Urządzenie nie miało waluty obcej, więc przewalutowało transakcję ponownie na polskie złote. I tym sposobem – klient za tę transakcję dopłacił ponad 370 zł.

- Nie mamy też kontroli nad opłatami dyktowanymi przez sieci bankomatów w Polsce i na świecie. Współpracujemy natomiast globalnie z Visa i Mastercard. Jeśli sieć bankomatów obsługuje karty Visa i Mastercard, powinna to robić z troską o satysfakcję klientów – mówi Stefan Bogucki z Revolut Polska.

Czytaj więcej

Revolut może zablokować konto. Nie zawsze słusznie

Idziesz po złotówki, chcą wypłacać funty

Pan Kamil w swoim portfelu ma m.in. kartę Revoluta. Pod koniec października pod Wrocławiem w bankomacie sieci Planet Cash pod znanym dyskontem wypłacał 3 tys. zł.

- Mam kartę metal, czyli jestem klientem premium i mam bezprowizyjne wybieranie z każdego bankomatu na świecie do trzech tysięcy złotych miesięcznie – opowiada.

Mężczyzna owszem wypłacił gotówkę, ale z konta zniknęło mu - 3372.02 zł. - Okazało się, że bankomat wymusił na Revolucie wypłatę funtów. Przeliczył sobie 3 tys. zł na 614,60 funtów po zbrodniczym kursie, a że nie miałem tej waluty w aplikacji, to zamienił funty znów na złotówki i pobrał mi w sumie 3372.02 – opowiada pan Kamil.

Skontaktował się z konsultantem firmy Revolut i usłyszał, że „to wina operatora bankomatu”.

– To niebywałe. Nigdy mi się coś takiego nie zdarzyło wcześniej. Cała atrakcja Revoluta polega, że sobie wymieniasz, ile potrzebujesz waluty i wybierasz. Ja potrzebowałem złotówek i tylko je miałem w aplikacji. Bankomat Planet Cash, z którego korzystałem innych walut nie obsługiwał, więc jakim cudem kazał Revolutowi wybrać funty? – zastanawia się pan Kamil.

Autopromocja
Panel dyskusyjny "Ach te magazyny"

Silniki boomu pracują pełną parą - rynek będzie rósł z uwagi na dalszy rozwój logistyki i e-commerce

OGLĄDAJ RELACJĘ

Czytaj więcej

Odszkodowanie za awarię banku? Tylko w indywidualnych przypadkach

Bankomat powinien informować o opłatach

Stefan Stefan Bogucki, rzecznik Revoluta w Polsce mówi, że firma oferuje w Polsce cztery plany: standard, który jest bezpłatny i trzy płatne, w tym plan Metal z kartą debetową z hartowanego metalu w kolorach czarnym, złotym, gwiezdnej szarości i lawendowym, w ramach którego Revolut nie pobiera prowizji przy wypłatach z bankomatów do trzech tys. zł. Powyżej tej kwoty obowiązuje prowizja Revolut w wysokości dwóch proc.

- My nie mamy wpływu na opłaty pobierane przez sieci bankomatów, w Polsce lub za granicą. Należą do nich opłaty sieci bankomatowych od wypłaty gotówki z tytułu utrzymania i serwisu urządzeń (surcharge fee) lub propozycje przewalutowania waluty, które pojawiają się na ekranie bankomatów (exchange fee) – tłumaczy Stefan Bogucki.

Podkreśla, że jego firma zawsze rekomenduje zawsze, by je odrzucać i wybierać na ekranach bankomatów wypłatę gotówki w walucie lokalnej.

- Nie mamy relacji ani ustaleń z firmami, do których należą bankomaty. Nie mamy też kontroli nad opłatami dyktowanymi przez sieci bankomatów w Polsce i na świecie. Współpracujemy natomiast globalnie z Visa i Mastercard. Jeśli sieć bankomatów obsługuje karty Visa i Mastercard, powinna to robić z troską o satysfakcję klientów – mówi Stefan Bogucki.

I dodaje, że jeżeli bankomat proponuje przewalutowanie po swoim kursie, czy to w Polsce czy za granicą, na ekranie pojawia się opcja "zaakceptuj" lub "odrzuć", to należy wtedy taką opcję odrzucić i wybrać wypłatę w walucie lokalnej.

- Nie ma potrzeby korzystać z przewalutowania proponowanego przez bankomat, ponieważ albo mamy walutę lokalną na koncie Revolut albo Revolut może przewalutować w locie inną walutę po kursie międzybankowym na walutę lokalną. Sieci bankomatów mają obowiązek informować na ekranie bankomatu o pobieranych prowizjach, warto z dozą ostrożności czytać te komunikaty – radzi Stefan Bogucki.

Nie ma usługi, choć była

Przedstawiciel Revolut Polska zwraca też uwagę, że jeśli klient założył konto za granicą i jego karta podczas transakcji w Polsce rozpoznawana jest jako karta zagraniczna, bankomat może zasugerować na ekranie przewalutowanie po kursie operatora sieci bankomatów.

Co należy zrobić? - Należy odrzucić taką propozycję i wybrać wypłatę w walucie lokalnej, czyli w złotówkach. Dlaczego? Nie ma potrzeby korzystać z przewalutowania proponowanego przez bankomat, ponieważ albo mamy walutę lokalną na koncie Revolut albo firma może przewalutować w locie inną walutę po kursie międzybankowym na walutę lokalną, czyli złotówki – tłumaczy Stefan Bogucki.

Podkreśla, że sieci bankomatów mają swoje koszty i jak każda firma działają dla zysku, mają jednak obowiązek informować klienta na ekranie bankomatu o potrącanych opłatach.

Miłosz Gołębiewski, Marketing&PR Manager w IT Card, do tej firmy należą bankomaty sieci Planet Cash mówi, że możliwość przewalutowania transakcji w urządzeniu oferowana jest jedynie klientom korzystającym z kart zagranicznych - nierozliczanych w polskich złotych.

- Zgodnie z regulacjami organizacji płatniczych usługa przewalutowania transakcji nie jest oferowana kartom typu prepaid travel, jaką jest karta wydana przez Revolut – zapewnia Miłosz Gołębiowski.

Dodaje, że transakcja dla której nie ofertowane jest przewalutowania zostaje zaprezentowana w walucie lokalnej i rozliczona przez bank wystawcę karty w walucie rachunku po kursie banku wystawcy.

- Niestety z uwagi na fakt, iż brakuje nam informacji o numerze BIN karty i szczegółów samej transakcji nie możemy potwierdzić jak wyglądał jej przebieg. Zapewniamy, że do ofertowania przewalutowania dla kart zagranicznych korzystamy wyłącznie tabel dostarczanych przez organizacje płatnicze – podkreśla Miłosz Gołębiewski.

Pan Kamil złożył reklamację w Revolut. I dostał już odpowiedź. – Poinformowano mnie, że firma nie może nic zrobić i powinienem się skontaktować z siecią bankomatów – mówi czytelnik. Teraz zastanawia się czy to zrobić.