Prawie 50 instytucji finansowych oferuje indywidualne konto emerytalne (IKE), mniej, bo ok. 30 firm, wprowadziło indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego (IKZE). Listę instytucji sprzedających konta emerytalne można znaleźć w serwisie „Rz" www.MojaEmerytura.rp.pl.
Na początek warto się zastanowić, w jakiej instytucji chcemy odkładać. Czy ma to być bank, firma ubezpieczeniowa, dom maklerski, a może towarzystwo funduszy inwestycyjnych lub powszechne towarzystwo emerytalne. Wiele zależy od akceptacji ryzyka i zaufania do konkretnych podmiotów.
Zawrzeć umowę na prowadzenie konta emerytalnego można na wiele sposobów. Większość firm umożliwia otwarcie IKE i IKZE za pośrednictwem strony internetowej i wypełnienia odpowiedniego formularza elektronicznego. Możliwe jest złożenie dyspozycji telefonicznej, a także spotkanie z przedstawicielem firmy.
Konta emerytalne dystrybuują też niektóre banki (np. PKO BP, Pekao, Kredyt Bank) oraz niektórzy pośrednicy. Zawsze można udać się też do oddziału lub centrali konkretnej spółki.
Do wypełnienia formularza umowy potrzebny jest zestaw danych, takich jak: imię i nazwisko, data urodzenia, e-mail, nr telefonu, PESEL (lub numer paszportu bądź innego dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku osób nieposiadających obywatelstwa polskiego), adres zamieszkania i numer rachunku bankowego, na który przekazywane będą nadwyżki (w przypadku przekroczenia rocznego limitu wpłat). Zwykle wystarczy dowód osobisty. W przypadku, kiedy podpisując umowę gromadzimy już środki na IKE/IKZE w innej instytucji finansowej należy podać nazwę tej instytucji.