Dane do przelewu – czy trzeba adres do przelewu?

Dane do przelewu. Adres do przelewu jest jeszcze potrzebny?
Dane do przelewu. Adres do przelewu jest jeszcze potrzebny?
Fotorzepa, Ryszard Waniek

Numer konta i nazwa odbiorcy są ważne dla banku przy realizacji przelewów. Adres nie jest wymagany, choć bywa że bankowcy uważają inaczej.

Pani Irena realizowała przelew wobec na rzecz osoby prywatnej w jednym z warszawskich oddziałów PKO BP. – Podałam numer konta, nazwisko odbiorcy przelewu, ale pracownica banku żądała ode mnie pełnego adresu, a znałam tylko miejscowość – opowiada kobieta. Usłyszała od pracownicy banku, że może ona odmówić wykonania transakcji, ale warunkowo ją przyjmie.

– Czy adres odbiorcy jest rzeczywiście taki ważny przy przelewie – pyta kobieta. Jej pytanie powtórzyliśmy w PKO BP. I okazuje się, że adres wcale nie jest ważny.

– Chcąc zlecić w oddziale dyspozycję przelewu klient musi wskazać rachunek i dane odbiorcy. Adres nie jest wymagany. Podobnie jest w przypadku realizowania przelewu przez bankowość internetową – zapewnia Grzegorz Culepa, z biura prasowego PKO BP.

Warto sprawdzić: Pomyłkowy przelew? Jak odzyskać pieniądze

Skąd więc taka prośba w oddziale? – Nie wiem musielibyśmy dokładnie sprawdzić – przyznaje pracownik banku. Dodaje, że kiedyś adres był wymagany, ale od dawna jest to nieaktualne.

Dane do przelewu – jak jest w innych bankach?

Jak mówi Ewa Krawczyk z Santandera, w oddziale bank wykona przelew złotowy krajowy pod warunkiem podania numeru rachunku odbiorcy i jego nazwy. – Te dane są obligatoryjne. Adres jest daną opcjonalna (nieobligatoryjną). Także w bankowości internetowej i mobilnej adres jest daną nieobligatoryjna, czyli można go nie podawać – zapewnia Ewa Krawczyk.

Także w Banku Millennium do realizacji przelewu, zarówno w placówce, jak i w kanałach bankowości elektronicznej, wystarczy imię i nazwisko oraz numer konta odbiorcy przelewu. Adres nie jest konieczny.

Podobnie mBank nie wymaga pełnego adresu odbiorcy. – To, co musi być wypełnione to nr IBAN rachunku oraz nazwa odbiorcy (dowolnie klient może ją w serwisie wpisać – tłumaczy Kinga Wojciechowska-Rulka, z biura prasowego banku.

Anna Markowska z Pekao SA  mówi, że do zlecenia i wykonania przelewu niezbędny jest prawidłowy numer rachunku odbiorcy.- Tylko to jest koniecznym identyfikatorem płatności. Dane odbiorcy w postaci jego adresu są informacjami dodatkowymi i nie wpływają na realizację przelewu – zapewnia przedstawicielka Pekao SA.

W BNP Paribas dane do przelewu są określone w umowie ramowej rachunku. –  Przy składaniu zlecenia bank wymaga podania: unikatowego identyfikatora w postaci numeru rachunku w formacie IBAN lub NRB Posiadacza i odbiorcy, niezbędnego do wykonania zlecenia dla płatności, gdzie jest on wymagany, a do tych gdzie nie jest – numer rachunku w formacie właściwym dla danego banku, danych identyfikujących zleceniodawcę i odbiorcę (imię i nazwisko lub nazwa i adres/siedziba), waluty i kwoty zlecenia, jego tytułu, daty – wylicza Karolina Kozakiewicz, z biura prasowego BNP Paribas.

Warto sprawdzić: Kiedy dojdzie przelew? Oto godziny księgowania przelewów

Dodaje, że w przypadku przelewu z późniejszą datą realizacji dodatkowo wymagany jest jej data.

– W bankowości internetowej wpisanie adresu odbiorcy przelewu w formatce przelewu krajowego jest opcjonalne, ale t w przypadku przelewu zagranicznego (SWIFT) (w zależności do jakiego kraju wysyłamy przelew) to pole adres jest polem obligatoryjnym – mówi Karolina Kozakiewicz.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Banki mogą odmówić założenia rachunku przez internet

Czasem powody mogą być formalne jak nieprawidłowe dane klienta, czy źle wykonane zdjęcie. Ale ...

Najlepsze konta z bonusami. Przybywa ofert z moneyback

Banki nie rozpieszczają lokatami. Warto więc poszukać takiego konta, które daje premię. Zwłaszcza, że ...

Najlepsze lokaty miesięczne. Ranking [MAR 2019]

Już od dłuższego czasu w bankach panuje trend, według którego wyższe oprocentowanie przypisywane jest ...