Dowód traci ważność? Bank może zablokować konto

Na miesiąc, dwa, a nawet trzy przed upływem terminu ważności dowodu osobistego banki przypominają, że dokument trzeba wymienić. Jeśli tego nie zrobimy o czasie, to możemy mieć utrudniony dostęp do własnego rachunku.

Publikacja: 31.05.2022 08:15

Dowód traci ważność? Bank może zablokować konto

Foto: Adobe Stock

- W sytuacji, gdy dokument stracił ważność, bank może ograniczyć realizację transakcji, bo ma ku temu przesłanki prawne – mówi Magdalena Ostrowska, z biura prasowego ING Banku Śląskiego.

Czytaj więcej

Co można w banku załatwić z paszportem, gdy nie mamy dowodu osobistego

Brak dokumentu może oznaczać ograniczenia w transakcjach

Pani Elżbiecie w maju kończyła się ważność dowodu osobistego. W kwietniu przypomniał jej o tym bank. - Przysłał mi mail, że jak szybko nie wymienię dowodu osobistego, to mi zablokuje konto – opowiada kobieta.

Przyznaje, że zdenerwował ją ten list, więc wysłała bankowi w odpowiedzi mail pełen inwektyw.

– Jak może straszyć klienta, że mu konto zablokuje z powodu braku ważności dowodu. Mam ważny paszport i do wielu operacji ten dokument powinien wystarczyć – mówi pani Elżbieta.

Zapytaliśmy kilka banków, czy brak ważnego dowodu może być podstawą blokady konta? Magdalena Ostrowska, z biura prasowego ING Banku Śląskiego mówi, że bank

Ma obowiązek identyfikacji i weryfikacji klienta, zarówno w procesie nawiązania relacji, jak i w trakcie jego obsługi.

- Wypełnienie tych wymogów realizujemy między innymi na podstawie aktualnego dokumentu tożsamości. W sytuacji, gdy taki dokument stracił ważność, bank może ograniczyć realizację transakcji, bo ma ku temu przesłanki prawne – mówi Magdalena Ostrowska.

Dodaje, że o zbliżającej utracie ważności dokumentu ING Bank Śląski informuje klientów zgodnie z dostępnymi danymi do kontaktu.

- Po wygaśnięciu daty ważności dokumentu klienci są informowani dostępnymi danymi do kontaktu jakie podali. Może to być bankowość internetowa i mobilna Moje ING, wysyłka listem, poprzez SMS. Ograniczenie wykonywania transakcji w procesie standardowym jest nakładane najwcześniej po 60 dniach od daty wygaśnięcia dokumentu i min. dwukrotnej komunikacji- podkreśla przedstawicielka ING Banku Śląskiego,

Przyznaje, że przy braku reakcji ze strony klientów i braku aktualizacji dokumentów bank może wdrożyć środek bezpieczeństwa w postaci ograniczenia realizacji transakcji w Moim ING jak również transakcji kartą.

- Gdy klient loguje się do Moje ING otrzymuje komunikat, że ma nieważny dokument tożsamości i ma ograniczenia w realizacji transakcji. W komunikacie jest również informacja, w jaki sposób może zaktualizować swoje dane, oraz podstawa prawna, która obliguje nas do tego działania. Gdy pomimo wszystko klient zamknie komunikat i nie zaktualizuje dokumentu tożsamości, wchodząc w opcję przelewów będzie widział, które z nich są ograniczone – mów Magdalena Ostrowska.

Dodaje, że od momentu ograniczenia możliwości realizacji transakcji klient ma 30 dni na aktualizację dokumentu tożsamości, o czym również jest informowany w otrzymywanej korespondenci.

- Osoby, które posiadają polski dowód osobisty mogą dokonać aktualizacji w Moim ING, poprzez bankową infolinię  oraz w każdym oddziale ING. Klienci, którzy posiadają inny dokument tożsamości niż polski dowód osobisty aktualizacji mogą dokonać wyłącznie w oddziale banku. Po zmianie dokumentu tożsamości na aktualny klient natychmiast zyskuje dostęp do wszystkich usług banku – zapewnia przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Czytaj więcej

Dowód może nie wystarczyć w banku po zmianie nazwiska

Banki stale przypominają o wymianie dokumentu

Także inne banki przypominają klientom o upływie ważności dowodu osobistego.

– Robimy to już na 60 dni przed upływem tego terminu. Taka informacja pojawia się po zalogowaniu do aplikacji mobilnej i serwisu internetowego Millenet. – mówi Krzysztof Kurek, z biura prasowego banku Millennium.

Dodaje, że klient ma więc czas na wymianę dowodu i aktualizację danych. Po wymianie dowodu, gdy klient ma już nowy dokument, może zaktualizować dane w banku w bankowości elektronicznej. Formularz aktualizacji dostępny jest po zalogowaniu do Millenetu oraz aplikacji mobilnej.

– Gdy posiadacz konta uzupełni dane dokumentu, system bankowy komunikuje się bezpośrednio z systemami administracji publicznej i dane nowego dowodu osobistego są automatycznie sprawdzane. Dzięki temu zarówno klient, jak i bank mają pewność, że zostały wprowadzone prawidłowo – dodaje Krzysztof Kurek,

Credit Agricole informacje o dacie ważności dowodu przekazuje m.in. Dajemy m.in. poprzez wiadomości SMS. W wiadomości jest informacja, że za miesiąc skończy im się ważność dowodu, lub, że dokument jest po terminie, czy że konto przekształciło się konto z GO! na MOVE! .

- W każdym przypadku prosimy o zaktualizowanie danych o dokumencie tożsamości – zapewnia Aleksandra Wołosecka, specjalista ds. Zarządzania Segmentami w Credit Agricole.

Jak zapewnia Małgorzata Witkowska, z PKO BP także ten bank przypomina klientom o kończącym się terminie ważności dokumentu w serwisie transakcyjnym iPKO oraz podczas wizyty klienta w oddziale.

- Pierwszą informację posiadacz rachunku otrzymuje 90 dni przed wygaśnięciem terminu dowodu osobistego, a kolejną na miesiąc przed. Klient cyklicznie jest informowany o konieczności wymiany dokumentu – przyznaje Małgorzata Witkowska.

Podkreśla, że bank dodatkowo informuje klientów, że brak aktualnego dowodu osobistego może utrudnić korzystanie z usług banku (np. przy chęci skorzystania z kolejnego produktu PKO Banku Polskiego). - Brak aktualnego dowodu osobistego nie jest jednak powodem do zablokowania konta – zapewnia Małgorzata Witkowska

Również Alior Bank  informuje klientów o kończących się terminach ważności dokumentów i o dokumentach przeterminowanych. - Komunikaty są prezentowane w bankowości internetowej, bankowości mobilnej, a także w Kantorze Walutowym – podaje biuro prasowe tego banku.

Dodaje, że publikacja takich informacji rozpoczyna się 90 dni przed upływem terminu ważności i kończy w momencie zaktualizowania dokumentu. - Intensywność komunikatów jest zależna od sytuacji – w przypadku dokumentów już przeterminowanych komunikaty wyświetlają się częściej – przyznaje Alior Bank. I zapewnia, że nie blokuje kont klientów, którzy mają nieważne dokumenty.

Bank pani Elżbiety nie odpowiedział na nasze pytania. A czytelniczka wymieniła w maju dowód, więc blokada rachunku jej już nie grozi.

- W sytuacji, gdy dokument stracił ważność, bank może ograniczyć realizację transakcji, bo ma ku temu przesłanki prawne – mówi Magdalena Ostrowska, z biura prasowego ING Banku Śląskiego.

Brak dokumentu może oznaczać ograniczenia w transakcjach

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej