W drugiej połowie czerwca Mastercard udostępnił usługi Apple Pay posiadaczom kart Mastercard i Maestro wydanych przez osiem różnych banków: Alior Bank, Pekao SA, BZ WBK, BGŻ BNP Paribas, Getin Noble Bank, mBank, Raiffeisen Polbank oraz internetowy T-Mobile Usługi Bankowe. To nie pierwsze udogodnienie w płatnościach mobilnych, które najbardziej cenią sobie osoby robiące zakupy w e-sklepach, ale nie tylko.
Portmonetka nie tylko z banku
Z raportu „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że w ubiegłym roku ponad połowa internautów robiła zakupy przez internet przynajmniej raz. To wzrost w stosunku do 2016 r. o 12,5 proc. Kupowane są artykuły żywnościowe, czystościowe, obuwie, ubrania, książki, płyty, sprzęt AGD i wiele innych. Ten trend będzie rósł, więc bezpieczeństwo transakcji internetowych nabiera coraz większego znaczenia. Dotyczy to przede wszystkim kart płatniczych, które są coraz częściej używane, mimo że nie ustają obawy o bezpieczeństwo płatności nimi. Obawiać się jednak nie ma czego. Zabezpieczeń jest coraz więcej.
W większości banków została wprowadzona usługa 3D Secure, która polega na autoryzacji każdej transakcji kodem SMS otrzymanym od banku, który wydał kartę. Nieufni mogą się też zabezpieczyć w karty przedpłacone, które czasem nazywane są elektronicznymi portmonetkami. Wystarczy na rachunek portmonetki przelać dokładnie taką kwotę, jaką ma się zapłacić w e-sklepie, i zapłacić właśnie nią. Na koncie karty nic nie zostanie, więc ryzyko kradzieży spada do zera.
Bankowe karty przedpłacone są jednak dzisiaj mało dostępne. Wydają je tylko trzy banki: ING Bank Śląski, Bank Millennium i PKO BP. Konkurencyjne natomiast stają się oferty instytucji pozabankowych, które mają status europejskich instytucji płatniczych. Są to m.in. IgoriaCard, przedpłacona karta wielowalutowa Mastercard wydawana przez spółkę Igoria Trade i karty angielskiego Revolut.