Karta płatnicza częściowo uszkodzona. Bez wymiany się nie obejdzie

Choć fizycznie karta nie została zniszczona to nie da się przy jej pomocy wypłacić pieniędzy. Dlaczego? Mogło dość do mechanicznego zarysowania bądź innego uszkodzenia paska magnetycznego - mówią bankowcy.

Publikacja: 04.09.2023 08:53

Karta płatnicza częściowo uszkodzona. Bez wymiany się nie obejdzie

Foto: Adobe Stock

W takiej sytuacji plastik trzeba wymienić na nowy. - W takich sytuacjach bezpłatnie wymieniamy klientowi kartę, wydając jej duplikat. Jednocześnie umożliwiamy klientom wypłatę z bankomatu dla płatności zbliżeniowych, która nie wymaga wykorzystania plastiku jak również transakcje typu Blik – mówi Mirella Gmur –Dzieduszycka, z Banku Millennium.

Czytaj więcej

Uwaga na marże przy płatnościach kartą na wakacjach za granicą

Rysa na pasku karty płatniczej

Klient jednego z dużych banków próbował wypłacić gotówkę. I w bankomacie okazało się, że jest problem. – Urządzenie albo nie przyjmowało karty, albo nie mogło odczytać? Nie wiem dlaczego. Karta nie jest zniszczona – zauważa klient.

Michał Tkaczuk z biura prasowego PKO BP mówi, że taka sytuacja może najprawdopodobniej oznaczać częściowo uszkodzona kartę. Mogło dość np. do zarysowania paska magnetycznego.

- Wtedy najszybszym rozwiązaniem jest bezpłatna wymiana. Mówiąc o wymianie mamy na myśli unieważnienie tej karty i wydanie nowej. Klient może to zrobić we wszystkich kanałach – samodzielnie w iPKO czy w IKO, przez contact center lub w oddziale – wylicza Michał Tkaczuk.

Jak przyznaje Mirella Gmur- Dzieduszycka z Banku Millennium w przypadku uszkodzenia mechanicznego karty i paska magnetycznego mogą występować problemy z jej użyciem w bankomacie.

- W takich sytuacjach bezpłatnie wymieniamy klientowi kartę, wydając jej duplikat. Jednocześnie umożliwiamy klientom wypłatę z bankomatu dla płatności zbliżeniowych – mówi Mirella Gmur-Dzieduszycka.

Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA przyznaje, że takie przypadki występują bardzo rzadko. - W sytuacji, gdy klient wkłada do bankomatu kartę, a on jej nie odczytuje, może to oznaczać uszkodzony czip lub awarię urządzenia – mówi Paweł Jurek.

Dodaje, że aby to ustalić, należy sprawdzić kartę w innych urządzeniach, a gdy w następnych bankomatach będzie tak samo, to można przypuszczać, że to wina karty i należy ją wymienić. - Jeżeli karta będzie działać prawidłowo w innym bankomacie, oznacza to awarię urządzenia – wyjaśnia rzecznik Pekao SA.

Czytaj więcej

Co zrobić, gdy zapomnimy numer PIN do karty bankowej

Przeczyść chip karty płatniczej

Również Krzysztof Drozd z mBanku mówi, że jeśli przedstawiona sytuacja powtarza się w różnych urządzeniach, oznacza to problem z kartą.

- Urządzenie nie ma możliwości odczytania danych z paska magnetycznego, bądź mikroprocesora, np. z powodu uszkodzenia mechanicznego lub rozmagnesowania – dodaje.

Przyznaje, że takie przypadki występują bardzo rzadko. -  Jeśli korzystamy z karty plastikowej, konieczna będzie jej wymiana, np. wydanie duplikatu karty – podkreśla Krzysztof Drozd.

Także Anna Strompowska, partnership manager w Credit Agricole uważa, że powodem takiej sytuacji może być albo awaria czytnika w urządzeniu albo uszkodzenie mechaniczne, zanieczyszczenie karty.

- W pierwszej kolejności najlepiej sprawdzić, czy chip na karcie jest czysty i niezniszczony. Można go także przetrzeć, czasami to pomaga – radzi Anna Strompowska.

Dodaje, że jeżeli mamy kartę, która działa prawidłowo w innych bankomatach, to najprawdopodobniej uszkodzony jest czytnik kart w urządzeniu. Najlepiej zgłosić to właścicielowi urządzenia. Telefony kontaktowe zazwyczaj są podane na maszynie.

- Jeżeli natomiast problem z kartą występuje również w innych maszynach, to oznacza, że karta wymaga wymiany. Wówczas klient musi zawnioskować o nową kartę w swoim banku – dodaje Anna Strompowska.

W takiej sytuacji plastik trzeba wymienić na nowy. - W takich sytuacjach bezpłatnie wymieniamy klientowi kartę, wydając jej duplikat. Jednocześnie umożliwiamy klientom wypłatę z bankomatu dla płatności zbliżeniowych, która nie wymaga wykorzystania plastiku jak również transakcje typu Blik – mówi Mirella Gmur –Dzieduszycka, z Banku Millennium.

Rysa na pasku karty płatniczej

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Karty Płatnicze
Kartę bank może wysłać nie tylko zwykłym listem
Karty Płatnicze
Czasem trzeba iść do oddziału banku, by zmienić PIN do karty
Karty Płatnicze
Klient za granicą kartę nie zawsze dostanie. A czasem trzeba za nią dopłacić
Karty Płatnicze
Uwaga na marże przy płatnościach kartą na wakacjach za granicą
Karty Płatnicze
Limity płatności zbliżeniowych bez PIN-u a płatności mobilne