Najczęściej jest tak, jak deklaruje Przemysław Sobczuk, manager Zespołu Obsługi Kart Kredytowych w Credit Agricole: – W naszym banku klient może zastrzec kartę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, na naszej infolinii lub w serwisie internetowym CA24.

Ale czasem bywa tak: pani Anna, klientka BOŚ Banku, w niedzielę zajrzała do portfela, a tam nie było jej karty. – Zaczęłam jej szukać. Zero. Zadzwoniłam na infolinię banku, żeby zablokować kartę, a tam automat mówi, że w niedzielę jest nieczynna – opowiada.

Czytaj więcej

Co Biedronka, Lidl, Kaufland zrobią, gdy zgubimy kartę płatniczą

Jak poinformowało nas biuro prasowe BOŚ Banku, ich infolinia serwisowa jest czynna w dni powszednie, w godz. 7.45–21, w soboty w godz. 10–18. - Jednak dyspozycję zastrzeżenia czy blokady karty nasi klienci mogą złożyć przez siedem dni w tygodniu, przez całą dobę. Po wybraniu numeru infolinii poza standardowymi godzinami uzyskają tam informację o możliwych tematach rozmowy, a jednym z nich jest właśnie zastrzeganie kart i obsługa bankowości internetowej – podaje BOŚ Bank. Gdy klient wybierze temat rozmowy, jego połączenie przekierowywane jest do pracownika zewnętrznego call center, które świadczy usługi rzecz Banku Ochrony Środowiska.

– Zdarzają się sytuacje incydentalne, np. związane z pracami serwisowymi, awariami, kiedy system do obsługi kart płatniczych jest niedostępny. Wtedy pracownik infolinii podaje klientowi numer na całodobową infolinię operatora kartowego, gdzie można zastrzec kartę – podaje BOŚ Bank.

W bankach infolinie z reguły czynne są całą dobę, i to codziennie. – W wypadku zagubienia lub kradzieży karty albo ujawnienia danych karty można ją szybko zastrzec przez serwis internetowy iPKO, przez aplikację mobilną IKO, przez bezpłatną infolinię lub w oddziale – wylicza Michał Tkaczuk z biura prasowego PKO BP.

Dodaje, że na infolinii można to zrobić z pomocą konsultanta lub samodzielnie. – A jeśli klient nie ma pewności, czy karta zginęła, może ją zablokować tylko czasowo i – jeśli karta się jednak znajdzie – ponownie z niej korzystać po odblokowaniu. Można to zrobić w iPKO lub IKO – mówi Michał Tkaczuk.

Klienci Banku Pekao SA mogą zastrzec kartę poprzez aplikację mobilną PeoPay, bankowość internetową Pekao24 lub na infolinii, która jest dostępna 24 h na dobę w dni robocze, niedziele i dni świąteczne. Jeśli klient nie ma dostępu do internetu blokuje kartę w placówkach banku, które są dostępne w dni robocze – podaje biuro prasowe banku.

Santander Bank Polska informuje, że infolinia banku dostępna jest 24 h na dobę 7 dni w tygodniu. Z tym bankiem można również skontaktować się poprzez kanał wideo lub audio. – Można zastrzec kartę, logując się do bankowości elektronicznej Santander internet. Kartę można zastrzec lub zablokować w aplikacji mobilnej – mówi Ewa Krawczyk z Santandera. Dodaje, że można też skorzystać z infolinii do zastrzegania kart Związku Banków Polskich – numer 828 828 828.

Czytaj więcej

Transakcji nie było, konto obciążone. Co zrobić w tej sytuacji

Historia pani Anny skończyła się dobrze. – Przypomniałam sobie, że teraz mój pobliski supermarket jest otwarty też w niedzielę. Gdy tam byłam, użyłam karty w kasie samoobsługowej, która się akurat zacięła – opowiada kobieta.

Do pomocy wezwała asystenta sklepowego, który spowodował, że terminal przyjmujący karty znów zaczął działać. – Zdenerwowana kłopotem z płaceniem wzięłam zakupy i wyszłam, a karta w terminalu została – wspomina pani Anna.

Wróciła więc do sklepu, gdzie kasjerka powiedziała jej, że pracownik kartę z terminala wyjął, i oddała pani Ani upragniony kawałek plastiku.