Jak szybko sprawdzić stan konta PPK? Są dwa sposoby

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to program dobrowolnego, długoterminowego oszczędzania dla pracowników. Na oszczędności w systemie składają się wpłaty pracownika, pracodawcy i państwa. Jak sprawdzić, ile wynosi aktualny stan zgromadzonych środków?

Publikacja: 09.10.2024 16:02

Portal MojePPK pozwala na podgląd stanu oszczędności na wszystkich rachunkach PPK przypisanych praco

Portal MojePPK pozwala na podgląd stanu oszczędności na wszystkich rachunkach PPK przypisanych pracownikowi

Foto: Adobe Stock

Informacje o wysokości zgromadzonych wpłat są dostępne na indywidualnym rachunku pracownika i w systemie MojePPK.

Bieżący dostęp online do konta PPK

Każdy uczestnik PPK ma dostęp do indywidualnego rachunku i konta online prowadzonego przez instytucję, z którą pracodawca zawarł umowę. Metoda logowania i dane dostępu na konto to obowiązkowy element tzw. pakietu powitalnego dla uczestnika PPK. W dokumentacji otrzymanej od instytucji prowadzącej konto znajdują się także dane dotyczące wysokości wpłat i opcji składania dyspozycji odnośnie zgromadzonych środków. Oprócz podglądu stanu konta użytkownik ma też m.in. możliwość aktualizacji danych.

Serwis MojePPK. Jak sprawdzić stan konta?

Pracownik posiadający środki w PPK może również korzystać z ogólnopolskiego serwisu MojePPK. System gromadzi dane z ewidencji prowadzonych przez PFR S.A. Korzystanie z tej opcji będzie szczególnie wygodne m.in. dla osób posiadających kilka rachunków Pracowniczych Planów Kapitałowych. Dostęp do konta pozwoli na szybki podgląd i porównanie wysokości aktualnie zgromadzonych środków. Trzeba jednak pamiętać, że w systemie nie ma opcji składania dyspozycji. Te można wykonać za pośrednictwem indywidualnego konta w instytucji finansowej, z którą zawarto umowę.

Czytaj więcej

Jak wypłacić pieniądze z PPK? I ile się na tym traci?

„W szczegółach każdego rachunku można sprawdzić bieżącą wartość zgromadzonych środków oraz wysokość dokonanych wpłat, z podziałem na wpłaty pracownika, pracodawcy i dopłaty państwa. Serwis zawiera także informacje o wypłatach lub zwrotach z rachunku, o ile takie miały miejsce” – informuje na łamach portalu mojeppk.pl Małgorzata Smołkowska, członkini zarządu PFR Portal PPK.

Jak zalogować się przez MojePPK?

Pierwszą metodą – dostępną wyłącznie dla pracowników już korzystających z PPK – jest założenie konta bezpośrednio w serwisie. Podczas rejestracji użytkownik zostanie poproszony o podanie:

  • numeru PESEL lub numeru dokumentu tożsamości,
  • e-maila lub numeru telefonu,
  • daty urodzenia,
  • numeru NIP pracodawcy i kwoty ostatniej wpłaty,
  • nazwy instytucji finansowej.

Drugą, dostępną opcją jest logowanie do systemu przez portal Login.gov.pl. Przy wyborze tej metody niezbędne będzie skorzystanie z Profilu Zaufanego, e-dowodu lub systemu mojeID. Logować można się również przez bankowość internetową.

Czytaj więcej

Wyższe emerytury i rekompensaty dla seniorów? ZUS podpowiada, co zrobić

Czym jest autozapis w PPK?

W systemie Pracowniczych Planów Kapitałowych obowiązuje tzw. autozapis. Oznacza to, że pracownik w wieku od 18 do 55 lat jest domyślnie zapisywany w instytucji finansowej, którą wybierze pracodawca. Na pracodawcy spoczywa także obowiązek ponawiania autozapisu co 4 lata. Najbliższy autozapis dla pracowników przewidziano w 2027 roku, a kolejny w 2031 roku.

Jak uniknąć autozapisu? Pracownik musi złożyć deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat na PPK. W przypadku pracowników powyżej 55. roku życia zapisanie do PPK lub wznowienie naliczania wpłat może odbyć się wyłącznie na ich wniosek.

Kiedy podpisywana jest umowa o prowadzenie PPK?

Pracodawca ma obowiązek podpisania umowy o zarządzanie PPK na rzecz osoby zatrudnionej:

  • najwcześniej po upływie 14 dni od momentu zatrudnienia,
  • najpóźniej do 10. dnia miesiąca po miesiącu, w którym upłynął termin 3 miesięcy zatrudnienia.

Do omawianego czasu zatrudnienia liczą się wszystkie, wcześniejsze okresy zatrudnienia danego pracownika w firmie (z poprzednich 12 m-cy). Pracownik może złożyć pisemną deklarację rezygnacji z uczestnictwa w Pracowniczych Planach Kapitałowych w dowolnym, wybranym przez siebie terminie. Należy przy tym pamiętać o kolejnych datach autozapisu, do którego jest zobowiązany pracodawca.

Czytaj więcej

Lista 19 świadczeń i ulga dla osób z orzeczeniem o niepełnosprawności

Ile wynoszą wpłaty do PPK?

Pracodawca wpłaca do PPK obowiązkowo kwotę podstawową, wynoszącą 1,5 proc. wynagrodzenia brutto pracownika. W przypadku pracownika podstawowa kwota wpłaty wynosi 2 proc. wynagrodzenia brutto. Obydwie strony mogą również wnosić opłatę dodatkową, która wynosi odpowiednio:

  • 2,5 proc. kwoty wynagrodzenia pracownika, wpłacanej przez pracodawcę,
  • 2 proc. wynagrodzenia wpłacane przez pracownika.

Do tego dochodzą również dopłaty od państwa, czyli jednoroczna opłata powitalna w wysokości 250 zł oraz dopłaty roczne w kwocie 240 zł.

Informacje o wysokości zgromadzonych wpłat są dostępne na indywidualnym rachunku pracownika i w systemie MojePPK.

Bieżący dostęp online do konta PPK

Pozostało 97% artykułu
Materiał Partnera
Zainwestuj w przyszłość – bez podatku
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Materiał Partnera
Tak możesz zadbać o swoją przyszłość
Emerytura
Wypłata pieniędzy z PPK po 2 latach oszczędzania. Ile zwrotu dostaniemy
Emerytura
Autozapis PPK 2023. Rezygnacja to dobry pomysł? Eksperci odpowiadają
Emerytura
Emeryci ograniczają wydatki. Mają jednak problemy z długami