Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wczoraj wyrok, zgodnie z którym klienci spłacający przed czasem kredyt konsumencki powinni otrzymać proporcjonalny kosztów początkowych np. opłat administracyjnych, prowizji czy składek na ubezpieczenie. Klienci skarżyli się, że banki – choć zgodnie z prawem nie wymagały spłaty odsetek za niewykorzystany okres kredytu – to stwarzały problemy i nie chciały oddawać tych jednorazowych opłat początkowych.
Warto sprawdzić: Nie dostałeś kredytu? Warto spytać bank dlaczego
Co zrobić, gdy bank nie chce zwrócić prowizji przy wcześniejszej spłacie?
Sprawą zajęli się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Rzecznik Finansowy i Rzecznik Praw Obywatelskich podkreślający, że przepis mówi wprost: obniżeniu podlega całkowity koszt kredytu, w tym nawet te koszty, które konsument poniósł jeszcze przed spłatą kredytu.
– W pierwszej kolejności należy złożyć reklamację do kredytodawcy, powołując się na najnowszy wyrok TSUE – radzi UOKiK. Jeśli to nie przyniesie rezultatu, należy zgłosić się do Rzecznika Finansowego. W latach 2016-2018 do RF wpłynęło odpowiednio 196, 394 i 560 wniosków o interwencję dotyczącą wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego. W 2019 według prognoz tej instytucji będzie to 660 wniosków. Gdy interwencja RF nie pomoże, klienci będą musieli dochodzić swoich praw w sądzie, co dzięki decyzji TSUE oraz wcześniejszym stanowiskom UOKiK, RF i RPO, powinno być znacznie łatwiejsze niż do tej pory. Jeśli sprawa