- Otwieramy się na rosnącą grupę młodych klientów, oczekujących najnowszych rozwiązań technologicznych - mówi Jarosław Fuchs, wiceprezes banku nadzorujący Pion Bankowości Prywatnej i Produktów Inwestycyjnych.
Każdy fragment obrazu został stokenizowany na bazie technologii blockchain do postaci NFT. W efekcie powstały niewymienialne tokeny. Koncepcja połączenia fragmentów dzieła sztuki z kartą kredytową powstała w ramach projektu „Unique”, realizowanego przez Bank Pekao przy współpracy z operatorem technologii płatniczych firmą Mastercard oraz startupem SmartVerum, specjalizującym się w tokenizacji sztuki.
- Jest to innowacyjne i unikalne rozwiązanie, które skupia uwagę całego świata technologii płatniczych - zapewnia dyrektor generalny Mastercard Polska Bartosz Ciołkowski.
Czytaj więcej
Młodzi za wznowienie karty debetowej z reguły nie płacą, ale klientom, którzy skończyli 26. rok życia, banki naliczają za to opłaty. I czasem całkiem słone.
Jarosław Fuchs podkreślał, że istotą nowego produktu jest połączenie klasycznej bankowości i świata sztuki z nowoczesnymi technologiami.
- Usługa private banking, bazująca na wieloletnich relacjach i zaufaniu, podąża obecnie w nowych, nieznanych kierunkach, ale przede wszystkim otwiera się na rosnąca grupę młodych klientów oczekujących najnowszych rozwiązań technologicznych - mówił.
Z kolei według Bartosza Ciołkowskiego nowa oferta realizuje dwa współczesne trendy - minimalizację oraz personalizację, której wyrazem jest dążenie do posiadania „czegoś, co nas wyróżnia, a co może być stworzone w oparciu o dane”.
Stokenizowane i przeniesione na karty kredytowe Pekao dzieło sztuki to fragmenty obrazu Rafała Bujnowskiego „Ściana pracowni”. Jak mówił artysta, dzięki udziałowi w projekcie jego obraz „wzbogaca się o kolejne warstwy znaczeń”.
- Jest to tez okazja do popularyzacji sztuki konceptualnej - powiedział Rafał Bujnowski zapowiadając, że beneficjentem jego współpracy z bankiem będzie fundacja Dzielna, której jest współzałożycielem.
Czytaj więcej
Coraz więcej banków wydaje klientom karty z personalizacją na rewersie, czyli takie, na których wszystkie dane znajdują się na jednej stronie. A klienci, którzy obawiają się o bezpieczeństwo swoich danych mogą korzystać z płatności mobilnych.
Zdaniem Bartosza Bilickiego, założyciela startupu SmartVerum, projekt „Unique” jest ryzykowny i pionierski w obecnych warunkach regulacyjnych. Wyraził jednak przekonanie, że w ciągu dwóch lat koncepcję tokenizacji dzieł sztuki podejmą również inne banki.
- Tokenizacja sztuki, przeniesienie jej ze świata realnego do cyfrowego to długotrwały proces technologiczny i koncepcyjny - podkreślił dodając, że ważnym elementem prac nad projektem były kwestie bezpieczeństwa i dostosowanie się do wymogów banku.
Jarosław Fuchs dodał, że stworzone w ramach projektu tokeny będą miały wyłącznie wymiar marketingowy i ze względu na ograniczenia prawne nie będą przedmiotem handlu.
- Otoczenie prawne nie do końca pozwala nam zrealizować wszystkie nasze zamiary, ale realizując projekt bank przygotowuje się na zmiany w tym zakresie, jakie będą wymuszone przez rozwój technologii i rynku finansowego - mówił. Zapowiedział kolejne projekty i rozwijanie tej „nowej gałęzi biznesu” przez bank. Według niego, punktem wyjścia do realizacji projektu była świadomość, że klienci usługi private banking w Pekao bardzo mocno inwestują w sztukę. Inspiracją była też trwająca już od 40 lat współpraca banku z przedstawicielami polskiej szkoły plakatu.
Oferowane przez bank karty kredytowe będą ważne przez trzy lata, ale po tym czasie każdy z tych kawałków plastiku pozostanie unikatowym, niepowtarzalnym dziełem sztuki.