Rośnie liczba szkód zgłaszanych online. W jakich towarzystwach mobilny proces likwidacji szkody samochodu jest możliwy i jak się to odbywa.
Metod na zgłaszanie szkody komunikacyjnej przy użyciu smartfona jest wiele. Ubezpieczyciele stosują różne rozwiązania technologiczne pozwalające osiągnąć jeden wspólny cel – samodzielną wycenę uszkodzeń przez klienta, bez pomocy agenta i biura obsługi. Proste, przejrzyste i funkcjonalne narzędzia mają oszczędzić czas klienta i pozwolić mu na pełną kontrolę nad procesem likwidacji szkody.
Warto sprawdzić: Dziura w drodze – jak dochodzić odszkodowania
– W Avivie klient wypełnia kilka informacji o zdarzeniu i dzięki systemowi automatycznie i w czasie rzeczywistym wyliczana jest należna kwota odszkodowania. Wypłata odszkodowania to bardzo istotny moment doświadczenia klienta – jego sprawna realizacja jest kluczowa w budowaniu długotrwałej relacji i wiarygodności ubezpieczyciela – mówi Krzysztof Biernacki, dyrektor ds. cyfryzacji w Avivie.
– Platforma rejestracji i likwidacji szkód online została zbudowana wokół konta klienta online MojaAviva i w pełni z nim zintegrowana, dzięki czemu klient nie musi korzystać z osobnej aplikacji czy osobnego konta. MojaAviva jest miejscem centralizującym cyfrową relację klienta z Avivą, w którym obsługuje on swoje polisy, inwestycje i produkty emerytalne. Proces zgłoszenia i wypłaty należnego odszkodowania z tytułu ubezpieczenia musi być zrozumiały dla klienta, szybki i dostępny 24/7, aby klienci chcieli z niego korzystać – podkreśla Krzysztof Biernacki.
– Nowe formularze rejestracji i automatycznej likwidacji szkód AC dostępne są dla klientów Avivy od stycznia. Procesy są stale rozwijane i jeszcze w tym roku klienci otrzymają możliwość automatycznej likwidacji szkód NW oraz szkód z ubezpieczeń szkolnych – dodaje dyrektor w Avivie.
Likwidacja szkody online – koniec z papierologią
Od początku marca TU Europa wdrożyło dwa rozwiązania umożliwiające likwidację szkód za pomocą telefonów: aplikację mobilną dla zdarzeń komunikacyjnych i system Foto Inspektor dla szkód z pozostałych typów ubezpieczeń. Narzędzie przeznaczone dla szkód komunikacyjnych krok po kroku przeprowadza poszkodowanych przez cały proces likwidacji: od dokonania zdalnych oględzin uszkodzonego auta za pomocą kamerki wbudowanej w telefon po ustalenie wysokości należnego odszkodowania i jego wypłatę.
Podobne rozwiązania stosują Generali w ramach narzędzia AudaSmart, Warta w aplikacji Warta Mobile, Allianz w Allianz Asystent Szkody, Uniqa w aplikacji Uniqa Smart czy PZU, który ma aplikację internetową Samoobsługa Szkody. Wszystkie te narzędzia wymagają instalacji aplikacji na smartfonie. Pobrać je można w sklepach Google Play czy App Store.
Zgłaszanie i automatyczna likwidacja online nie wymagają od klienta dostarczania papierowych dokumentów. Zależnie od rodzaju zgłaszanej szkody czy roszczenia system może wymagać od klienta załączenia zdjęcia dokumentu (np. posiadanego wypisu ze szpitala) lub wykonania zdjęcia szkody (w procesie AC).
Procesy dostosowane są do urządzeń mobilnych, dlatego klient ma możliwość wykonać skan lub zdjęcie, nie opuszczając formularza. Zgłoszenie i otrzymanie automatycznej propozycji wypłaty środków można załatwić w kilka minut. W Avivie np. klient zalogowany na platformie wybiera polisę i rozpoczyna zgłoszenie roszczenia, zaznaczając uszkodzenia pojazdu i wybierając typ zdarzenia drogowego.
System likwidacji szkód analizuje zgłoszenie i proponuje automatyczną likwidację, a dodatkowo dla szkód majątkowych (AC) prezentuje szczegółowy kosztorys. Po akceptacji przez klienta propozycji ubezpieczyciela suma odszkodowania wypłacana jest na podany rachunek bankowy.
Warto sprawdzić: Co robić, gdy sprawca wypadku uciekł, albo nie miał OC
Nieskomplikowane szkody
Mobilnie wycenić można zwykle mniej skomplikowane szkody. W Generali np. wycenie poddawane są szkody, w ramach których doszło do uszkodzenia nie więcej niż pięciu elementów samochodu, a wartość uszkodzeń nie przekracza 5 tys. zł. Dodatkowo, by doszło do pomyślnego załatwienia sprawy, w ciągu ostatnich 12 miesięcy klient nie może mieć żadnej stłuczki, a okoliczności zdarzenia nie mogą budzić wątpliwości.
Zdalne oględziny samochodu i wyliczenie odszkodowania przez aplikację bez wątpienia skracają proces likwidacji szkody.
Liczyć się jednak należy z tym, że nie zawsze możemy wyjść na tym korzystnie. Istnieje bowiem ryzyko, że przeoczymy jakieś uszkodzenia albo nie zaakceptuje ich pracownik zajmujący się sprawą po stronie ubezpieczyciela, dla którego powstałe szkody i ich udokumentowanie nie pozwalają na jednoznaczne stwierdzenie, że doszło do wskazanych zniszczeń na mieniu klienta. Ceną za szybkość może więc być niższe odszkodowanie, dlatego też w przypadku poważniejszych uszkodzeń warto jednak postawić na kontakt z likwidatorem szkody.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.