Wzrośnie sprzedaż polis ochronnych

Towarzystwa ubezpieczeń na życie muszą skorygować ofertę.

Publikacja: 11.01.2017 22:48

Wzrośnie sprzedaż polis ochronnych

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Miniony rok był trudny dla ubezpieczycieli na życie. Zysk netto ubezpieczycieli po trzech kwartałach 2016 r. wyniósł 1,7 mld zł i był o 26,3 proc. niższy niż rok wcześniej. Wynik techniczny ubezpieczeń na życie wyniósł 2,1 mld zł i był wyższy niż rok wcześniej o 2,4 proc. Wartość składki z tytułu ubezpieczeń na życie wyniosła 17,8 mld zł (spadek o 14,5 proc.), wartość świadczeń zaś z tytułu ubezpieczeń na życie 13,5 mld zł (spadek o 7,2 proc.)

– Rok 2016 stać zapewne będzie pod znakiem spadku liczby nowo zawieranych umów, mogę pokusić się o szacunki kilkunastu procent spadku na nowej sprzedaży w porównaniu z rokiem 2015 – mówi Jarosław Bartkiewicz, prezes Prudential w Polsce.

Zmieniły się przepisy, poza tym ubezpieczyciele dostosowywali się zarówno do wymogów UOKiK w zakresie produktów inwestycyjnych, jak i do rekomendacji KNF dotyczących badania adekwatności produktu oraz rekomendacji dotyczącej systemu zarządzania. Przede wszystkim porozumieli się z UOKiK w zakresie aktywnych umów ubezpieczenia na życie z UFK i obniżenia dla tych umów tzw. opłat likwidacyjnych.

Zła prasa przeszkadza

Za kiepski wynik w ubezpieczeniach życiowych odpowiada w dużej mierze spadek zainteresowania polisami z UFK, często zwanymi niepoprawnie polisolokatami, spowodowany nie tylko zmianami regulacyjnymi i nadzorczymi, ale też złą prasą wokół tych produktów.

– Praktyki rynkowe z przeszłości, chociażby oferowanie klientom nieadekwatnych do ich potrzeb produktów finansowych, nauczyły całą branżę, że apetyt na szybki zysk wiąże się z o wiele większymi stratami, również reputacyjnymi i wizerunkowymi – uważa Aneta Podyma, prezes zarządu i dyrektor generalna Pramerica Życie. – Ich odbudowanie wymaga czasu i znacznych nakładów finansowych.

Klienci ciągle poszukują rozwiązań służących długoterminowemu oszczędzaniu, jednak chcą produktów, które dadzą im realne szanse na zyski, w przeciwieństwie do krytykowanych polis z UFK.

Więcej rozwiązań ochronnych

Ubezpieczyciele życiowi muszą dopasować ofertę produktową nie tylko do zmieniających się przepisów i regulacji rynkowych, ale też będą musieli reagować na wciąż pełne wyzwań otoczenie rynkowe, takie jak zmieniające się preferencje klientów i niskie stopy procentowe.

– Należy się spodziewać też dalszego wzrostu popularności tradycyjnych produktów ochronnych. Będziemy rozwijać proste rozwiązania ochronne, które dzięki pakietowej konstrukcji można w łatwy sposób dopasować do potrzeb klienta – mówi Jan Zimowicz, członek zarządu Aegon TUnŻ odpowiedzialny za produkty, sprzedaż i marketing.

Podobne zdanie wyraża Aneta Podyma, która przewiduje powrót branży do korzeni, czyli do koncentracji na ochronie klienta ze zmniejszonym udziałem elementów inwestycyjnych w programach ubezpieczeniowych.

– W ubezpieczeniach na życie coraz większe znaczenie będą miały takie cechy produktów, serwisu i zakupu jak prostota i przejrzystość dla klienta, dopasowanie do jego potrzeb i możliwość modyfikacji posiadanej ochrony w trakcie jej trwania – przewiduje Jarosław Matusiewicz, wiceprezes firmy Uniqa.

Opinia

Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU

Patrząc na rynek długoterminowo, należy pamiętać o podstawowych funkcjach ubezpieczenia na życie, jakimi są ochrona i możliwość oszczędzania. Popularność indywidualnych, czysto ochronnych polis na życie jest w dużym stopniu skorelowana z naszą zamożnością. Im więcej zarabiamy, tym częściej myślimy o takich potrzebach jak dobrowolna ochrona ubezpieczeniowa. Inaczej może wyglądać kwestia związana z oszczędzaniem. W Polsce zachodzą kolejne poważne zmiany związane z systemem emerytalnym. Na znaczeniu będzie zyskiwało dobrowolne, systematyczne oszczędzanie. Na pewno jest to pole dla regulatora w kwestii tworzenia zachęt dla długoterminowego oszczędzania, a także szansa dla rynku ubezpieczeń na życie. Sprawdzają się one jako długoterminowe zabezpieczenie finansowe i powinny być kluczowym segmentem zabezpieczenia emerytalnego.

Miniony rok był trudny dla ubezpieczycieli na życie. Zysk netto ubezpieczycieli po trzech kwartałach 2016 r. wyniósł 1,7 mld zł i był o 26,3 proc. niższy niż rok wcześniej. Wynik techniczny ubezpieczeń na życie wyniósł 2,1 mld zł i był wyższy niż rok wcześniej o 2,4 proc. Wartość składki z tytułu ubezpieczeń na życie wyniosła 17,8 mld zł (spadek o 14,5 proc.), wartość świadczeń zaś z tytułu ubezpieczeń na życie 13,5 mld zł (spadek o 7,2 proc.)

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Polisy i ubezpieczenia
Banki nie mogą rozwinąć skrzydeł w sprzedaży ubezpieczeń, ale jest lepiej
Polisy i ubezpieczenia
Przestępczość ubezpieczeniowa kwitnie w gorszych czasach
Polisy i ubezpieczenia
Odpowiedzialność za nieumyślne szkody lepiej przerzucić na ubezpieczyciela
Polisy i ubezpieczenia
Inflacja niejedno ma imię. Te ubezpieczenie zdrożeją
Polisy i ubezpieczenia
Link4 zwiera szyki z kolejnym bankiem