Pani Agnieszka niedawno wzięła ślub i zmieniła nazwisko. Do swojego panieńskiego dodała nazwisko męża, teraz ma więc dwuczłonowe. O zmianie nazwiska powiadomiła bank.

– A ten zaprosił mnie do oddziału wraz z aktem zawarcia związku małżeńskiego. Dowód osobisty z nowym nazwiskiem nie wystarczył. Chyba w banku łatwiej zamknąć rachunek, niż zaktualizować dane… – narzeka pani Agnieszka.

Warto sprawdzić: Zmiana adresu – niby prosta sprawa, a bank robi problemy

Bankowcy tłumaczyli jej, że nazwisko to bardzo ważna informacja i zmiana może nastąpić na podstawie dowodu osobistego z nowym nazwiskiem i właśnie aktu ślubu.

Czy naprawdę po zmianie nazwiska po ślubie lub rozwodzie do aktualizacji danych osobowych w banku poza dowodem potrzebny jest jeszcze inny dokument?

Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska mówi, że klient może zaktualizować nazwisko tylko na podstawie dokumentu tożsamości. – Nie ma takich sytuacji, by dowód osobistych nie wystarczył – zapewnia Ewa Krawczyk. Dodaje, że aktualizacji nazwiska można dokonać w oddziale, a w przypadku zmiany i nazwiska, i dowodu osobistego także w bankowości elektronicznej.

Warto sprawdzić: Dane do przelewu – czy trzeba adres do przelewu?

W Credit Agricole wymagany jest tylko dowód osobisty, a zmiany można dokonać w placówce bankowej.

Joanna Fatek z PKO BP tłumaczy, że klient, który zmienił nazwisko, musi dostarczyć do oddziału stary dowód lub zaświadczenie o złożeniu dowodu do wymiany oraz akt małżeństwa.

Jak mówi Paweł Paweł Bernat z biura komunikacji korporacyjnej Pekao SA przy zmianie danych osobowych, np. nazwiska, jeśli podane poprzednio w banku informacje są zgodne z nowym dokumentem tożsamości (oprócz zmienianego nazwiska) i jest możliwe jednoznaczne potwierdzenie tożsamości osoby, nie będzie wymagany dodatkowy dokument. – Jeśli nie będzie możliwe spełnienie wszystkich tych wymogów, bank poprosi o przedstawienie innych dokumentów potwierdzających dokonaną zmianę, na przykład zaświadczenie urzędowe, akt stanu cywilnego – tłumaczy bankowiec.

Warto sprawdzić: Zadają dziwne pytania, gdy przelewamy pieniądze do USA

Przypomina, że dowód osobisty i dane osobowe można zaktualizować w dowolnej placówce banku, a aktualizację dowodu osobistego można wykonać również w bankowości elektronicznej Pekao24, po zalogowaniu do systemu i autoryzowaniu dyspozycji zmiany danych.

– Nowe dane są weryfikowane przez bank w dostępnych mu bazach danych. Po zakończeniu procesu weryfikacji klient otrzymuje SMS-em informację potwierdzającą dokonanie zmian.

W przypadku braku możliwości weryfikacji nowych danych bądź jakichś rozbieżności, prosimy o wizytę w oddziale banku – dodaje Paweł Bernat.