Banki przyznają, że takie sytuacje są sporadycznie, ale czasem się trafiają. – Nie odnotowujemy wielu takich zgłoszeń, są one incydentalne – zapewnia Przemysław Sobczuk, menedżer zespołu obsługi kart kredytowych w Credit Agricole.

Jego zdaniem karta może nie działać, nie tylko z powodu rozmagnesowania, ale też ponieważ jest uszkodzona. – A uszkodzenie to nie zawsze jest widoczne dla klienta. Szczególnie jeśli dotyczy elementów wbudowanych w kartę, np. anteny– tłumaczy Przemysław Sobczuk.

A Kinga Wojciechowska-Rulka z mBanku zapewnia, że wszystkie karty wydawane przez jej bank wyposażone są w chipy EMV. – To oznacza, że nie mogą się rozmagnesować. Uszkodzeniu może ulec antena do płatności NFC, ale mówiąc szczerze, jest to sytuacja raczej teoretyczna, a nasi klienci bardzo rzadko zgłaszają nam sytuacje z tym związane – zapewnia przedstawicielka mBanku.

Warto sprawdzić: Z tymi kartami zakupy będą tańsze. Aktualne promocje

Ewa Krawczyk, z Santander Bank Polska tłumaczy, że pasek magnetyczny, tak jak całą karta musi spełniać wiele norm ISO. – To ogranicza oczywiście rozmagnesowanie paska. Jednak warto pamiętać, ze pasek magnetyczny jest na pewno wrażliwy na wszelkie umieszczanie go w polu magnetycznym mogącym zmienić czy skasować informacje na nim zapisane. W praktyce należy np. szczególnie uważać aby nie odkładać karty na elementy rozmagnesowujące wszelakie zabezpieczenia w sklepach – zauważa Ewa Krawczyk.

Grzegorz Culepa zaś z biura prasowego PKO BP zapewnia, że bank informuje klientów w ogólnym zakresie o zasadach bezpiecznego przechowywania i korzystania z kart. – W przypadku fizycznego uszkodzenia karty (włączając w to tzw. rozmagnesowanie) nie ma jednoznacznych instrukcji uniknięcia tego typu sytuacji ze względu na wielość przyczyn – twierdzi bankowiec.

Przyznaje, że na rynku można znaleźć różnego rodzaju nieformalne informacje, z których może wynikać, że uszkodzenie urządzeń elektronicznych, jakim jest również karta, może zostać spowodowane silnym działaniem pola magnetycznego, gdzie może być ono generowane przez różnego rodzaju urządzenia.

– Nie jest to jednak potwierdzona reguła, że np. karta ulegnie uszkodzeniu, jeśli będzie przechowywana blisko telefonu komórkowego czy telewizora itp. Odnośnie do identyfikacji tego typu przypadków: na podstawie zgłoszeń klientów możemy raczej stwierdzić, że są to sytuacje incydentalne – zapewnia Grzegorz Culepa.

Warto sprawdzić: Problemy z płatnością zbliżeniową. Powody mogą być różne

Gdy jednak dojdzie do rozmagnesowania karty i przestanie ona działać, to możemy wystąpić do banku z wnioskiem o jej duplikat.