- Takie przypadki zdarzają się bardzo rzadko. Rozwiązaniem jest wymiana karty na nową – radzi biuro prasowe Alior Banku.

Uszkodzona karta nie zadziała

Pani Agnieszka jest wieloletnią klientką Pekao SA. Na początku maja odkryła, że jej karta płatnicza nie działa prawidłowo. – Mogłam płacić tradycyjnie wkładając ją do terminala, ale zbliżeniowo już nie – opowiada czytelniczka. Sprawdziła w kilku punktach – i bez skutku, dlatego poszła do oddziału banku.

Tam usłyszała, że karta musi być uszkodzona i powinna ą wymienić. – Ale nie na duplikat, bo ten też może być uszkodzony, a na zupełnie nową kartę – opowiada pani Agnieszka. I tak zrobiła. Złożyła wniosek o wydanie nowej karty.

Dlaczego plastik, który już kilka lat działa prawidłowo, nagle przestaje?

Jak mówi Szymon Kuchciak, Head of Cards w Banku Millennium płatności zbliżeniowe kartami możliwe są w urządzeniach (terminale płatnicze, bankomaty, wpłatomaty) które akceptują tego typu płatności.

Jego zdaniem, dlatego w pierwszej kolejności należy się upewnić że dane urządzenie obsługuje taki typ płatności.

- W Polsce ten problem praktycznie nie występuje, gdyż akceptacja płatności zbliżeniowych wynosi blisko 100 proc., ale za granicą sytuacja może być inna. Jeśli punkt akceptuje ten typ płatności, a mimo to nie można jej wykonać, to najczęściej przyczyną jest fizyczne uszkodzenie anteny zbliżeniowej zatopionej w karcie lub błąd po stronie terminala – mówi ekspert z Banku Millennium.

Dodaje, że niezależnie od przyczyny w takim przypadku nadal można dokonać płatności w tradycyjny sposób, wkładając kartę do terminala i akceptując ją przy użyciu PIN.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

- Można również aktywować płatności zbliżeniowe kartą w telefonie (aparaty wyposażone w funkcję NFC) i dokonywać płatności poprzez zbliżenie telefonu do czytnika – radzi Szymon Kuchciak.

Podkreśla, że jeżeli klient potrzebuje nowej karty plastikowej, może wystąpić o jej duplikat który jest bezpłatny. 

Funkcja takich płatności może być wyłączona

Jak zauważa Przemysław Sobczuk, manager Zespołu Obsługi Kart Kredytowych e Credit Agricole mogą być różne powody, przez które klient nie może bezdotykowo płacić kartą.

- Karta może być uszkodzona (np. antena) i wtedy należy ją po prostu wymienić. Klient może ewentualnie mieć wyłączoną funkcję płatności zbliżeniowych – wtedy wystarczy włączyć tę opcję składając dyspozycję w banku. Problem może wystąpić również po stronie terminala płatniczego – wylicza ekspert.

Małgorzata Witkowska, z PKO BP zapewnia, że brak możliwości płatności zbliżeniowych zdarza się sporadycznie w jej banku. Też uważa, że powody tego typu problemów mogą być bardzo rozmaite i praktyka pokazuje, że najczęściej są one niezawinione przez bank.

- W takiej sytuacji w pierwszej kolejności klient powinien upewnić się czy aktywował ten rodzaj płatności. Pierwsza aktywacja funkcji zbliżeniowej na karcie następuje wraz z aktywacją wszystkich funkcji karty np. przy pierwszym użyciu w bankomacie lub przy płatności stykowej z PIN – mówi Małgorzata Witkowska.

Przypomina, że posiadacze kont mają również możliwość wyłączenia funkcji płatności zbliżeniowej kartą i może się zdarzyć, że zapomną o tym, że dezaktywowali ten rodzaj płatności.

- Innym powodem, dla którego karta zbliżeniowa przestaje działać jest jej uszkodzenie. Mogą to być istotne uszkodzenia jak złamanie czy wygięcie, ale również zabrudzenia czy przetarcia. W takich wypadkach trzeba wymienić kartę na nową – przyznaje przedstawicielka PKO BP>

Dodaje, że jeszcze innym powodem, dla którego płatność zbliżeniowa nie dochodzi do skutku może być wadliwe działanie terminala płatniczego.

- Należy również pamiętać, że ze względów bezpieczeństwa bank może czasem poprosić o potwierdzeniem transakcji kodem PIN, wtedy transakcja zbliżeniowa nie dochodzi do skutku, ale płatność jest wykonywana po włożeniu karty do terminala i wpisaniu PIN-u; po takiej weryfikacji można już znowu dokonywać następnych płatności zbliżeniowych kartą – zauważa przedstawicielka PKO BP.

Czytaj więcej

Co się dzieje, gdy nie chcemy już karty kredytowej

Lub mechaniczne uszkodzenie antenki

Magda Ostrowska z ING Banku Śląskiego mówi, że o otrzymaniu karty, klient powinien dokonać pierwszej transakcji stykowej z użyciem chipa i potwierdzonej kodem PIN, aby aktywować funkcję płatności zbliżeniowej.

- Jeśli płatność zbliżeniowa nie działa, może to być spowodowane różnymi powodami, począwszy od terminala (np. klient źle przykłada kartę w niewłaściwym miejscu terminala, terminal nie akceptuje płatności zbliżeniowych), poprzez samą kartę (np. nie została dokonana pierwsza transakcja aktywująca funkcję płatności zbliżeniowej, karta została mechanicznie uszkodzona, klient wyłączył funkcję płatności zbliżeniowych) lub z przyczyn zewnętrznych (np. klient przykłada do terminala cały portfel w którym ma dwie lub więcej kart zbliżeniowych) – wylicza Magda Ostrowska,

A Alior Banki podaje, że problemy z płatnościami zbliżeniowymi mogą się wiązać z mechanicznym uszkodzeniem anteny w plastiku. - Takie przypadki zdarzają się bardzo rzadko. Rozwiązaniem jest wymiana karty na nową- radzi bank.

Zdaniem ekspertów z Aliora jeśli karta ma uszkodzoną antenę i płatności zbliżeniowe nie działają, to można z niej korzystać w standardowym trybie czyli włożyć ją do terminala i wpisać kod PIN.

Ale dlaczego duplikat karty również może być uszkodzony? Nie wiadomo. Bank nie odpowiedział na nasze pytania.