- Sam fakt przesłania poczty na określony adres nie upoważnia każdej osoby czy podmiotu, który pod tym adresem przebywa, do otwarcia, ani tym bardziej do zapoznania się z korespondencją w sytuacji, gdy jest ona zaadresowana na inny podmiot czy osobę – podkreśla Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA.

Przypomina, że informacje zawarte w przesyłkach listowych są objęte szczególną ochroną prawną, wynikającą z tajemnicy pocztowej oraz tajemnicy korespondencji. - Przesyłka pocztowa niewłaściwie doręczona z powodu nieaktualnego adresu, powinna być zwrócona operatorowi pocztowemu- radzi rzecznik.

Czytaj więcej

Przelew zablokowany? Sprawdzają czy nie pierzesz pieniędzy

Odeślij taki list

Pan Piotr od kilku już lat otrzymuje listy z danymi finansowymi dotyczącymi zobowiązań kredytowych kobiety, która wynajmowała jego mieszkanie, zanim on je kupił.

- Wielokrotnie kontaktowałem się z infoliną banku w tej sprawie. Składałem reklamacje i każdorazowo otrzymuję informację, że obowiązkiem klienta banku jest poinformowanie o zmianie miejsca zamieszkania – opowiada pan Piotr.

Tyle, że on z adresatką bankowych listów nie ma nic wspólnego. Nigdy jej nie poznał, nie zna jej obecnego adresu.

–Już absurdem ze strony banku było wysłanie listu poleconego do tej kobiety w odpowiedzi na moją reklamacje, na mój adres, by potwierdziła, że już tu nie mieszka. Bareja by tego nie wymyślił – opowiada.

Co robić w sytuacjach gdy do naszej skrzynki trafi list z banku na nazwisko obcej nam osoby?

Autopromocja
Panel dyskusyjny "Ach te magazyny"

Silniki boomu pracują pełną parą - rynek będzie rósł z uwagi na dalszy rozwój logistyki i e-commerce

OGLĄDAJ RELACJĘ

- Problem nie jest częsty, ale zdarza się. W takich sytuacjach można zgłosić do banku, że otrzymuje się korespondencję osoby trzeciej, która nie zaktualizowała danych – radzi Kinga Wojciechowska –Rulka, z biura prasowego mBanku.

Dodaje, że wówczas bank skontaktuje się ze swoim klientem w inny dostępny sposób i poprosi go o zmianę danych, aby korespondencja wychodziła prawidłowo. - W skrajnym przypadku, możemy zmienić sposób komunikacji z klientem na elektroniczny, aby uniknąć niechcianej korespondencji – mówi Kinga Wojciechowska-Rulka. 

Magdalena Ostrowska z ING Banku Śląskiego mówi, że w przypadku zgłoszeń tego rodzaju, bank podejmuje próby kontaktu z klientem celem aktualizacji danych adresowych.

- W przypadku, gdy te działania okazują się bezskuteczne, informacja o zgłoszeniu nieprawidłowych danych adresowych zostaje odnotowana w systemie bankowym i odpowiednie czynności sprawdzające w indywidualnych przypadkach zostają podjęte. Niemniej jednak, w części korespondencji dotyczącej zmian w regulacjach, bank jest zobowiązany je przesyłać –zauważa Magdalena Ostrowska.

Czytaj więcej

Zadają dziwne pytania, gdy przelewamy pieniądze do USA

Bank będzie szukał klienta

Magdalena Zielińska, Inspektor Ochrony Danych z Credit Agricole zauważa, że korespondencję zawsze można wrzucić do pocztowej skrzynki zwrotów, wtedy poczta zwraca ją do nadawcy, czyli banku.

– Tą drogą otrzymuje informacje o błędnym adresie. Szybszym sposobem będzie jednak zgłoszenie takiej sytuacji do banku, który gdy dowiaduje się o takiej sytuacji kontaktuje się z klientem i potwierdza jego adres zamieszkania – opowiada Magdalena Zielińska.

Przypomina, że obowiązkiem klienta jest poinformować bank o zmianie swojego adresu do korespondencji. Niemniej czasem klienci zapominają o tym.

- Dlatego też często w rozmowie z doradcą jesteśmy proszeni o potwierdzenie swoich danych, aby uniknąć takich sytuacji. Warto bankowi podać nie tylko swoje dane adresowe, ale także adres e-mail czy telefon, oraz zmienić np. wyciągi papierowe na elektroniczne. To przyjazne środowisku rozwiązanie, a dodatkowo bezpieczne dla klienta, jeśli np. zmieni adres zamieszkania – zauważa przedstawicielka Credit Agricole. Zapewnia, że ich bankowe przesyłki rzadko nie docierają do właściwego adresata.

Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska przypomina, że tylko klient może dokonać zmiany danych do korespondencji.

- Obowiązek aktualizacji danych w banku wynika także z regulaminów np. prowadzenia rachunku). W związku z tym nie możemy wprowadzać żadnych korekt, wyłącznie w oparciu o zgłoszenia dokonane przez osobę trzecią. Oczywiście przyjmujemy takie zgłoszenia i każdorazowo podejmujemy próby kontaktu z klientem, aby zaktualizować dane – zapewnia Ewa Krawczyk.

Roman Grzyb z PKO BP podkreśla, że jego bank zawsze apeluje do klientów, aby aktualizowali swoje dane teleadresowe.

- Czasami jednak dochodzi do sytuacji, gdy klient zmienił miejsce zamieszkania i nie informuje o tym. Wtedy korespondencja nadal jest wysyłana na adres pozostawiony w banku. Osoba, która mieszka pod tym adresem, jeśli otrzyma taką korespondencję, powinna ją przekazać adresatowi, a jeśli nie ma z nim kontaktu, może o tym poinformować bank – radzi Roman Grzyb.

Zapewnia, że w takiej sytuacji bank stara się skontaktować z klientem innymi kanałami np. przez mail czy telefon i prosi go o aktualizacje danych w bazie banku.

- Po wprowadzeniu zmian adresowych przez właściciela rachunku, korespondencja jest kierowana na nowy, aktualny adres – zapewnia Roman Grzyb.