W tym roku Bank Millennium ufundował także dwie specjalne nagrody, każda po 5 tys. zł, dla artystek, które zajęły drugą (Katarzyna Karpowicz) i trzecią pozycję (Ewa Juszkiewicz, dwukrotna liderka KMS).
Od firmy FutureNet 5 tys. zł odebrała Irmina Rusicka, która osiągnęła spektakularny postęp w rankingu – z ostatniego zeszłorocznego miejsca awansowała na ósme. Podczas wernisażu można było obejrzeć jej wideo, artystka skupia się na sprawach egzystencjalnych i społeczno-politycznych.
W tym roku warszawska Galeria m2, której właścicielką jest Matylda Prus, została uhonorowana dyplomem KMS za promowanie z sukcesem młodych artystów. Wernisaż zgromadził wielu utalentowanych artystów, kolekcjonerów i przedstawicieli świata biznesu, w tym znanych miłośników sztuki.
Ranking z historią
Kompas Młodej Sztuki powstaje od 2008 r., wcześniej co dwa lata, a od 2013 – co roku. Od początku publikowany jest na łamach „Moich Pieniędzy” w „Rzeczpospolitej”.
Ranking tworzą czołowe galerie sztuki współczesnej, prywatne i publiczne. W tym roku udział wzięło 71 renomowanych placówek, m.in. CSW Zamek Ujazdowski, Foksal, BWA Zielona Góra, poznański Arsenał, Galeria Biała, Galeria Bielska, CSW Łaźnia, Szara oraz komercyjne: Galeria Starmach, Zderzak, lokal 30, Galeria Le Guern, Galeria m2, Artemis, Propaganda, Galeria Wizytująca, Pragaleria, Ney Gallery & Prints itd. Dołączyły dwie galerie krakowskie – FAIT, Potencja oraz poznańska Rodríguez Gallery i warszawska HOS Gallery.
Szefowie bądź właściciele galerii zgłaszali pięć nazwisk, ich zdaniem najlepszych artystów, którzy maksymalnie mają 35 lat. Kierowali się ostatnimi osiągnięciami (ważne wystawy, nagrody, udział w projektach), bądź uważają, że mają szansę na odniesienie sukcesu. Pierwszy artysta otrzymuje 5 punktów, drugi 4, trzeci 3 itd. Suma punktów decyduje o pozycji w rankingu, w tym roku w tej elitarnej grupie znalazło się 203 twórców wybranych spośród tysięcy absolwentów szkół plastycznych. Corocznie akademie kończy ok. 2 tys. osób. Warto zwrócić uwagę, jak głosowały galerie komercyjne i publiczne, przede wszystkim skupione na promowaniu twórców.