Hakerzy w Black Friday nie próżnują. Lawina ataków na bankowe konta

W okresie poprzedzającym wyprzedaże z okazji Czarnego Piątku widać wzmożoną aktywność internetowych złodziei - ponad trzykrotnie więcej cyberataków związanych z płatnościami online.

Publikacja: 22.11.2021 17:41

Najpopularniejszym wabikiem okazał się Amazon, o czym świadczyła łączna liczba prób phishingowych wy

Najpopularniejszym wabikiem okazał się Amazon, o czym świadczyła łączna liczba prób phishingowych wykorzystujących tę nazwę.

Foto: Adobe Stock

Tak wynika z raportu Kaspersky. Z nadejściem sezonu wyprzedaży ręce zacierają zarówno klienci, jak i sprzedawcy. Niestety jest to także ulubiony okres cyberprzestępców, którzy bez skrupułów zarabiają na klientach online poprzez tworzenie fałszywych stron podszywających się pod największe platformy handlowe oraz systemy e-płatności.

Czytaj więcej

Black Friday. Oszczędzamy czy narażamy się na niepotrzebne wydatki?

W pierwszych dziesięciu miesiącach 2021 r. produkty firmy Kaspersky wykryły ponad 40 milionów ataków phishingowych na platformy e-handlu oraz sklepy elektroniczne, jak również instytucje bankowe. Chociaż w 2021 r. sytuacja sklepów wróciła do normy, a klienci wrócili do zakupów stacjonarnych, badacze z Kaspersky nie zaobserwowali typowych sezonowych trendów w phishingu związanych z zakupami online, takich jak znaczący przyrost liczby stron phishingowych z kuszącymi ofertami sprzedaży czy wzrost liczby oszustw związanych z handlem.

Istnieje jeden istotny wyjątek. W 2021 roku łączna liczba prób phishingu finansowego, których celem były systemy e-płatności, wzrosła ponad trzykrotnie od września (627 560) do października (1 935 905). Wzrosła również liczba wiadomości spamowych wykrytych przez produkty firmy Kaspersky. W ciągu miesiąca w okresie wyprzedaży, od 27 października do 19 listopada, zaobserwowano aktywne rozprzestrzenianie się wiadomości spamowych, z których 221 745 zawierało słowa „Black Friday”.

Czytaj więcej

Oszustwa na OLX i Allegro. Jak kupiec wyczyści nam konto

Analitycy z Kaspersky sprawdzili również, które popularne platformy były wykorzystywane jako przynęta w rozprzestrzenianiu stron phishingowych. Najpopularniejszym wabikiem okazał się Amazon, o czym świadczyła łączna liczba prób phishingowych wykorzystujących tę nazwę. Przez większość 2021 r. drugą pod względem popularności przynętą był eBay, a następnie Alibaba.

- W okolicach Czarnego Piątku zawsze obserwujemy zwiększoną aktywność oszustów. Nieco zaskakujące było zainteresowanie systemami e-płatności. Tym razem zidentyfikowaliśmy ogromny wzrost liczby ataków podszywających się pod najpopularniejsze systemy płatności. Naturalnie każda nowa aplikacja płatności jest postrzegana przez oszustów jako nowa okazja do zarobienia na użytkownikach – mówi Tatiana Szczerbakowa, ekspertka ds. cyberbezpieczeństwa w Kaspersky.

- Dlatego, jeśli chcesz chronić swoje dane i finanse, upewnij się, że strona płatności online jest bezpieczna: poznasz to po tym, że jej adres URL rozpoczyna się od HTTPS zamiast HTTP, a obok adresu URL widnieje zwykle ikona kłódki - dodaje.

Tak wynika z raportu Kaspersky. Z nadejściem sezonu wyprzedaży ręce zacierają zarówno klienci, jak i sprzedawcy. Niestety jest to także ulubiony okres cyberprzestępców, którzy bez skrupułów zarabiają na klientach online poprzez tworzenie fałszywych stron podszywających się pod największe platformy handlowe oraz systemy e-płatności.

W pierwszych dziesięciu miesiącach 2021 r. produkty firmy Kaspersky wykryły ponad 40 milionów ataków phishingowych na platformy e-handlu oraz sklepy elektroniczne, jak również instytucje bankowe. Chociaż w 2021 r. sytuacja sklepów wróciła do normy, a klienci wrócili do zakupów stacjonarnych, badacze z Kaspersky nie zaobserwowali typowych sezonowych trendów w phishingu związanych z zakupami online, takich jak znaczący przyrost liczby stron phishingowych z kuszącymi ofertami sprzedaży czy wzrost liczby oszustw związanych z handlem.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria w Alior Banku. Klienci mają problemy ze stroną internetową i aplikacją
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej