Płatności za granicą. Informacja o transakcji z dużym poślizgiem?

Bywa, że nawet po kilku godzinach do klienta dotrze informacja o płatnościach przeprowadzonych za granicą.

Publikacja: 13.07.2023 10:55

Płatności za granicą. Informacja o transakcji z dużym poślizgiem?

Foto: Shutterstock

I to nie z winy banku. - Takie powiadomienie do aplikacji IKO czy SMS przechodzi przez zewnętrze sieci teleinformatyczne np. operatorów komórkowych) i tam mogą występować opóźnienia, które są niezależne od nas – tłumaczy Małgorzata Witkowska, z biura prasowego PKO BP.

Czytaj więcej

Limity płatności zbliżeniowych bez PIN-u za granicą. Jak to wygląda

Opóźnienia u operatorów

Pan Konrad był w zeszłym tygodniu w Londynie. Robił zakupy w jednym z tamtejszych sklepów płacąc kartą kredytową VISA PKO BP. – SMS o tej transakcji dotarł do mnie po trzech godzinach. Ciekawe dlaczego? – zastanawia się mężczyzna.

I pyta: - Jeśli moja karta wpadła by w niepowołane ręce, a ja o cudzej transakcji dowiedziałbym się zbyt późno, to kto za nią poniesie odpowiedzialność: ja czy bank?

Małgorzata Witkowska, z biura prasowego banku mówi, że co do zasady, systemy płatności (czyli karty czy BLIK) działają zawsze w czasie rzeczywistym i czas na autoryzację transakcji, czyli odpowiedź banku wydawcy (np. PKO Banku Polskiego) liczony jest w sekundach – niezależnie od tego czy płacimy czy wyciągamy gotówkę z bankomatu w miejscu zamieszkania, czy jesteśmy na drugim końcu świata i w innej strefie czasowej.

Przyznaje jednak, że osobna kwestia to powiadomienie o płatności. - Tu klienci PKO BP mogą wybrać bezpłatne powiadomienia w aplikacji IKO lub najczęściej płatne w zależności od posiadanego rachunku wiadomości SMS – mówi Małgorzata Witkowska.

Dodaje, że takie powiadomienia o płatności, ale też np. przelewie przychodzącym itp. są przez bank wysyłane niezwłocznie po zaistnieniu danego zdarzenia np. dokonaniu płatności, czy wpływie przelewu na konto.

- Jednak takie powiadomienie do aplikacji IKO czy SMS przechodzi przez zewnętrze sieci teleinformatyczne np. operatorów komórkowych i tam mogą występować opóźnienia, które są niezależne od banku- tłumaczy przedstawicielka PKO BP.

Podkreśla, że klient może sobie ustawić, aby bank nie wysyłał mu żadnych powiadomień w godzinach nocnych czy może też wyłączyć w telefonie przesyłanie danych w roamingu międzynarodowym – wówczas nie otrzyma żadnych powiadomień w aplikacji IKO, aż do czasu zalogowania się do bezpiecznej sieci WIFI.

- Osobna kwestia to próby oszustw przy płatnościach. Tu zawsze należy zachować czujność. W razie podejrzenia oszustwa/transakcji nieuprawnionej kartą, najlepiej niezwłocznie dokonać czasowej blokady karty – można to wygodnie i szybko samemu zrobić w aplikacji IKO oraz skontaktować się z bankiem, aby wyjaśnić sytuację i podjąć dalsze kroki jak np. unieważnienie karty i wyrobienie nowej, złożenie reklamacji itp. – radzi Małgorzata Witkowska. Dodaje, że bank przejmuje odpowiedzialność za transakcje realizowane kartą od momentu zgłoszenia jej utraty czy kradzieży. 

Albo z powodu zbyt wielu powiadomień

Jak przekazał nam zespół prasowy Pekao SA powiadomienia o wykonanej transakcji wysyłane są bezpośrednio po wystąpieniu zdarzenia. - Nie odnotowujemy opóźnień. Jeśli klient otrzymuje powiadomienie z opóźnieniem, to przyczyną tego może być problem po stronie operatora sieci, np. słabszy zasięg.  Każda płatność jest od razu widoczna w historii operacji, do której klient ma pełny dostęp online, np. w aplikacji PeoPay – podkreśla bank.

Ewa Krawczyk Santander Bank Polska mówi, że z poziomu banku nie ma różnicy w wysyłaniu informacji o transakcji w zależności od tego czy klient jest w kraju, czy za granicą. - Ewentualne opóźnienia mogą wynikać z transmisji danych w telefonie klienta lub przesyłania SMS przez operatora sieci komórkowej – uważa Ewa Krawczyk.

Adam Jankowiak, manager ds. Bankowości Mobilnej w Credit Agricole zapewnia, że wiadomości Push czy SMS przychodzą do klienta zaraz po transakcji i nie ma tu znaczenia strefa czasowa czy lokalizacja urządzenia.  

- Opóźnienia mogą się pojawić i mogą wynikać z innych powodów, np.: w przypadku PUSH mogą wynikać z tego, że klient nie ma dostępu do internetu, a w przypadku SMS mogą to być chwilowe utrudnienia po stronie operatora telefonii komórkowej, ale także banku – kiedy np. jednoczesne przetwarzanie bardzo dużej liczby powiadomień wydłuża czas otrzymania wiadomości przez klienta – mówi Adam Jankowiak.

Zapewnia, że opóźnienia zazwyczaj nie są kilkugodzinne, to raczej kwestia minut.

- Warto też podkreślić, że u nas klient może wybrać przedziały czasowe, kiedy chce otrzymywać wiadomości SMS – dodaje przedstawiciel Credit Agricole. I radzi, że w momencie, w którym mamy jakiekolwiek wątpliwości co do transakcji na własnym koncie, trzeba niezwłocznie skontaktować się z bankiem.

I to nie z winy banku. - Takie powiadomienie do aplikacji IKO czy SMS przechodzi przez zewnętrze sieci teleinformatyczne np. operatorów komórkowych) i tam mogą występować opóźnienia, które są niezależne od nas – tłumaczy Małgorzata Witkowska, z biura prasowego PKO BP.

Opóźnienia u operatorów

Pozostało 93% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Karty Płatnicze
Kartę bank może wysłać nie tylko zwykłym listem
Karty Płatnicze
Czasem trzeba iść do oddziału banku, by zmienić PIN do karty
Karty Płatnicze
Klient za granicą kartę nie zawsze dostanie. A czasem trzeba za nią dopłacić
Karty Płatnicze
Karta płatnicza częściowo uszkodzona. Bez wymiany się nie obejdzie
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Karty Płatnicze
Uwaga na marże przy płatnościach kartą na wakacjach za granicą