- W takiej sytuacji klient powinien uważnie przeczytać komunikat na terminalu lub sprawdzić ustawienia swojej karty w aplikacji mobilnej - radzi Mirella Gmur-Dzieduszycka, z banku Millennium.

Transakcja została unieważniona

Pani Agnieszka jest wieloletnią klientką banku Pekao SA. Ostatnio robiąc zakupy w jednym z Domów Handlowych na warszawskim Żoliborzu spotkała ją dziwna sytuacja. – Przy płatności za zakupy terminal nie przyjmował mojej karty tego banku. Był komunikat „transakcja unieważniona” – opowiada kobieta.

Próbowała kartą płatniczą Pekao SA zapłacić tam dwa razy. I za każdym razem dostała ten sam komunikat: „transakcja unieważniona”. – Może nie ma środków na koncie karty? – powiedziała czytelniczce kasjerka. I doradziła kontakt z bankiem. – Pieniądze na rachunku miałam. Nie wiem, co spowodowało odrzucenie płatności – mówi pani Agnieszka.

Czytaj więcej

Banki wycofały te karty, by uniknąć podejrzeń o pranie pieniędzy. Dziś wracają

Jak poinformowało nas biuro prasowe banku Pekao SA przyczyną „unieważnienia transakcji”, rozumianej jako brak możliwości jej wykonania, może być błąd telekomunikacyjny/błąd urządzenia realizującego transakcje, czyli POS lub bankomacie.

- W takim przypadku klient powinien spróbować ponownie dokonać transakcji. Takie sytuacje występują bardzo rzadko – zapewnia bank.

Podkreśla, że jeżeli przyczyną odmowy transakcji jest przekroczenie limitu na karcie (np. limitu dziennego transakcji) to należy zmienić limit (np. w aplikacji mobilnej) i ponownie spróbować dokonać transakcji.

Problemy z terminalem, problemy z łącznością

Czy podobne sytuacje zdarzają się użytkownikom kart z innych banków? Z jakich powodów?

Przemysław Sobczuk, manager Zespołu Obsługi Kart Kredytowych w Credit Agricole mówi, że przyczyn unieważnienia transakcji może być wiele.

- Dlatego trudno jest podać jedno rozwiązanie dla klienta. Czasem mogą występować problemy z terminalem, czasem z łącznością a czasem klient czy sprzedawca anuluje transakcje – celowo lub przez przypadek – mówi Przemysław Sobczuk.

Jak zauważa Magda Ostrowska z ING Banku Śląskiego płacąc kartą może zdarzyć się sytuacja, w której kwota płatności została zablokowana na koncie klienta, ale transakcja finalnie nie doszła do skutku.

- Może to być spowodowane np. problemami telekomunikacyjnymi, gdy bank potwierdzi możliwość dokonania płatności i zablokuje środki na koncie, ale terminal w sklepie nie otrzyma tej informacji. Są to sytuacje zupełnie niezależne od banku, na które bank nie ma wpływu – tłumaczy Magda Ostrowska.

Czytaj więcej

Pasek jest ważny na karcie płatniczej. Trzeba go chronić

Mirella Gmur-Dzieduszycka z banku Millennium zauważa, że jest wiele powodów odrzuconych transakcji np. błędny kod PIN, przekroczone dzienne limity transakcyjne, niewystarczające środki na koncie, podanie przez klienta błędnych danych m.in. przy płatnościach e-commerce, czy nieodpowiedni status karty.

- W takiej sytuacji klient powinien uważnie przeczytać komunikat na terminalu lub sprawdzić ustawienia swojej karty w aplikacji mobilnej lub Millenecie. Klient dodatkowo może włączyć powiadomienia dla transakcji kartą oraz płatności mobilnych, dzięki temu otrzyma komunikat z powodem odrzucenia transakcji – radzi Mirella Gmur-Dzieduszycka.

Przekroczone dzienne limity

Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska zauważa, że jeśli chodzi o odmowę transakcji, to przyczyną może być np. przekroczony limit transakcyjny, status karty zablokowana, zastrzeżona czy błędnie podany PIN.

Również zdaniem Emilii Kasperczak z mBanku przyczyn takiej sytuacji może być wiele: problemy techniczne terminala czy bankomatu, problemy systemowe po stronie wydawcy karty czy akceptanta transakcji itp. – Ale takich transakcji jest mniej niż bardzo mało. Klient powinien powtórzyć transakcję – radzi Emilia Kasperczak.

Piotr Wardziak z PKO BP twierdzi, że takie sytuacje mogą się zdarzyć, ale bardzo sporadycznie. 0 Zazwyczaj są spowodowane problemami technicznym np. zerwaniem sesji czy chwilowym brakiem łączności terminala płatniczego z bankiem lub innymi instytucjami uczestniczącymi w płatności – tłumaczy bankowiec.

Podkreśla, że wówczas pieniądze na rachunku klienta nie są blokowane, a on może ponowić transakcję i wtedy powinna dojść do skutku.

Po nieudanych dwóch transakcjach pani Agnieszka odwiedziła swój macierzysty oddział Pekao SA na pl. Bankowym w Warszawie.

– Po odstaniu w kolejce usłyszałam, że nic złego z moją kartą się nie dzieje. - Może był problem z brakiem internetu w sklepie – usłyszała kobieta od pracownicy banku. Tyle, że karta wydana przez inny bank zadziała w tamtym sklepie.