Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że rośliny konopi wykorzystywane są również w kosmetykach, branży spożywczej, papierniczej, tekstylnej, a nawet w budownictwie.

Rynek konopi ma więc wielki potencjał. Jego wartość globalnie w 2020 wyniosła 22,9 mld dol. i szacuje się, że w 2026 r. wzrośnie do 62 mld dol. Według New Frontier Data tylko w Europie osiągnie 2 mld dol. już w tym roku, a gdyby doszło do legalizacji marihuany rekreacyjnej nawet dwa razy więcej, i będzie rósł z roku na rok po około 20 proc.

Czytaj więcej

Akcje dla cierpliwych. Spółki, które niebawem mogą dać zarobić

W Polsce medyczna marihuana jest zalegalizowana od czterech lat. Przybywa spółek, które rozwijają się w szybkim tempie. Rośnie też liczba inwestorów, którzy widzą w nich potencjał. Moglibyśmy być potentatem ze względów klimatycznych, ale niepewność legislacyjna wciąż to uniemożliwia. Potentatem są więc Niemcy, mimo że medyczna marihuana została tam zalegalizowany w 2017 r., czyli w tym samym czasie, co w Polsce. Wszystko pozostaje więc w rękach polityków.

Konopie w medycynie i...

Spółek konopnych nie można wkładać do jednego worka. CanPoland, spółka która przeprowadziła błyskawiczną, bo 11-minutową emisję crowdfundingową w lutym bieżącego roku i pozyskała 4,4 mln zł, jest firmą farmaceutyczną, posiadającą zezwolenie na obrót medyczną marihuaną i rządzi się zupełnie innymi prawami niż większość pozostałych. W kręgu jej zainteresowań jest też branża medyczna. W skład grupy wchodzi CanPoland Clinics, która w październiku bieżącego roku otworzy pierwsze, wyspecjalizowane w leczeniu kannabinoidami centrum medyczne w Warszawie. Na powierzchni 152 mkw. będą cztery gabinety, w których pacjentów będą przyjmować: neurolog, onkolog, urolog i anestezjolog – specjalista od leczenia bólu. W skład grupy CanPoland wchodzi również spółka The Health Company Poland utworzona wraz z kanadyjskim partnerem z branży konopnej, która sprzedaje produkty niefarmaceutyczne na bazie aktywnych substancji konopnych.

Teraz CanPoland szykuje się do debiutu na giełdzie w 2022 r.

Adobe Stock

...w dżinsach

Na NewConnect wybiera się również Kombinat Konopny – wcześniejszy rekordzista na rynku crowdfundingowym, który zebrał 4,2 mln zł w 38 minut w listopadzie 2020 r. na produkcję tekstyliów oraz przystępnych cenowo olejków CDB.

Spółka wciąż testuje rozwiązania w dwóch kierunkach: zielarskim i włókienniczym. Chce, żeby jej produkty zielarskie były przystępne cenowo, działką badawczo-rozwojową jest natomiast branża włókiennicza. Kiedyś nawet Levi Strauss produkował dżinsy z tkaniny konopnej, może więc czas wrócić do doświadczeń tych czasów.

Czytaj więcej

Rozpiętość zmian kursowych kryptowalut może być bardzo wysoka i nie jest ograniczona żadnymi przepis
Z inwestycjami alternatywnymi trzeba ostrożnie. Mogą się zemścić

Kombinat Konopny w planach ma uruchomienie do końca przyszłego roku produkcji polskich wyrobów włóknistych, które w pierwszej kolejności trafią na polski rynek. Maciej Kowalski, założyciel Kombinatu Konopnego i jego prezes, nie ukrywa jednak, że spółka jest w komfortowej sytuacji, ponieważ klienci już się ustawiają w kolejce po technologie, które opracowuje.

Kombinat Konopny powstał w 2019 r. Jest więc młodą spółką, ale doświadczenia Macieja Kowalskiego w branży konopnej są znacznie dłuższe. W 2014 r. założył HemPoland, która jako pierwsza prywatna firma w Polsce, dostała licencję na uprawę i przetwórstwo konopi przemysłowych. O przejęciu spółki przez kanadyjski The Green Organic Dutchman za 15,5 mln dol. było głośno. Teraz, jak na kombinat przystało, firma uprawia konopie, przetwarza i sprzedaje. W planach było wejście na GPW w 2025 r. i termin ten jest podtrzymany. Poprzedzi go jednak debiut na NewConnect już w przyszłym roku.

W drodze na NewConnect

Rok później, czyli w roku 2023 będzie można spodziewać się pierwszych notowań na NewConnect spółki Alba Konopie, specjalizującej się w produkcji suszu konopnego, który w postaci herbat i kapsułek trafia do sklepów i aptek. Część produkcji dostarczana jest również do Browaru Tenczynek. Zebrane 2,4 mln zł w lipcowej kampanii crowdfundingowej zostały przeznaczone na modernizację centrum produkcyjno-logistycznego, zakup maszyn rolniczych i rozwój technologii dronowych do nadzorowania wzrostu roślin, które po udostępnianiu innym firmom działającym w Europie i Stanach Zjednoczonych mają zdywersyfikować konopny biznes. Przyszłoroczny debiut na alternatywnym rynku zapowiada też spółka Freedom Farms. Dzisiaj kończy się jej emisja crowdfundingowa. Producent suszu konopnego i olejków CBD, CBG chce nie tylko zwiększyć areał upraw, ale również otworzyć pierwszy sklep stacjonarny połączony z miniplantacją oraz przygotować ofertę franczyzową – tak, aby powstała cała sieć. Szykuje się też do produkcji marihuany medycznej.

Adobe Stock

Konopie na rynku wtórnym

Na Newconnect są już notowane takie spółki, jak Labocanna, Cannabis Poland i Hemp & Health. Labocanna pod koniec sierpnia zakończyła emisję akcji z prawem poboru, z której pozyskała prawie 9,5 mln zł, choć to o ponad milion mniej, niż planowano. Spółka chciała przeznaczyć pieniądze na zakup nieruchomości, w której części chce uruchomić plantację medycznej marihuany oraz na kolejne akwizycje. 21 września poinformowała o objęciu 20-procentowego udziału w podwyższonym kapitale zakładowym firmy Medican Campus, która zajmuje się edukacją i dostarczaniem informacji o zastosowaniu konopi w teorii, praktyce oraz profilaktyce zdrowotnej. To już kolejna inwestycja w tę spółkę. Labocanna planuje też omnichannelową sprzedaż produktów konopnych pod swoją marką. W II kwartale bieżącego roku zysk z działalności operacyjnej spółki wyniósł 15 tys. zł.

Czytaj więcej

Beksiński. Trwa boom wystawowy, płacą coraz więcej

Cannabis Poland zajmuje się produkcją oraz sprzedażą wyrobów konopnych i przyrządów do ich stosowania. W marcu spółka rozpoczęła starania o rejestrację do celów medycznych. W II kwartale jej przychody wyniosły 151 tys. zł, a strata netto 182 tys. zł.

Hemp & Health w ubiegłym roku skupiła się na produkcji i dystrybucji testów na koronawirusa. W tym celu zawiązała wspólnie z amerykańską firmą Alivecel spółkę AliveHealth. Biznes ma mieć więc dwie nogi. Hemp ma dążyć do zostania liderem rynku europejskiego w dystrybucji kwiatów konopi, izolatów oraz destylatów zawierających wysokoprocentowe stężenie CBD, THC oraz innych kanabinoidów, Heath to dystrybucja testów medycznych. W II kwartale 2021 r. przychody spółki wyniosły 1,197 mln zł, a zysk z działalności operacyjnej – 212 tys. zł. Inwestorzy nie tracą jednak nadziei.