- Jeśli ktoś nie chce takiej karty, może korzystać z płatności Blik lub płatności cyfrowych, dodając kartę do e-walletu – radzi Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Bank Polska.
Kartę można wymienić
Przez lata klienci przyzwyczaili się do kart płatniczych w których na jednej stronie są ich dane osobowe oraz numer karty, a na drugiej data ważności i numer CVV. Ale te powoli zaczynają odchodzić do lamusa. - Coraz popularniejsze stają się karty, gdzie wszystkie dane umieszczane są tylko na jednej stronie karty – najczęściej na rewersie. Chodzi o takie dane jak numer karty, data ważności, kod CVC/CVV oraz imię i nazwisko posiadacza karty – mówi Małgorzata Witkowska, z biura prasowego PKO BP.
Czytaj więcej
Choć większość banków już kilka lat temu wycofała z użytku karty przedpłacone, to jeszcze niektóre z nich do dziś funkcjonują na rynku. Ale już na innych zasadach, niż kiedyś.
Dodaje, że podobna sytuacja występuje na Przejrzystych kartach kredytowych PKO Banku Polskiego – te karty wykonane są z przezroczystego plastiku i są personalizowane w sposób tradycyjny, ale po usunięciu paska do podpisu z rewersu karty, umieszczony na rewersie kod CVC/CVV może być również widoczny z przodu.
Choć bank wydaje takie kart od kilku lat, to nie każdemu klientowi przypadały one do gusty. – Dostałem kartę przejrzystą i okazało się, że jest nie tylko przejrzysta ale także przezroczysta i to do tego stopnia ze bez najmniejszego problemu można od każdej strony odczytać kod CVV (choć powinien być widoczny z jednej). Co zrobić w takiej sytuacji? – pyta jeden z klientów.
W banku usłyszał, że może zastrzec plastik i otrzyma nowy. To samo przyznaje PKO BP w informacji przesłanej do nas. - Klient oczywiście może wymienić kartę Przejrzystą na inną z galerii PKO Banku Polskiego, a wymiana jest bezpłatna - zapewnia Małgorzata Witkowska.
Przypomina, że dziś coraz częściej klienci korzystają ze stacjonarnych płatności za pomocą smartfona lub zegarka (np. płatności w aplikacji IKO, Apple Pay, Garmin Pay, Google Pay, SwatchPAY czy Xiaomi Pay) więc nie muszą korzystać z karty. – Jeżeli klient ma obawy przez udostępnieniem danych widocznych na tradycyjnej karcie płatniczej zachęcamy do korzystania z płatności mobilnych dostępnych np.: w aplikacji IKO – mówi Małgorzata Witkowska.
Czytaj więcej
54 proc. Polaków korzysta z płatności zbliżeniowych, z czego prawie co trzecia osoba płaci w ten sposób nawet 2-3 razy w tygodniu, korzystając ze smartfonów, ale także np. zegarków, opasek lub innych gadżetów z funkcją płatności. Jak ich używać, aby nie stracić danych i pieniędzy?
Dodaje też, że Obecnie płatności w internecie standardowo zabezpieczane są za pomocą 3D-Secure, a klienci mają opcję ustawienia dogodnych, własnych limitów dla wszelkich płatności, w tym internetowych. - Nowe zabezpieczenia w e-commerce spowodowały zmiany w projektach kart płatniczych. Coraz popularniejsze stają się karty, gdzie wszystkie dane umieszczane są tylko na jednej stronie karty – najczęściej na rewersie – mówi przedstawicielka PKO BP.
Lub można korzystać z elektronicznego portfela
Bank Credit Agricole karty z personalizacją na rewersie wprowadził w ub. roku. Teraz klienci, którzy otwierają dowolne konto osobiste bądź składają wniosek o nową kartę do niego otrzymają plastik z danymi na jednej stronie. Jest tam zarówno numer karty, data jej ważności czy dane posiadacza.
- Wkrótce także wznawiane karty do kont osobistych będą miały personalizację na rewersie – zapowiada Agnieszka Gorzkowicz, zastępca rzecznika banku
Także Santander Bank Polska od roku wydaje karty z nowym wizerunkiem, a dane znajdują się na jednej stronie. - Jeśli ktoś nie chce takiej karty, może korzystać z płatności Blik lub płatności cyfrowych, dodając kartę do e-walletu – mówi Ewa Krawczyk, z biura prasowego banku
Czytaj więcej
Nie tylko uszkodzenie czytnika, ale też siłowe wkładanie karty, wkładanie zabrudzonych lub zdeformowanych czy popękanych plastików może być powodem braku możliwości przeprowadzenia transakcji w bankomacie.
E-wallet to jedna z usług finansowych oferowanych przez niezależnych od banków operatorów płatności. Ze względu na sposób działania niektórzy porównują to rozwiązanie do kart prepaid.
Aby stać się posiadaczem takiego elektronicznego portfela, trzeba najpierw wybrać operatora i założyć konto poprzez jego stronę internetową. W czasie rejestracji konta e-wallet należy podać wymagane dane, a następnie powiązać je z rachunkiem bankowym lub przypisaną do niego kartą debetową bądź kredytową.
Pieniądze do elektronicznego portfela przekazuje się poprzez doładowania o określonej kwocie. Umieszczone w nim pieniądze pozostają do dowolnej dyspozycji użytkownika.