Revolut. Bankomat w Polsce wymusił wypłatę po zbójeckim kursie

Zamiast żądanych złotówek bankomat w Polsce próbował wypłacić posiadaczowi karty Revolut funty.

Publikacja: 17.11.2021 17:55

Revolut. Bankomat w Polsce wymusił wypłatę po zbójeckim kursie

Foto: Adobe Stock

Urządzenie nie miało waluty obcej, więc przewalutowało transakcję ponownie na polskie złote. I tym sposobem – klient za tę transakcję dopłacił ponad 370 zł.

- Nie mamy też kontroli nad opłatami dyktowanymi przez sieci bankomatów w Polsce i na świecie. Współpracujemy natomiast globalnie z Visa i Mastercard. Jeśli sieć bankomatów obsługuje karty Visa i Mastercard, powinna to robić z troską o satysfakcję klientów – mówi Stefan Bogucki z Revolut Polska.

Czytaj więcej

Revolut może zablokować konto. Nie zawsze słusznie

Idziesz po złotówki, chcą wypłacać funty

Pan Kamil w swoim portfelu ma m.in. kartę Revoluta. Pod koniec października pod Wrocławiem w bankomacie sieci Planet Cash pod znanym dyskontem wypłacał 3 tys. zł.

- Mam kartę metal, czyli jestem klientem premium i mam bezprowizyjne wybieranie z każdego bankomatu na świecie do trzech tysięcy złotych miesięcznie – opowiada.

Mężczyzna owszem wypłacił gotówkę, ale z konta zniknęło mu - 3372.02 zł. - Okazało się, że bankomat wymusił na Revolucie wypłatę funtów. Przeliczył sobie 3 tys. zł na 614,60 funtów po zbrodniczym kursie, a że nie miałem tej waluty w aplikacji, to zamienił funty znów na złotówki i pobrał mi w sumie 3372.02 – opowiada pan Kamil.

Skontaktował się z konsultantem firmy Revolut i usłyszał, że „to wina operatora bankomatu”.

– To niebywałe. Nigdy mi się coś takiego nie zdarzyło wcześniej. Cała atrakcja Revoluta polega, że sobie wymieniasz, ile potrzebujesz waluty i wybierasz. Ja potrzebowałem złotówek i tylko je miałem w aplikacji. Bankomat Planet Cash, z którego korzystałem innych walut nie obsługiwał, więc jakim cudem kazał Revolutowi wybrać funty? – zastanawia się pan Kamil.

Czytaj więcej

Odszkodowanie za awarię banku? Tylko w indywidualnych przypadkach

Bankomat powinien informować o opłatach

Stefan Stefan Bogucki, rzecznik Revoluta w Polsce mówi, że firma oferuje w Polsce cztery plany: standard, który jest bezpłatny i trzy płatne, w tym plan Metal z kartą debetową z hartowanego metalu w kolorach czarnym, złotym, gwiezdnej szarości i lawendowym, w ramach którego Revolut nie pobiera prowizji przy wypłatach z bankomatów do trzech tys. zł. Powyżej tej kwoty obowiązuje prowizja Revolut w wysokości dwóch proc.

- My nie mamy wpływu na opłaty pobierane przez sieci bankomatów, w Polsce lub za granicą. Należą do nich opłaty sieci bankomatowych od wypłaty gotówki z tytułu utrzymania i serwisu urządzeń (surcharge fee) lub propozycje przewalutowania waluty, które pojawiają się na ekranie bankomatów (exchange fee) – tłumaczy Stefan Bogucki.

Podkreśla, że jego firma zawsze rekomenduje zawsze, by je odrzucać i wybierać na ekranach bankomatów wypłatę gotówki w walucie lokalnej.

- Nie mamy relacji ani ustaleń z firmami, do których należą bankomaty. Nie mamy też kontroli nad opłatami dyktowanymi przez sieci bankomatów w Polsce i na świecie. Współpracujemy natomiast globalnie z Visa i Mastercard. Jeśli sieć bankomatów obsługuje karty Visa i Mastercard, powinna to robić z troską o satysfakcję klientów – mówi Stefan Bogucki.

I dodaje, że jeżeli bankomat proponuje przewalutowanie po swoim kursie, czy to w Polsce czy za granicą, na ekranie pojawia się opcja "zaakceptuj" lub "odrzuć", to należy wtedy taką opcję odrzucić i wybrać wypłatę w walucie lokalnej.

- Nie ma potrzeby korzystać z przewalutowania proponowanego przez bankomat, ponieważ albo mamy walutę lokalną na koncie Revolut albo Revolut może przewalutować w locie inną walutę po kursie międzybankowym na walutę lokalną. Sieci bankomatów mają obowiązek informować na ekranie bankomatu o pobieranych prowizjach, warto z dozą ostrożności czytać te komunikaty – radzi Stefan Bogucki.

Nie ma usługi, choć była

Przedstawiciel Revolut Polska zwraca też uwagę, że jeśli klient założył konto za granicą i jego karta podczas transakcji w Polsce rozpoznawana jest jako karta zagraniczna, bankomat może zasugerować na ekranie przewalutowanie po kursie operatora sieci bankomatów.

Co należy zrobić? - Należy odrzucić taką propozycję i wybrać wypłatę w walucie lokalnej, czyli w złotówkach. Dlaczego? Nie ma potrzeby korzystać z przewalutowania proponowanego przez bankomat, ponieważ albo mamy walutę lokalną na koncie Revolut albo firma może przewalutować w locie inną walutę po kursie międzybankowym na walutę lokalną, czyli złotówki – tłumaczy Stefan Bogucki.

Podkreśla, że sieci bankomatów mają swoje koszty i jak każda firma działają dla zysku, mają jednak obowiązek informować klienta na ekranie bankomatu o potrącanych opłatach.

Miłosz Gołębiewski, Marketing&PR Manager w IT Card, do tej firmy należą bankomaty sieci Planet Cash mówi, że możliwość przewalutowania transakcji w urządzeniu oferowana jest jedynie klientom korzystającym z kart zagranicznych - nierozliczanych w polskich złotych.

- Zgodnie z regulacjami organizacji płatniczych usługa przewalutowania transakcji nie jest oferowana kartom typu prepaid travel, jaką jest karta wydana przez Revolut – zapewnia Miłosz Gołębiowski.

Dodaje, że transakcja dla której nie ofertowane jest przewalutowania zostaje zaprezentowana w walucie lokalnej i rozliczona przez bank wystawcę karty w walucie rachunku po kursie banku wystawcy.

- Niestety z uwagi na fakt, iż brakuje nam informacji o numerze BIN karty i szczegółów samej transakcji nie możemy potwierdzić jak wyglądał jej przebieg. Zapewniamy, że do ofertowania przewalutowania dla kart zagranicznych korzystamy wyłącznie tabel dostarczanych przez organizacje płatnicze – podkreśla Miłosz Gołębiewski.

Pan Kamil złożył reklamację w Revolut. I dostał już odpowiedź. – Poinformowano mnie, że firma nie może nic zrobić i powinienem się skontaktować z siecią bankomatów – mówi czytelnik. Teraz zastanawia się czy to zrobić.

Urządzenie nie miało waluty obcej, więc przewalutowało transakcję ponownie na polskie złote. I tym sposobem – klient za tę transakcję dopłacił ponad 370 zł.

- Nie mamy też kontroli nad opłatami dyktowanymi przez sieci bankomatów w Polsce i na świecie. Współpracujemy natomiast globalnie z Visa i Mastercard. Jeśli sieć bankomatów obsługuje karty Visa i Mastercard, powinna to robić z troską o satysfakcję klientów – mówi Stefan Bogucki z Revolut Polska.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Karty Płatnicze
Kartę bank może wysłać nie tylko zwykłym listem
Karty Płatnicze
Czasem trzeba iść do oddziału banku, by zmienić PIN do karty
Karty Płatnicze
Klient za granicą kartę nie zawsze dostanie. A czasem trzeba za nią dopłacić
Karty Płatnicze
Karta płatnicza częściowo uszkodzona. Bez wymiany się nie obejdzie
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Karty Płatnicze
Uwaga na marże przy płatnościach kartą na wakacjach za granicą
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży