Według Związku Polskiego Leasingu (ZPL), firmy leasingowe sfinansowały w okresie od stycznia do końca marca inwestycje o łącznej wartości 13 mld zł. To o 23 proc. więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. Zwiększone finansowanie widoczne było zwłaszcza w sektorach pojazdów oraz ciężkiego transportu. Oba odpowiadają łącznie za trzy czwarte finansowanych leasingiem inwestycji.

23 proc. dynamika rynku jest dobrym prognostykiem wyników polskich leasingodawców w 2016 roku. Ale znaczący spadek w segmencie maszyn i urządzeń przy spadku produkcji przemysłowej może sygnalizować ochłodzenie apetytu inwestycyjnego przedsiębiorstw – powiedział Wojciech Rybak, przewodniczący komitetu wykonawczego ZPL.

Największy, przeszło 52-procentowy wzrost odnotował leasing transportu ciężkiego. Obejmuje samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy, autobusy, samoloty, statki oraz sprzęt kolejowy. Łączna wartość transakcji dotyczących finansowania tego rodzaju aktywów wyniosła w pierwszym kwartale 4,3 mld zł, a udział w rynku przekroczył jedna trzecią.

Jeszcze lepszy wynik pod względem wartości nowych kontraktów branża leasingowa osiągnęła w przypadku samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony. Wartość umów sięgnęła 5,3 mld zł, przy 33,6-procentowym wzroście względem ubiegłego roku. To więcej niż w pierwszym kwartale dwa lata temu, gdy funkcjonowało odliczenie VAT dla samochodów „z kratką”. Obecnie samochody do 3,5 tony mają 41,4-procentowy udział w całej strukturze finansowania leasingiem. W przypadku maszyn i urządzeń leasing zaliczył prawie 9-procentowy spadek przy wartości nowych kontraktów na poziomie 3,1 mld zł.

Wzrost wartości leasingu jest kontynuacja pozytywnego trendu z ubiegłego roku. Firmy leasingowe sfinansowały w nim inwestycje warte blisko 50 mld zł. Największy udział w finansowaniu leasingiem miały w ubiegłym roku samochody, podobnie zresztą jak rok wcześniej. Łączna wartość transakcji w tym segmencie wyniosła 18,7 mld zł, przy czym leasing samochodów charakteryzował się także wysokim, 20-procentowym wzrostem w ujęciu rok do roku. Zdecydowaną większość leasingowanych aut stanowiły samochody osobowe (81 proc.), pozostała część to samochody dostawcze i lekkie ciężarowe nie przekraczające 3,5 tony.