maksymalnie 2,5 pkt. (powyżej 5000 zł – 2,5 pkt. ; 3001 – 5000 zł – 2 pkt. ; 2000-3000 zł – 1,5 pkt.; poniżej 2000 zł – 1pkt.);
– terytorialny zakres ochrony ubezpieczeniowej – 0,5 pkt. gdy obowiązuje na ternie UE.
W przypadku ubezpieczenia NNW – punktowaliśmy:
– wysokość sumy ubezpieczeniowej – maksymalnie 2 pkt. (20 tys. – 2 pkt. ; 15 tys. – 1,5 pkt.; 10 tys. i poniżej – 1 pkt.);
– składkę NNW maksymalnie 2 pkt. (w cenie pakietu – 2 pkt.; do 30 zł – 1,5 pkt.; 31 – 60 zł – 1 pkt. powyżej 60 zł – 0,5 pkt.); uwzględniliśmy średnią cenę z otrzymanych danych.
– zakres ubezpieczenia – 2 punkty gdy zakres podstawowy obejmuje więcej niż trwały uszczerbek na zdrowiu i śmierć;
– dodatkowy zakres ubezpieczenia – maksymalnie 2 pkt. (2 pkt. – gdy koszty związane z leczeniem wynoszą 21-30 proc.; 1,5 pkt. – gdy 11-20 proc.; 1 pkt. – 10 proc. i poniżej sumy ubezpieczenia);
– terytorialny zakres ochrony ubezpieczeniowej – maksymalnie 2 pkt. (2 pkt. – gdy ubezpieczenie obejmuje cały świat; 1 pkt. – gdy ubezpieczenie obejmuje terytorium Unii Europejskiej).

 

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ubezpieczenie podróżne chroni nas od momentu wyjścia z domu do momentu powrotu

Zimą na stoku lepiej szusować z dobrą polisą

Co najmniej kilka tygodni treningu, skompletowanie i serwisowanie sprzętu oraz zakup polisy – to ...

Polak na urlopie bez ochrony

Tylko połowa z nas decyduje się na wykupienie polisy na wakacje. Robimy to zazwyczaj ...

Na pieniądze z gwarancji trzeba poczekać

Klienci biura podróży Alfa Star, które zaprzestało działalności, powinni odzyskać przynajmniej część wpłaconych środków. ...