Dowód traci ważność? Bank może zablokować konto

Na miesiąc, dwa, a nawet trzy przed upływem terminu ważności dowodu osobistego banki przypominają, że dokument trzeba wymienić. Jeśli tego nie zrobimy o czasie, to możemy mieć utrudniony dostęp do własnego rachunku.

Publikacja: 31.05.2022 08:15

Dowód traci ważność? Bank może zablokować konto

Foto: Adobe Stock

- W sytuacji, gdy dokument stracił ważność, bank może ograniczyć realizację transakcji, bo ma ku temu przesłanki prawne – mówi Magdalena Ostrowska, z biura prasowego ING Banku Śląskiego.

Czytaj więcej

Co można w banku załatwić z paszportem, gdy nie mamy dowodu osobistego

Brak dokumentu może oznaczać ograniczenia w transakcjach

Pani Elżbiecie w maju kończyła się ważność dowodu osobistego. W kwietniu przypomniał jej o tym bank. - Przysłał mi mail, że jak szybko nie wymienię dowodu osobistego, to mi zablokuje konto – opowiada kobieta.

Przyznaje, że zdenerwował ją ten list, więc wysłała bankowi w odpowiedzi mail pełen inwektyw.

– Jak może straszyć klienta, że mu konto zablokuje z powodu braku ważności dowodu. Mam ważny paszport i do wielu operacji ten dokument powinien wystarczyć – mówi pani Elżbieta.

Zapytaliśmy kilka banków, czy brak ważnego dowodu może być podstawą blokady konta? Magdalena Ostrowska, z biura prasowego ING Banku Śląskiego mówi, że bank

Ma obowiązek identyfikacji i weryfikacji klienta, zarówno w procesie nawiązania relacji, jak i w trakcie jego obsługi.

- Wypełnienie tych wymogów realizujemy między innymi na podstawie aktualnego dokumentu tożsamości. W sytuacji, gdy taki dokument stracił ważność, bank może ograniczyć realizację transakcji, bo ma ku temu przesłanki prawne – mówi Magdalena Ostrowska.

Dodaje, że o zbliżającej utracie ważności dokumentu ING Bank Śląski informuje klientów zgodnie z dostępnymi danymi do kontaktu.

- Po wygaśnięciu daty ważności dokumentu klienci są informowani dostępnymi danymi do kontaktu jakie podali. Może to być bankowość internetowa i mobilna Moje ING, wysyłka listem, poprzez SMS. Ograniczenie wykonywania transakcji w procesie standardowym jest nakładane najwcześniej po 60 dniach od daty wygaśnięcia dokumentu i min. dwukrotnej komunikacji- podkreśla przedstawicielka ING Banku Śląskiego,

Przyznaje, że przy braku reakcji ze strony klientów i braku aktualizacji dokumentów bank może wdrożyć środek bezpieczeństwa w postaci ograniczenia realizacji transakcji w Moim ING jak również transakcji kartą.

- Gdy klient loguje się do Moje ING otrzymuje komunikat, że ma nieważny dokument tożsamości i ma ograniczenia w realizacji transakcji. W komunikacie jest również informacja, w jaki sposób może zaktualizować swoje dane, oraz podstawa prawna, która obliguje nas do tego działania. Gdy pomimo wszystko klient zamknie komunikat i nie zaktualizuje dokumentu tożsamości, wchodząc w opcję przelewów będzie widział, które z nich są ograniczone – mów Magdalena Ostrowska.

Dodaje, że od momentu ograniczenia możliwości realizacji transakcji klient ma 30 dni na aktualizację dokumentu tożsamości, o czym również jest informowany w otrzymywanej korespondenci.

- Osoby, które posiadają polski dowód osobisty mogą dokonać aktualizacji w Moim ING, poprzez bankową infolinię  oraz w każdym oddziale ING. Klienci, którzy posiadają inny dokument tożsamości niż polski dowód osobisty aktualizacji mogą dokonać wyłącznie w oddziale banku. Po zmianie dokumentu tożsamości na aktualny klient natychmiast zyskuje dostęp do wszystkich usług banku – zapewnia przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Czytaj więcej

Dowód może nie wystarczyć w banku po zmianie nazwiska

Banki stale przypominają o wymianie dokumentu

Także inne banki przypominają klientom o upływie ważności dowodu osobistego.

– Robimy to już na 60 dni przed upływem tego terminu. Taka informacja pojawia się po zalogowaniu do aplikacji mobilnej i serwisu internetowego Millenet. – mówi Krzysztof Kurek, z biura prasowego banku Millennium.

Dodaje, że klient ma więc czas na wymianę dowodu i aktualizację danych. Po wymianie dowodu, gdy klient ma już nowy dokument, może zaktualizować dane w banku w bankowości elektronicznej. Formularz aktualizacji dostępny jest po zalogowaniu do Millenetu oraz aplikacji mobilnej.

– Gdy posiadacz konta uzupełni dane dokumentu, system bankowy komunikuje się bezpośrednio z systemami administracji publicznej i dane nowego dowodu osobistego są automatycznie sprawdzane. Dzięki temu zarówno klient, jak i bank mają pewność, że zostały wprowadzone prawidłowo – dodaje Krzysztof Kurek,

Credit Agricole informacje o dacie ważności dowodu przekazuje m.in. Dajemy m.in. poprzez wiadomości SMS. W wiadomości jest informacja, że za miesiąc skończy im się ważność dowodu, lub, że dokument jest po terminie, czy że konto przekształciło się konto z GO! na MOVE! .

- W każdym przypadku prosimy o zaktualizowanie danych o dokumencie tożsamości – zapewnia Aleksandra Wołosecka, specjalista ds. Zarządzania Segmentami w Credit Agricole.

Jak zapewnia Małgorzata Witkowska, z PKO BP także ten bank przypomina klientom o kończącym się terminie ważności dokumentu w serwisie transakcyjnym iPKO oraz podczas wizyty klienta w oddziale.

- Pierwszą informację posiadacz rachunku otrzymuje 90 dni przed wygaśnięciem terminu dowodu osobistego, a kolejną na miesiąc przed. Klient cyklicznie jest informowany o konieczności wymiany dokumentu – przyznaje Małgorzata Witkowska.

Podkreśla, że bank dodatkowo informuje klientów, że brak aktualnego dowodu osobistego może utrudnić korzystanie z usług banku (np. przy chęci skorzystania z kolejnego produktu PKO Banku Polskiego). - Brak aktualnego dowodu osobistego nie jest jednak powodem do zablokowania konta – zapewnia Małgorzata Witkowska

Również Alior Bank  informuje klientów o kończących się terminach ważności dokumentów i o dokumentach przeterminowanych. - Komunikaty są prezentowane w bankowości internetowej, bankowości mobilnej, a także w Kantorze Walutowym – podaje biuro prasowe tego banku.

Dodaje, że publikacja takich informacji rozpoczyna się 90 dni przed upływem terminu ważności i kończy w momencie zaktualizowania dokumentu. - Intensywność komunikatów jest zależna od sytuacji – w przypadku dokumentów już przeterminowanych komunikaty wyświetlają się częściej – przyznaje Alior Bank. I zapewnia, że nie blokuje kont klientów, którzy mają nieważne dokumenty.

Bank pani Elżbiety nie odpowiedział na nasze pytania. A czytelniczka wymieniła w maju dowód, więc blokada rachunku jej już nie grozi.

- W sytuacji, gdy dokument stracił ważność, bank może ograniczyć realizację transakcji, bo ma ku temu przesłanki prawne – mówi Magdalena Ostrowska, z biura prasowego ING Banku Śląskiego.

Brak dokumentu może oznaczać ograniczenia w transakcjach

Pozostało 96% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Pierwszy bank z 7,2% na koncie oszczędnościowym do 100 tys. złotych
Konta Bankowe
Protest bankomatów. Dziś w Euronecie można pobrać mniejszą kwotę
Konta Bankowe
Z niechcianym przelewem mogą być problemy. To nie jest „nieoczekiwany prezent”
Konta Bankowe
Duża awaria w Alior Banku. Klienci mają problemy ze stroną internetową i aplikacją
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao