– Księgowanie przelewów w banku jest zautomatyzowane, ale dopuszcza się możliwość zablokowania przelewu przychodzącego w bardzo wyjątkowych i konkretnych sytuacjach – tłumaczą bankowcy.
Warto sprawdzić: Zadają dziwne pytania, gdy przelewamy pieniądze do USA
Monitoring transakcji
Pan Michał klient mBanku przeżył ostatnio niemiłą przygodę.- Zablokowano mi 50 tys. zł, które przyszły na moje konto pod pretekstem sprawdzania przelewu. To oszustwo ze strony banku, który moją gotówką obracał przez tydzień – skarży się mężczyzna.
Co może być przyczyną takiej sytuacji? I jak często banki blokują przelewy?
– Na bieżąco monitorujemy transakcje naszych klientów i każdą sprawę rozpatrujemy indywidualnie – informuje tylko Kinga Wojciechowska-Rulka, z biura prasowego mBanku.
Iwona Radomska z biura prasowego PKO BP zapewnia, że blokowanie takich przelewów zdarza się bardzo rzadko. – Tylko w sytuacji, gdy wynika to bezpośrednio z obowiązków ustawowych dotyczących przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, finansowaniu terroryzmu oraz zapobieganiu przestępstwom skarbowym – wylicza przedstawicielka PKO BP.
Zapewnia, że działania w tym zakresie bank podejmuje z inicjatywy własnej lub na podstawie dyspozycji otrzymywanej z prokuratury lub od Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.
Ważny kontakt z klientem
Jak wyjaśnia nam Alior Bank do zablokowania przelewu przychodzącego może dojść na wniosek pracowników zespołu przeciwdziałania transakcjom oszukańczym w przypadku powzięcia przez bank uzasadnionego podejrzenia, że rachunek wykorzystywany jest w celach oszukańczych lub przestępczych czy też pracowników zespołu przeciwdziałania praniu pieniędzy w ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego zgodnie z rozdziałem piątym Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Warto sprawdzić: Dane do przelewu – czy trzeba adres do przelewu?
Poza tym do blokady środków przychodzących może dojść w przypadku wystąpienia problemów technicznych, gdy nie ma możliwości zaksięgowania przelewu na rachunku klienta.
– Bank zazwyczaj rozwiązuje problemy techniczne tego samego dnia, chyba że przelew trafia do banku w ramach III sesji Eliksir, wtedy rozwiązanie problemu może przedłużyć się na kolejny dzień. Są to przypadki incydentalne, a przelewy księgowane są z datą efektywną otrzymania przez bank przelewu- tłumaczy Alior Bank.
Dodaje, że w przypadku przelewu w złotych polskich na kwotę powyżej 100 tys. zł, gdy uznany ma być rachunek walutowy.
– W związku z przewalutowaniem, klient zostanie obciążony kosztem wymiany waluty dlatego działając w interesie klientów bank stara się dodatkowo potwierdzić wykonanie takiej transakcji z klientem – podaje biuro prasowe Aliora.
Zauważa teź, że jeśli przelew przychodzi do banku w ramach I lub II sesji Elixir, to bank potwierdza transakcję z właścicielem rachunku do godziny 17 tego samego dnia, a jeśli przelew trafia do banku w III sesji, potwierdzenie następuje do godziny 12 następnego dnia roboczego. – Przelew księgowany jest zawsze z datą efektywną i po kursie z dnia otrzymania przez bank przelewu – podaje Alior Bank.
I zapewnia, że w żadnym z tych wyjątkowych przypadków, gdy przelew zostaje wstrzymany do czasu wyjaśnienia sprawy, bank nie obraca tymi pieniędzmi.
Nie zgadzają się dane
Jak tłumaczy Agnieszka Gorzkowicz z Credit Agricole bank może zablokować środki klienta na koncie ze względów bezpieczeństwa jeśli podejrzewa, że mają one związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu, ma za mało informacji o kliencie lub transakcji (np. jeśli klient otrzymuje przelewem wynagrodzenie za usługę, której nie oferuje) czy jeśli podejrzewa lub mamy sygnał, że jest to tzw. transakcja oszukańcza, nieautoryzowana przez nadawcę przelewu.
– Możemy też wstrzymać księgowanie środków, jeśli w przypadku przelewu zagranicznego, nie zgadzają się dane beneficjenta przelewu. Wtedy automatycznie zwracamy pieniądze do nadawcy przelewu – dodaje Agnieszka Gorzkowicz.
Warto sprawdzić: W okienku słono zapłacimy za przelew do fiskusa
Wyjaśnia, że w przypadku zablokowania środków ze względu bezpieczeństwa bank staramy się jak najszybciej wyjaśnić sytuację i uwolnić środki.
– Czasami – jeżeli uznamy, ze transakcja ma związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu i zgłosimy taką transakcję do GIIF – decyzję o utrzymaniu blokady podejmuje już Generalny Inspektor Informacji Finansowej lub prokuratura -mówi przedstawicielka Credit Agricole.
Dodaje, że jeśli blokada dotyczy transakcji oszukańczej, sprawa jest procesowana w tryb. akt 106 prawa bankowego, tj. bank blokuje środki na 72 h z możliwością przedłużenia decyzją prokuratora.
Pan Michał otrzymał swoje pieniądze. Nadal jednak nie wie co było powodem sprawdzania. – Wypłaciłem wszystkie środki ze swoich kilku kont w mBanku i zamknąłem tam rachunki – mówi nam mężczyzna.