Krajowy Rejestr Długów przyjrzał się budżetom domowym Polaków, a „Rzeczpospolita” jako pierwsza poznała wyniki tego badania. Nie są budujące, bo choć dane GUS pokazują wzrost płac, to według KRD nie idzie za tym odpowiedzialne zarządzanie domowym budżetem.
W młodszym pokoleniu dominuje skłonność do luksusu ponad miarę, w średnim – konsumpcyjny styl życia. Z kolei seniorom, mimo że są gotowi do spłaty zadłużenia, nierzadko brakuje pieniędzy.
Pokolenie Z wydaje na luksus
Z wieloletniego doświadczenia firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso wynika, że osoby z generacji Z (urodzone po 1995 r.) najczęściej nie spłacają rat za towary luksusowe, które kupują, chociaż ich na to nie stać. Działają impulsywnie i pod wpływem mody. Do windykacji trafiają m.in. nieuregulowane raty za najnowsze modele smartfonów, jak iPhone, konsole do gier, np. Xbox, a nawet za same gry. Ale popularnością w tej grupie wiekowej cieszą się także hulajnogi eklektyczne, które kosztują nawet kilka tysięcy złotych.
Podczas rozmów z negocjatorami osoby z pokolenia Z wykazują się nie tylko brakiem znajomości zasad sprzedaży ratalnej, ale także brakiem poczucia odpowiedzialności za zaciągnięte zobowiązania. Dla nich liczy się „tu i teraz”, radość płynąca z zakupu. Nie myślą o konsekwencjach. Przed podpisaniem umowy nie kalkulują, czy będą w stanie spłacać raty czasem nawet przez dwa lata. Nie są też skłonne do współpracy z negocjatorami, prezentując postawę „Nie zapłacę i już”.