Tak wynika z najnowszego badania Intrum, ”European Consumer Payment Report”, które tradycyjnie daje wgląd w zachowanie płatnicze i zdolność do zarządzania budżetem domowym konsumentów w 24 krajach w Europie, także w Polsce. Badanie pokazuje również, jak wygląda sytuacja finansowa Polaków w drugim roku funkcjonowania w pandemicznej rzeczywistości.
Czytaj więcej
Niemal jedna czwarta Polaków nie rozumie wpływu inflacji na wartość nabywczą pieniądza.
Chociaż stopniowy powrót do normalności i ożywienie gospodarcze są faktem, to jednak na horyzoncie pojawił się kolejny problem – rosnąca inflacja, której skutków obawia się aż 82 proc. konsumentów w naszym kraju. Już teraz ponad połowa pytanych (55 proc.) przez Intrum twierdzi, że rosnące rachunki mają negatywny wpływ na ich ogólne samopoczucie, oraz że ich wydatki rosną w szybszym tempie niż ich dochody.
Kolejny wzrost cen uderzy w konsumentów starających się odbudować swoje bezpieczeństwo finansowe po korona-kryzysie, który obniżył dochody i dobrobyt finansowy aż 46 proc. konsumentów w naszym kraju.
Jeszcze 2 trudne lata
Jak potwierdzają dane zebrane w tegorocznym raporcie, pandemia wpłynęła negatywnie na naszą sytuację finansową. 46 proc. pytanych konsumentów przyznaje, że obecnie ma mniej pieniędzy niż przed wybuchem korona-kryzysu i otwarcie wskazuje na pogorszenie się dobrobytu finansowego. „Tylko” 37 proc. Europejczyków mogłoby podpisać się pod tym stwierdzeniem.