Choć sezon świąteczny to dla sklepów żniwa i kojarzy się z najbardziej rodzinnym czasem w roku to coraz więcej Polaków marzy o tym, by spędzić Święta mniej tradycyjnie, z dala od domu. W badaniu IBRiS 26 proc. deklaruje, że chciałoby wyjechać wówczas do ciepłych krajów lub w góry np. na snowboard.
Mimo to 64 proc. Polaków ubiegłoroczne Święta Bożego Narodzenia spędziło tradycyjnie w domu, w otoczeniu rodziny. W tym roku o świętach w dużym gronie rodzinnym marzy z kolei tylko 30 proc. badanych.
Czytaj więcej
Oszczędzający konsumenci to kiepski prognostyk na najważniejszy dla branży okres w roku. Wszystko wskazuje na to, że Polacy nadal będą się trzymali mocno za kieszenie, co stawia pod znakiem zapytania tradycyjny świąteczny boom.
Sezon to jednocześnie zakupy, zwłaszcza prezentów. 75 proc. respondentów zamierza wręczyć swoim bliskim upominek. Polacy planują w tym roku przeznaczyć na prezenty średnio 650 zł, w tym 24 proc. chce przeznaczyć na ten cel od 251 zł do 500 zł, a 21 proc. od 501 zł do 1000 zł.
Prawie jedna trzecia Polaków zamierza kupić prezenty na promocjach
Inflacja ma niemały wpływ na wydatki, jakie planujemy przeznaczyć na prezenty i Święta. 31 proc. badanych twierdzi, że będzie szukało promocji i okazji zakupowych, a 21 proc. zacznie wcześniej szukać prezentów, by móc je kupić w niższej cenie. Idealnym sposobem na oszczędne zakupy jest oczywiście czas promocji i 19 proc. Polaków decyduje się na zakup podarunków w okresie Black Friday.