Bank może zablokować kartę płatniczą jeśli użytkuje ją inna osoba, niż ta na nazwisko której został wystawiony plastik.

- Są to kwestie ujęte w regulaminie: Jeśli chodzi o użytkowanie karty, to może być używana wyłącznie przez osobę, której dane są umieszczone na karcie. Dotyczy to także nieudostępniania PIN-u osobom trzecim. Regulamin określa też sytuację, w których bank może zablokować lub zastrzec kartę – nieuprawnione użycie jest taką sytuację – mówi Ewa Krawczyk, z Santander Bank Polska.

Czytaj więcej

Co Biedronka, Lidl, Kaufland zrobią, gdy zgubimy kartę płatniczą

To nieuprawniona transakcja

Pani Katarzyna razem z mężem ma wspólne konto w Pekao SA. Każde z małżonków ma osobną kartę do rachunku. Ostatnio karta pani Katarzyny nie działała w bankomacie. – Dlatego spróbowałam wypłacić gotówkę kartą męża. Udało się – opowiada kobieta.

Po transakcji małżeństwo zadzwoniło do banku z pytaniem w sprawie awarii karty kobiety. – Pytałam co było powodem, że mój karta nie działa, a męża i owszem. Konsultant gdy dowiedział się, że użyłam do wypłaty karty męża stwierdził, że musi ją zablokować, bo plastik był używany przez osoby trzecie. Ale to mój mąż. Podczas transakcji stał obok bankomatu – oburza się kobieta.

Próbowała interweniować w tej sprawie w oddziale, ale niestety mimo dobrych chęci pracownice banku nie mogły pomóc małżeństwu. – Moja karta nie działa, męża została zablokowana przez nadgorliwość bankowca – złości się nasza czytelniczka.

Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA mówi, że bank może czasowo zablokować kartę ze względów bezpieczeństwa. - Taka sytuacja może mieć miejsce np. gdy pojawią się nieuprawnione transakcje lub zachodzi podejrzenie nieuprawnionego użycia karty – tłumaczy Paweł Jurek.

Zapewnia, że bank dokłada wszelkich starań, aby zapewnić klientom najwyższy poziom bezpieczeństwa, a jednocześnie wygodę korzystania z karty. 

- Od strony formalnej używanie karty przez członka rodziny może być podstawą do jej zablokowania. W praktyce jednak rzadko kiedy następuje blokada karty z tego powodu – twierdzi Paweł Jurek.

Rzecznik Pekao SA dodaje, że ze względu na wygodę swoim klientom bank rekomenduje wydanie karty dla członków rodziny, którzy jej potrzebują.  - Obok karty debetowej warto posiadać również kartę kredytową, którą możemy zapłacić za zakupy w sytuacji braku środków na rachunku – radzi Paweł Jurek.

Czytaj więcej

Kobieta dostała lepszy kurs waluty niż mąż. Bank tłumaczy

Banki jej nie tolerują

Jak podaje biuro prasowe BNP Paribas zgodnie z obowiązującymi przepisami, kartą może się posługiwać osoba, której imię i nazwisko na niej widnieje. - Akceptant ma prawo zweryfikować dane z karty z dokumentem tożsamości, a w razie niezgodności zatrzymać kartę i zgłosić ten fakt do banku. Każdorazowo, gdy bank otrzymuje informacje o posłużeniu się kartą przez osobę nieuprawnioną, karta jest blokowana – informuje bank.

Jak podaje Magda Ostrowska z ING Banku Śląskiego monitoruje on transakcje dokonywane kartami płatniczymi i może odrzucić transakcję lub nawet zablokować kartę w razie podejrzenia, że kartą posługuje się osoba nieuprawniona.

- Mamy prawo zablokować kartę użytkownika (lub wszystkie karty wydane w ramach umowy), jeśli uznamy, że: a) wymaga tego bezpieczeństwo karty, mamy podejrzenie, że użyto je nieprawidłowo, czy umyślnie przeprowadzono nią nieautoryzowaną transakcję kartową. – wylicza Kinga Wojciechowska-Rulka, z mBanku.

Bank ten może także ze względów bezpieczeństwa czasowo zablokować transakcje zbliżeniowe. - Informację o blokadzie karty lub transakcji zbliżeniowych mBank przekazuje klientowi telefonicznie, SMS-em, listownie lub mailem. - Mogą zdarzyć się przypadki, że nie przekażemy takiej informacji ze względów bezpieczeństwa lub gdy zabraniają nam tego inne przepisy – przyznaje Kinga Wojciechowska-Rulka.

Dodaje, że bank usunie blokadę karty lub transakcji zbliżeniowych, jeśli nie ma już podstaw, by utrzymywać blokadę.

Chyba, że to karta użytkownika

PKO BP blokuje kartę płatniczą w przypadku podejrzenia nieuprawnionego użycia karty. - Zawsze w takiej sytuacji informujemy klienta telefonicznie, za pomocą e-mail lub poczty o zablokowaniu karty – mówi Piotr Wardziak, z biura prasowego.

Dodaje, że w przypadku powzięcia informacji o dokonaniu nieuprawnionej transakcji płatniczej przy użyciu karty, bank unieważnia kartę i wydaje nową.

- W naszej ofercie mamy karty płatnicze dedykowane dzieciom oraz tzw. karty dla użytkownika. W drugim przypadku posiadacz konta może wskazać osobę spokrewnioną lub niespokrewnioną (powyżej 13 roku życia), której może zostać wydana karta do konta właściciela- dodaje Piotr Wardziak.

Credit Agricole  zastrzega kartę zw trybie natychmiastowym, jeśli ma uzasadnione podejrzenie, że:

z karty korzysta osoba nieuprawniona, a dane karty objęte tajemnicą bankową mogły zostać jej udostępnione lub gdy bank dowie się, że osoba nieuprawniona zna dane, które mogą być wykorzystane do wykonania transakcji przy użyciu karty (np. numer PIN, dane karty).

- Kartę zastrzegamy również gdy klient utracił kartę, zrezygnował z karty i zwrócił ją w okresie jej ważności, dowiadujemy się o śmierci użytkownika, czy umowa została rozwiązania przez którąkolwiek ze stron – wylicza Paweł Góra, ekspert ds. Obsługi Kart Kredytowych w Credit Agricole.

Dodaje, że bank zastrzega kartę także gdy klient zmienił rodzaj konta na taki, w którym nie są oferowane karty, utracił pełną zdolność do czynności prawnych, czy plastik wykorzystywany został do działań przestępczych.

- Poza trwałym zastrzeżeniem karty, możemy czasowo zablokować kartę płatniczą w sytuacji, gdy:

- transakcje kartą budzą wątpliwości, użytkownik karty podczas wykonywania transakcji, które wymagają podania PIN, wprowadzi kolejno trzykrotnie błędny ego numer – podaje Paweł Góra.

Dodaje, że jeśli chodzi o zastrzeżenie karty z uwagi na podejrzenie używania jej przez osobę nieuprawnioną – to są to sytuacje, które zdarzają się naprawdę rzadko.