Nie można zapłacić kartą za zakupy. Powody

Problemy z terminalem, z łącznością, a czasem klient czy sprzedawca anuluje transakcje – celowo lub przez przypadek - takie mogą być przyczyny odrzucenia transakcji kartą w sklepie. Bankowcy zapewniają, że takie sytuacje nie zdarzają się zbyt często.

Publikacja: 23.06.2022 15:13

Nie można zapłacić kartą za zakupy. Powody

Foto: AdobeStock

- W takiej sytuacji klient powinien uważnie przeczytać komunikat na terminalu lub sprawdzić ustawienia swojej karty w aplikacji mobilnej - radzi Mirella Gmur-Dzieduszycka, z banku Millennium.

Transakcja została unieważniona

Pani Agnieszka jest wieloletnią klientką banku Pekao SA. Ostatnio robiąc zakupy w jednym z Domów Handlowych na warszawskim Żoliborzu spotkała ją dziwna sytuacja. – Przy płatności za zakupy terminal nie przyjmował mojej karty tego banku. Był komunikat „transakcja unieważniona” – opowiada kobieta.

Próbowała kartą płatniczą Pekao SA zapłacić tam dwa razy. I za każdym razem dostała ten sam komunikat: „transakcja unieważniona”. – Może nie ma środków na koncie karty? – powiedziała czytelniczce kasjerka. I doradziła kontakt z bankiem. – Pieniądze na rachunku miałam. Nie wiem, co spowodowało odrzucenie płatności – mówi pani Agnieszka.

Czytaj więcej

Banki wycofały te karty, by uniknąć podejrzeń o pranie pieniędzy. Dziś wracają

Jak poinformowało nas biuro prasowe banku Pekao SA przyczyną „unieważnienia transakcji”, rozumianej jako brak możliwości jej wykonania, może być błąd telekomunikacyjny/błąd urządzenia realizującego transakcje, czyli POS lub bankomacie.

- W takim przypadku klient powinien spróbować ponownie dokonać transakcji. Takie sytuacje występują bardzo rzadko – zapewnia bank.

Podkreśla, że jeżeli przyczyną odmowy transakcji jest przekroczenie limitu na karcie (np. limitu dziennego transakcji) to należy zmienić limit (np. w aplikacji mobilnej) i ponownie spróbować dokonać transakcji.

Problemy z terminalem, problemy z łącznością

Czy podobne sytuacje zdarzają się użytkownikom kart z innych banków? Z jakich powodów?

Przemysław Sobczuk, manager Zespołu Obsługi Kart Kredytowych w Credit Agricole mówi, że przyczyn unieważnienia transakcji może być wiele.

- Dlatego trudno jest podać jedno rozwiązanie dla klienta. Czasem mogą występować problemy z terminalem, czasem z łącznością a czasem klient czy sprzedawca anuluje transakcje – celowo lub przez przypadek – mówi Przemysław Sobczuk.

Jak zauważa Magda Ostrowska z ING Banku Śląskiego płacąc kartą może zdarzyć się sytuacja, w której kwota płatności została zablokowana na koncie klienta, ale transakcja finalnie nie doszła do skutku.

- Może to być spowodowane np. problemami telekomunikacyjnymi, gdy bank potwierdzi możliwość dokonania płatności i zablokuje środki na koncie, ale terminal w sklepie nie otrzyma tej informacji. Są to sytuacje zupełnie niezależne od banku, na które bank nie ma wpływu – tłumaczy Magda Ostrowska.

Czytaj więcej

Pasek jest ważny na karcie płatniczej. Trzeba go chronić

Mirella Gmur-Dzieduszycka z banku Millennium zauważa, że jest wiele powodów odrzuconych transakcji np. błędny kod PIN, przekroczone dzienne limity transakcyjne, niewystarczające środki na koncie, podanie przez klienta błędnych danych m.in. przy płatnościach e-commerce, czy nieodpowiedni status karty.

- W takiej sytuacji klient powinien uważnie przeczytać komunikat na terminalu lub sprawdzić ustawienia swojej karty w aplikacji mobilnej lub Millenecie. Klient dodatkowo może włączyć powiadomienia dla transakcji kartą oraz płatności mobilnych, dzięki temu otrzyma komunikat z powodem odrzucenia transakcji – radzi Mirella Gmur-Dzieduszycka.

Przekroczone dzienne limity

Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska zauważa, że jeśli chodzi o odmowę transakcji, to przyczyną może być np. przekroczony limit transakcyjny, status karty zablokowana, zastrzeżona czy błędnie podany PIN.

Również zdaniem Emilii Kasperczak z mBanku przyczyn takiej sytuacji może być wiele: problemy techniczne terminala czy bankomatu, problemy systemowe po stronie wydawcy karty czy akceptanta transakcji itp. – Ale takich transakcji jest mniej niż bardzo mało. Klient powinien powtórzyć transakcję – radzi Emilia Kasperczak.

Piotr Wardziak z PKO BP twierdzi, że takie sytuacje mogą się zdarzyć, ale bardzo sporadycznie. 0 Zazwyczaj są spowodowane problemami technicznym np. zerwaniem sesji czy chwilowym brakiem łączności terminala płatniczego z bankiem lub innymi instytucjami uczestniczącymi w płatności – tłumaczy bankowiec.

Podkreśla, że wówczas pieniądze na rachunku klienta nie są blokowane, a on może ponowić transakcję i wtedy powinna dojść do skutku.

Po nieudanych dwóch transakcjach pani Agnieszka odwiedziła swój macierzysty oddział Pekao SA na pl. Bankowym w Warszawie.

– Po odstaniu w kolejce usłyszałam, że nic złego z moją kartą się nie dzieje. - Może był problem z brakiem internetu w sklepie – usłyszała kobieta od pracownicy banku. Tyle, że karta wydana przez inny bank zadziała w tamtym sklepie.

- W takiej sytuacji klient powinien uważnie przeczytać komunikat na terminalu lub sprawdzić ustawienia swojej karty w aplikacji mobilnej - radzi Mirella Gmur-Dzieduszycka, z banku Millennium.

Transakcja została unieważniona

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Karty Płatnicze
Kartę bank może wysłać nie tylko zwykłym listem
Karty Płatnicze
Czasem trzeba iść do oddziału banku, by zmienić PIN do karty
Karty Płatnicze
Klient za granicą kartę nie zawsze dostanie. A czasem trzeba za nią dopłacić
Karty Płatnicze
Karta płatnicza częściowo uszkodzona. Bez wymiany się nie obejdzie
Karty Płatnicze
Uwaga na marże przy płatnościach kartą na wakacjach za granicą