Kartę bank może wysłać nie tylko zwykłym listem

W wyjątkowych sytuacjach bank może nam przesłać kartę kredytową czy płatniczą kurierem, zamiast listem zwykłym. Ale czasem za to trzeba zapłacić. Czasem można plastik odebrać w oddziale.

Publikacja: 08.11.2023 11:26

Kartę bank może wysłać nie tylko zwykłym listem

Foto: Adobe Stock

- PIN wysyłamy w osobnej korespondencji. Co jednak warto także podkreślić, klient może nadać sobie lub zmienić PIN samodzielnie w aplikacji mobilnej – mówi Przemysław Sobczuk, Manager Zespołu Obsługi Kart Kredytowych w Credit Agricole.

44,8 mln sztuk

tyle wynosiła liczba wyemitowanych wyemitowanych kart płatniczych w I kwartale 2023 roku wynika z danych NBP 

Kartę bank może wysłać kuriera

Karta płatnicza pani Ewy, klientki jednego z dużych banków straciła ważność. Bank przesłał nową na jej adres domowy listem zwykłym. Przesyłka trafiła w ręce męża, z którym kobieta jest w konflikcie. Para rozwodzi się. Mężczyzna nie chce jej oddać.

– Zna wszystkie moje dane i może ją aktywować i wypłacić pieniądze, bo PIN też przejął. Co mogę zrobić w takiej sytuacji? – zastanawia się kobieta.

Sama kontaktowała się ze swoim bankiem. Usłyszała, że może zrobić aktualizację swoich danych w bankowości internetowej i podać inny adres do odbioru karty.

- Jest ona dostarczana zwykłym listem, ale do momentu aktywacji to zwykły kawałek plastiku. Po aktualizacji danych można złożyć wniosek o wydanie nowej karty. Wówczas dostarczymy ją wtedy na prawidłowy adres – zapowiedział bank.

Czytaj więcej

Czasem trzeba iść do oddziału banku, by zmienić PIN do karty

Pani Ewa zastanawia się czy można prosić bank o wysłanie karty listem poleconym za potwierdzeniem odbioru albo odebrać w oddziale? Sprawdziliśmy to.

Jak zapewnia Piotr Wardziak z PKO BP, ten bank zawsze stara się elastycznie podchodzić do próśb klientów, również w zakresie odstępstw od standardowej obsługi klienta.

- Na specjalny wniosek czy dyspozycję klienta wysyłamy kartę na wskazany adres lub zmieniamy sposób wysyłki np. na kuriera – mówi Piotr Wardziak.

Przyznaje, że takie dyspozycje realizowane są najczęściej w trybach reklamacyjnych np. w związku z planowanym wyjazdem klienta zagranicę , gdy klientowi zależy na otrzymaniu karty wcześniej) lub aktualnym pobycie w innym miejscu poza adresem zamieszkania. - Nie są to częste przypadki, ale w każdej takiej sytuacji bank stara się wyjść naprzeciw oczekiwaniom i prośbom klientów – dodaje przedstawiciel PKO BP.

Magda Ostrowska z ING Banku Śląskiego przyznaje, że standardowo karta wysyłana jest listem zwykłym. A bank nie oferuje wysyłki listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, ani nie umożliwia również odbierania karty w oddziale.

- W losowych przypadkach klient może poprosić o wysłanie karty kurierem na wskazany przez siebie adres. Jest to usługa płatna – mówi Magda Ostrowska.

Uchodźca z Ukrainy może odebrać w oddziale

Przemysław Sobczuk, manager Zespołu Obsługi Kart Kredytowych w Credit Agricole mówi, że bank karty płatnicze wysyła listem zwykłym.

- I aby zacząć korzystać z karty płatniczej, wcześniej trzeba ją aktywować. Klient może to zrobić w aplikacji mobilnej, CA24 eBank czy na infolinii.  Po aktywacji karty, pierwszą transakcję klient musi potwierdzić PIN-em. PIN wysyłamy w osobnej korespondencji. Co jednak warto także podkreślić, klient może nadać sobie lub zmienić PIN samodzielnie w aplikacji mobilnej – mówi Przemysław Sobczuk.

Mirella Gmur-Dzieduszycka z Banku Millennium przyznaje, że nie wysyła on kart płatniczych listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. - W wyjątkowych sytuacjach karta może zostać przekazana do placówki, gdzie klient może ją odebrać. Inną opcja jest wysyłka karty do klienta kurierem. Ale są to bardzo sporadyczne sytuacje – zastrzega Mirella Gmur-Dzieduszycka.

Czytaj więcej

Czasem za wznowienie karty płatniczej trzeba sporo zapłacić

A Ewa Krawczyk biura prasowego Santander Bank Polska mówi, że standardowo, dla kart płatniczych debetowych czy kredytowych bank wysyła je na adres korespondencyjny klienta za pośrednictwem poczty.

Zaznacza jednak, że w szczególnych przypadkach, w praktyce bardzo sporadycznie, bank może przekazać kartę za pośrednictwem kuriera. Wówczas karta jest wysyłana na koszt banku, klient nie ponosi z tego tytułu żadnych dodatkowych opłat.

- Natomiast bank nie praktykuje wysyłki kart listem poleconym za potwierdzeniem odbioru – zastrzega Ewa Krawczyk.

Dodaje, że tylko i wyłącznie w przypadku karty dla obywateli Ukrainy, nie posiadających adresu korespondencyjnego na terenie Polski, bank może przekazać kartę do ustalonego z klientem oddziału.

- PIN wysyłamy w osobnej korespondencji. Co jednak warto także podkreślić, klient może nadać sobie lub zmienić PIN samodzielnie w aplikacji mobilnej – mówi Przemysław Sobczuk, Manager Zespołu Obsługi Kart Kredytowych w Credit Agricole.

Kartę bank może wysłać kuriera

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Karty Płatnicze
Czasem trzeba iść do oddziału banku, by zmienić PIN do karty
Karty Płatnicze
Klient za granicą kartę nie zawsze dostanie. A czasem trzeba za nią dopłacić
Karty Płatnicze
Karta płatnicza częściowo uszkodzona. Bez wymiany się nie obejdzie
Karty Płatnicze
Uwaga na marże przy płatnościach kartą na wakacjach za granicą
Karty Płatnicze
Limity płatności zbliżeniowych bez PIN-u a płatności mobilne