Klient za granicą kartę nie zawsze dostanie. A czasem trzeba za nią dopłacić

Choć dziś można korzystać z wirtualnych kart debetowych czy kredytowych, to jednak wiele osób chce mieć w portfelu „plastik”. Nie zawsze banki wyślą go do klientów mieszkających za granicą.

Publikacja: 26.09.2023 15:30

Klient za granicą kartę nie zawsze dostanie. A czasem trzeba za nią dopłacić

Foto: Adobe Stock

- Karty debetowe nie są i nie były dotąd wysyłane na adresy zagraniczne. Klient musi wskazać polski adres do wysyłki i nie musi to być adres zameldowania, aby otrzymać kartę – mówi Małgorzata Witkowska, z biura prasowego PKO BP.

Wyślą kartę, ale za opłatą

Pani Ewa jest Polką, od lat mieszkającą i pracują w Brukseli, ale jednocześnie jest rezydentką brytyjską. W brytyjskich bankach ma też dwa rachunki płatnicze. – I nie ma żadnego problemu by przesłały mi one do Brukseli kartę czy to debetową, czy też kredytową - opowiada kobieta.

A jak do tego podchodzą polskie banki? Czy swoim klientom chętnie wysyłają karty debetowe i kredytowe za granicę? I kto za to płaci? Okazuje się, że dla wielu banków to nie jest problem.

- Wysyłamy karty na cały świat. No chyba, że poczta lub firma kurierska nie dostarcza na dany teren np. z powodu działań wojennych). Koszt wysyłki ponosi bank – mówi Ewa Krawczyk, z Santander Bank Polska.

Także Monika Banyś, z Velo Banku zapewnia, że oferuje on możliwość wysyłki zarówno karty debetowej jak i kredytowej za granicę na życzenie klienta.

- Nie ograniczamy się do wysyłki na terenie Unii Europejskiej. Koszt wysyłki jest po stronie banku. Proces jest bezpieczny – funkcja płatnicza na karcie aktywowana jest dopiero w momencie potwierdzenia odbioru karty przez klienta – podkreśla Monika Banyś.

Bank Pekao SA także wysyłam karty na zagraniczne adresy, bez wykluczenia państw, a koszt takiej wysyłki jest po stronie banku.

ING Bank Śląski umożliwia wysłanie karty płatniczej pocztą na zagraniczny adres korespondencyjny i nie pobiera za to dodatkowej opłaty.

- Umożliwiamy również wysyłkę karty za pośrednictwem przesyłki kurierskiej, co wiążę się już z dodatkową opłatą. Nie mamy ograniczeń co do krajów, mają jedynie zastosowanie ewentualne ograniczenia terytorialne wynikające z wewnętrznych regulacji Poczty Polskiej lub firm kurierskich – mówi Magdalena Ostrowska, z biura prasowego ING Banku Śląskiego.

W przypadku kart kredytowych klient PO BP może wskazać zagraniczny adres do wysyłki. - Ale za taką usługę bank pobiera opłatę zgodnie z aktualną Taryfą Opłat i Prowizji – zastrzega Małgorzata Witkowska, z PKO BP.

Nie zaginie i nie ukradną wirtualnej karty

Marcin Data, Dyrektor ds. Rozwoju Daily Banking w Credit Agricole przyznaje, że ten bank nie wysyła kart kredytowych za granicę.

–Żeby korzystać z karty, klient nie musi mieć plastiku w ręce. Zazwyczaj klient może go dodać do tzw. walleta w smartphonie prosto ze swojej bankowej aplikacji mobilnej. I wtedy może płacić telefonem – mówi dyr. Data.

Krzysztof Drozd z mBanku zapewnia, że bez względu na miejsce ten bank wysyła karty zagranicę za pośrednictwem Poczty Polskiej, a koszty ponosi bank.

Dodaje, też, że jeśli klient pilnie potrzebuje karty debetowej, posiadamy w ofercie karty „bez plastiku”. Są one od razu po wydaniu aktywne w aplikacji mobilnej, wystarczy, że klient doda ją do jednego z portfeli w telefonie – Gpay lub ApplePay i już może dokonywać płatności – zauważa Krzysztof Drozd.

Karta płatnicza czy to debetowa, czy kredytowa już od kilku lat nie musi mieć fizycznej formy. Alternatywą jest wirtualna karta, która daje podobne możliwości, ale funkcjonuje tylko w postaci cyfrowej.

Dzięki temu nie można jej zgubić, ani nie może paść łupem złodzieja (wykluczając kradzież w sieci). Występuje w postaci zapisu elektornicznego, ale podobnie do kart plastikowych karta wirtualna ma także swój numer, kod CVC2/CVV2 oraz datę.

Wirtualna karta płatnicza zapewnia większe bezpieczeństwo korzystania niż zwykła karta plastikowa – przede wszystkim z uwagi na brak fizycznej postaci  i możliwość zasilenia dowolną kwotą potrzebną do realizacji płatności.

 Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że w IV kwartale 2022 roku było w obiegu około 650 tys. takich kart, co stanowi 1,5 proc. wszystkich kart płatniczych. Jednocześnie od III kwartału 2022 roku ich liczba zmniejszyła się o ponad 20 tys. – to spadek o 3,5 proc.

- Karty debetowe nie są i nie były dotąd wysyłane na adresy zagraniczne. Klient musi wskazać polski adres do wysyłki i nie musi to być adres zameldowania, aby otrzymać kartę – mówi Małgorzata Witkowska, z biura prasowego PKO BP.

Wyślą kartę, ale za opłatą

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Karty Płatnicze
Kartę bank może wysłać nie tylko zwykłym listem
Karty Płatnicze
Czasem trzeba iść do oddziału banku, by zmienić PIN do karty
Karty Płatnicze
Karta płatnicza częściowo uszkodzona. Bez wymiany się nie obejdzie
Karty Płatnicze
Uwaga na marże przy płatnościach kartą na wakacjach za granicą
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Karty Płatnicze
Limity płatności zbliżeniowych bez PIN-u a płatności mobilne
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?