Po gotówkę do bankomatu tylko z czystą kartą. Brudna może nie działać

Nie tylko uszkodzenie czytnika, ale też siłowe wkładanie karty, wkładanie zabrudzonych lub zdeformowanych czy popękanych plastików może być powodem braku możliwości przeprowadzenia transakcji w bankomacie.

Publikacja: 22.08.2022 11:42

Po gotówkę do bankomatu tylko z czystą kartą. Brudna może nie działać

Foto: Adobe Stock

I w takiej sytuacji nie zawsze trzeba wymienić kartę płatniczą. Ale czasem nie da się tego uniknąć.

Pan Tomasz jest klientem PKO BP. Ostatnio próbował wypłacić swoją kartą pieniądze z bankomatu. - Ale urządzenie nie widziało mojej karty. Jakby czytnik w niej był uszkodzony - opowiada mężczyzna.

Skontaktował się z bankiem z pytaniem co zrobić w takiej sytuacji. Usłyszał, że powinien zastrzec plastik np. w serwisie internetowym iPKO lub w aplikacji mobilnej IKO.

- Po zastrzeżeniu karty, automatycznie zamawiamy nową kartę i wysyłamy bezpłatnie na adres korespondencyjny. Kartę otrzyma pan w ciągu siedmiu dni od daty zamówienia - podał bank.

Karta nie działa, bo może jest zabrudzona?

A co może być powodem tego, że urządzenie nie widzi naszej karty, mimo, że urządzenie wciągnęło plastik?

Małgorzata Witkowska z biura prasowego PKO BP mówi, że sytuacje, w których bankomat „nie czyta” karty płatniczej to sporadyczne przypadki wynikające np. z uszkodzenia czytnika kart lub samej karty.

- Uszkodzenia czytnika mogą wynikać z różnych przyczyn m.in. przez błędną obsługę klientów (na które może mieć wpływ np. siłowe wkładanie kart, wkładanie zabrudzonych lub zdeformowanych czy popękanych kart do czytnika, wkładanie przedmiotów, które nie są kartami - wylicza pracownica banku.

Czytaj więcej

Bankomat nieczynny. Nie zawsze awaria, przyczyny mogą być różne

Radzi, że jeśli karta nie jest odczytywana przez bankomaty to klient powinien skontaktować się z bankiem - wydawcą karty, aby zweryfikować przedmiotową sytuację i w razie potrzeby zamówić nową kartę.

- Można to zrobić dzwoniąc na infolinię, w serwisie internetowym iPKO, aplikacji mobilnej IKO lub w oddziale banku - dodaje Małgorzata Witkowska.

Jak zauważa Mirella Gmur-Dzieduszycka z Banku Millennium trudności ze skorzystaniem z karty płatniczej mogą wystąpić w kilku przypadkach.

- Powodem może być zabrudzenie karty. Wtedy należy ją wyczyścić i spróbować ponownie - mówi Mirell Gmur- Dzieduszycka.

Dodaje, że innym powodem może być uszkodzony chip karty, w takich przypadkach zalecamy zamówienie duplikatu karty. - Może się również zdarzyć, że to nie karta jest problemem a bankomat, zdarzają się awarie – należy spróbować ponownie w innym urządzeniu - radzi przedstawicielka Banku Millennium,

Jej zdaniem, aby wypłacić pieniądze, kiedy karta nie działa, klient może także skorzystać z wypłaty zbliżeniowej (jeżeli bankomat ma taką opcję) za pomocą karty dodanej w telefonie lub za pomocą Blik.

- Dodatkowo jest również opcja wypłaty gotówki w ramach usługi cashback w sklepach, które oferują taką usługę - przypomina Mirella Gmur - Dzieduszycka.

A czasem problemem jest sam bankomat

Biuro prasowe Pekao SA podaje, że jeżeli taka sytuacja ma miejsce w bankomacie to problem leży po stronie maszyny. Może to być awaria lub np. brudny czytnik, a rzadziej karty.

- Kartę czasami wystarczy przetrzeć. Uszkodzenie mikroprocesora karty występuje bardzo rzadko. Jeżeli jednak karta nie działa w bankomatach różnych operatorów, to najlepszym rozwiązaniem jest wymiana karty - radzą eksperci z Pekao SA.

Czytaj więcej

Bankomat połknął kartę i nie chce oddać. Co wówczas robić?

Także Aleksandra Połońska-Stelmasiewicz, starszy menedżer ds. rozwoju produktów, z działu daily banking, w Alior Banku zauważa, że brak możliwości odczytu karty w bankomacie może wiązać się z awarią urządzenia albo z problemem z kartą – np. pęknięciem, wytarciem, uszkodzeniem chipa.

- W sytuacji kłopotów z plastikową kartą najlepszym rozwiązaniem jest zrealizowanie transakcji bez fizycznego użycia karty, czyli wypłaty z bankomatu bez karty. Można to zrobić przy wykorzystaniu telefonu i karty wirtualnej w telefonie w portfelu wirtualnym Apple Pay, Google Pay, Fitbit Pay lub Garmin Pay- wylicza Aleksandra Połońska-Stelmasiewicz.

Dodaje, że w tym przypadku konieczne jest, aby bankomat posiadał funkcję obsługi transakcji zbliżeniowych.

A drugą opcją jest Blik – również można skorzystać z tej opcji w bankomacie i nie potrzebujemy do tego karty, a jedynie telefonu z aplikacją mobilną.

- Jeśli przekonamy się, że karta plastikowa nie działa w różnych bankomatach, co wykluczy awarię urządzenia, to najlepszym rozwiązaniem jest kontakt z bankiem i wymiana karty.

W naszym banku nie odnotowujemy dużej liczby zgłoszeń tego typu - mówi ekspertka Alior Banku.

Również Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika prasowego ING Banku Śląskiego przyznaje, że są różne powody, dla których bankomat może nie przyjąć karty, najczęstszym powodem jest fizyczne uszkodzenie karty.

- Jeśli wypłata z bankomatu za pomocą karty nie będzie z takiego powodu możliwa bądź klient nie posiada akurat przy sobie karty, to zachęcamy do wypłaty gotówki z użyciem kodu Blik, który można wygenerować w aplikacji mobilnej na telefonie komórkowym - radzi Joanna Majer-Skorupa.

I w takiej sytuacji nie zawsze trzeba wymienić kartę płatniczą. Ale czasem nie da się tego uniknąć.

Pan Tomasz jest klientem PKO BP. Ostatnio próbował wypłacić swoją kartą pieniądze z bankomatu. - Ale urządzenie nie widziało mojej karty. Jakby czytnik w niej był uszkodzony - opowiada mężczyzna.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Karty Płatnicze
Kartę bank może wysłać nie tylko zwykłym listem
Karty Płatnicze
Czasem trzeba iść do oddziału banku, by zmienić PIN do karty
Karty Płatnicze
Klient za granicą kartę nie zawsze dostanie. A czasem trzeba za nią dopłacić
Karty Płatnicze
Karta płatnicza częściowo uszkodzona. Bez wymiany się nie obejdzie
Karty Płatnicze
Uwaga na marże przy płatnościach kartą na wakacjach za granicą