Lepiej powiadom bank, że jedziesz na wakacje

Nietypowe użycie karty może spowodować jej zablokowanie lub zastrzeżenie przez bank.

Publikacja: 19.06.2018 14:24

Lepiej powiadom bank, że jedziesz na wakacje

Foto: Adobe Stock

– To procedura bezpieczeństwa obowiązująca w sytuacji, gdy pojawia się podejrzenie nieuprawnionego użycia karty – tłumaczą bankowcy.

Pan Michał, klient PKO BP żalił się na jednym z portali społecznościowych, że podczas zagranicznej wycieczki bank zablokował mu kartę. – Największą wakacyjną porażkę, miałem jak mi kartę w Stambule zablokowaliście bo coś tam wam się wydawało – skarżył się.

Bank tłumaczył, że do blokady karty dochodzi m.in. gdy podejrzewa skimming – czyli próbę skopiowania danych z karty i próbę wypłacenie z niej środków. – Dzwonimy do posiadacza karty, aby się upewnić, że to on dokonuje transakcji, jednak gdy nie uda nam się skontaktować lub klient zaprzeczy karta zostaje tymczasowo blokowana – wyjaśniali eksperci z banku. Podczas transakcji pan Michał nie miał ze sobą komórki. Została w hotelu. – Nie oddzwaniałem później pod ten numer, bo połączenia z Turcji są drogie – tłumaczył.

Transakcje pod specjalnym nadzorem

Wszystkie banki stale monitorują transakcje klientów.- W przypadku podejrzenia użycia karty przez osobę nieuprawnioną, niezależnie od kraju, w którym transakcja została zrealizowana mamy prawo zablokować lub zastrzec kartę – tłumaczy Magdalena Kwiatkowska, kierująca Wydziałem Kart Płatniczych w Banku Millennium. Ten bank także podejmuje niezwłoczną próbę kontaktu z posiadaczem karty. Podobnie jak inne.

– W przypadku, kiedy transakcja kartą budzi wątpliwości (w stosunku co do standardowych transakcji klienta – chodzi o miejsce dokonania transakcji, kwotę), to staramy się skontaktować z posiadaczem karty i zweryfikować transakcję. W rozmowie prosimy o potwierdzenie poprawności transakcji. Jeśli nie uda nam się skontaktować z klientem, czasowo blokujemy kartę – wyjaśnia Agnieszka Gorzkowicz z Credit Agricole.

Miłosz Horodyski z Aliora przyznaje, że bank monitoruje transakcje w trybie 24/7 i jeżeli pojawi się budząca zastrzeżenia (np. jest nietypowa dla konkretnej osoby) wówczas jest do niej wysyłany SMS z danymi transakcjami (wystarczy odpisać T jeśli potwierdza się transakcje lub N jeśli transakcji nie była wykonywana) albo kontaktuje się telefonicznie. Banki nie chcą ujawnić co konkretnie biorą pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o blokadzie. Dorota Szostek-Rustecka z Citi Handlowego zauważa, że transakcje realizowane kartami przechodzą przez system autoryzacyjny banku, a ich parametry przekazywane są do systemu monitorującego. – System monitorujący podnosi alert w przypadku sytuacji zdefiniowanych jako podejrzane/oszukańcze na podstawie reguł bezpieczeństwa. Reguły te budowane są w oparciu o doświadczenie własne banku, wymiany informacji między bankami oraz z innych źródeł bezpieczeństwa. Ze względów bezpieczeństwa, nie udostępniamy informacji na temat kryteriów i reguł, które są wykorzystywane przez bank w celu monitorowania transakcji -dodaje Kinga Wojciechowska-Rulka, z mBanku.

Zaznacza, że informacje o kryteriach monitoringu transakcji są wewnętrznymi regulacjami, pozwalającymi na zarządzanie transakcjami podejrzanymi, i ich kryteria  również nie mogą zostać upublicznione. A Miłosz Gromski z ING Banku Śląskiego wyjaśnia, że systemy banku analizują transakcje klientów i na podstawie zaawansowanych algorytmów wyłapują przypadki, które potencjalnie mogą wskazywać na próbę nieuprawnionej transakcji.

– Systemy analizują m.in. nietypowe zachowania klientów np. jeśli klient rzadko wyjeżdża z kraju, a bank otrzyma informacje o płatności kartowej np. w Ameryce Południowej, powstaje podejrzenie skopiowania jego karty. Wtedy bank dla bezpieczeństwa klienta może dokonać jej czasowej blokady – podkreśla.

Także Ewa Krawczyk z BZ WBK przyznaje, że bank nie blokuje karty ze względu na kraj, ale może się to zdarzyć ze względu na  charakter transakcji odbiegający od standardowych wydatków użytkownika karty czy też jeżeli uzna, że transakcja nosi znamiona nieuprawnionej. W takim przypadku klient jest każdorazowo niezwłocznie informowany o nałożeniu blokady.

Zdradź dokąd jedziesz

Banki radzą, by powiadomić ich przed egzotycznymi wakacjami. – Klient zawsze może skontaktować się z infolinią i zgłosić taki wyjazd. Informacja taka będzie uwzględniona podczas weryfikacji transakcji przez bank –mówi Miłosz Horodyski. Także przedstawicielka BZ WBK radzi, że jeśli klient planuje podróż do innego kraju, podczas której  będzie używał swoich kart powinien powiadomić o tym fakcie doradcę na infolinii.

– Zauważamy, że co raz więcej klientów zgłasza planowany wyjazd –mówi Ewa Krawczyk.

Aby odblokować zablokowaną przez bank kartę wystarczy skontaktować się z infolinią lub oddziałem. Bankowcy podkreślają też, że warto zawsze mieć w bankowych danych aktualny numer telefonu i odbierać od centrali, a przed wyjazdem dać nam znać np. poprzez iPKO, że w najbliższym czasie karta będzie używana za granicą. Można to też zrobić w oddziale lub na infolinii pod numerami  800 302 302 lub 81 535 60 60.

– Podczas monitoringu operacji kartowych takie informacje są brane pod uwagę.  Przed każdym wyjazdem za granicę, aby uniknąć problemów, radzimy zaktualizować swoje dane w bazie banku ( zwłaszcza: telefon, mail, adres korespondencyjny). Jeśli dane są aktualne, łatwiej i szybciej możemy wyjaśnić ewentualne wątpliwości związane z nietypową transakcja kartową – tłumaczy Grzegorz Culepa, z biura prasowego banku. PKO BP tłumaczy też, że przez bardzo częste przypadki skimmingu, czasowa blokada, jest to jedyny sposób, aby chronić środki na kontach klientów.

Magdalena Kwiatkowska z Millennium mówi, że klienci wyjeżdżający poza obszar Unii Europejskiej mają możliwość ustawienia czasowego dokonywania płatności poza krajami Unii, a ta zmiana może być dokonana przez klienta w serwisie bankowości internetowej, w aplikacji mobilnej lub telefonicznie w Cantact Center.

– To procedura bezpieczeństwa obowiązująca w sytuacji, gdy pojawia się podejrzenie nieuprawnionego użycia karty – tłumaczą bankowcy.

Pan Michał, klient PKO BP żalił się na jednym z portali społecznościowych, że podczas zagranicznej wycieczki bank zablokował mu kartę. – Największą wakacyjną porażkę, miałem jak mi kartę w Stambule zablokowaliście bo coś tam wam się wydawało – skarżył się.

Pozostało 93% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Karty Płatnicze
Kartę bank może wysłać nie tylko zwykłym listem
Karty Płatnicze
Czasem trzeba iść do oddziału banku, by zmienić PIN do karty
Karty Płatnicze
Klient za granicą kartę nie zawsze dostanie. A czasem trzeba za nią dopłacić
Karty Płatnicze
Karta płatnicza częściowo uszkodzona. Bez wymiany się nie obejdzie
Karty Płatnicze
Uwaga na marże przy płatnościach kartą na wakacjach za granicą