Zamówiłeś perfumy, ale żona woli lokówkę. Co robić?

Zakupy w sieci są nie tylko wygodne, ale też bezpieczne, gdyż można bez podania powodu odstąpić od zawartej ze sprzedawcą umowy.

Publikacja: 25.12.2019 16:18

Zamówiłeś perfumy, ale żona woli lokówkę. Co robić?

Foto: Adobe Stock

Siedzisz przed komputerem i wybierasz produkty, które ci się podobają. Jedno kliknięcie, rzeczy wpadają do koszyka, drugie – płacisz. Teraz już tylko czekasz na towar. Czekając, odkrywasz jednak, że wcale nie potrzebujesz dziesiątego swetra, a żona, której przez internet kupiłeś perfumy, właśnie powiedziała, że woli dostać w prezencie lokówkę. Co w tej sytuacji zrobić?

Zakupy przez internet mają wiele zalet. Nie dość, że są wygodne i pozwalają zaoszczędzić czas, to jeszcze łatwiej tu niż w sklepach stacjonarnych upolować promocje, a klientowi robiącemu zakupy w ten sposób przysługują dodatkowe prawa.

Ale uwaga, korzystne regulacje dotyczą tylko konsumentów, a nie przedsiębiorców.

Warto sprawdzić: Jak zrobić zakupy w internecie nie płacąc za nie od razu

Umowa na odległość

Coraz chętniej kupujemy w sieci, a kolejki na poczcie i przed paczkomatami w okresie przedświątecznym pokazują, że prezenty też bardzo chętnie nabywamy tą drogą. Kupując towary przez internet, zawieramy umowę na odległość i taka sprzedaż jest szczególnie uregulowana.

Po zawarciu umowy sprzedawca ma obowiązek wydać kupującemu rzecz niezwłocznie, nie później niż 30 dni od dnia zawarcia umowy. Przeważnie jednak umowa przewiduje krótszy termin i wówczas to właśnie ten termin określony w umowie obowiązuje sprzedawcę. Za wydanie rzeczy uważa się także jej powierzenie przez sprzedawcę przewoźnikowi, np. kurierowi, jeżeli kupujący samodzielnie go wybrał spoza opcji oferowanych przez sprzedawcę.

Klient, który kupuje na odległość, ma prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni bez podania przyczyny. Termin liczony jest od dnia, kiedy otrzymał towar, ale biegnie od dnia następującego po tym dniu. Jeśli ostatni dzień na odstąpienie od umowy wypada w dzień ustawowo wolny od pracy, to wtedy czternasty dzień terminu przypada na następny dzień roboczy. Czyli jeśli otrzymaliśmy buty 14 grudnia w sobotę, to ostatnim dniem na odstąpienie jest poniedziałek 30 grudnia.

Jeśli sprzedawca przewiduje możliwość odstąpienia od umowy przez internet, np. drogą e-mailową albo przez formularz na stronie sklepu, to ważne jest, aby klient otrzymał potwierdzenie, że odstąpienie do sprzedawcy dotarło.

W ciągu kolejnych 14 dni od odstąpienia od umowy trzeba zwrócić zakupiony towar. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem. Większość osób robi to jednocześnie, wysyłając do sklepu formularz odstąpienia od umowy wraz ze zwracanym towarem, ale nie jest to obligatoryjne, zwrotu towaru można dokonać później.

Co ważne, na sprzedawcy ciąży obowiązek poinformowania klienta o prawie do odstąpienia od umowy. Jeśli zaniedbał tego obowiązku, to termin na odstąpienie wydłuża się aż o 12 miesięcy od dnia upływu 14-dniowego terminu, chyba że sprzedawca wcześniej naprawi swój błąd i powiadomi klienta o przysługującym mu prawie. Jeśli to zrobi, klient będzie mógł odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, od kiedy sprzedawca poinformował go o tym prawie.

Możliwość odstąpienia od umowy nie oznacza, że przez dwa tygodnie można korzystać z danej rzeczy, np. kupić sukienkę, nosić ja przez święta, a potem odstąpić od umowy i zwrócić sukienkę sprzedawcy. Rzecz powinniśmy odesłać w takim stanie, w jakim ją otrzymaliśmy.

Warto sprawdzić: Prześwietlamy przeglądarki modowe i sklepy multibrandowe

Obowiązki sprzedawcy

Sprzedawca musi dostarczyć klientowi szereg informacji i musi to zrobić w sposób jasny i zrozumiały. Te informacje to m.in. główne cechy świadczenia (to ma znaczenie zwłaszcza w przypadku bardziej skomplikowanych usług, np. telekomunikacyjnych), dane identyfikujące, adres, łączna cena brutto, sposób i termin zapłaty, procedura reklamacyjna, sposób i termin wykonania prawa odstąpienia od umowy, koszty zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy czy istnienie i treść gwarancji.

Po zwrocie towaru czekamy na pieniądze od sprzedawcy. Ma on obowiązek zwrócić je niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania oświadczenia klienta o odstąpieniu od umowy.

Sprzedawca nie tylko zwraca koszt towaru, ale też dostawy, przy czym tutaj sklep online ma obowiązek pokrycia kosztów najtańszego sposobu przesyłki, który ma w ofercie.

Sprzedawca może się jednak wstrzymać ze zwrotem płatności do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania.

Kiedy nie można odstąpić od umowy?

Przepisy przewidują sytuacje, gdy klient nie może odstąpić od umowy. Dotyczy to m.in. takich przypadków:

  • gdy umowa dotyczyła świadczenia usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy (np. instalacja internetu przewodowego w domu konsumenta);
  • jeśli przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana specjalnie dla danego klienta, np. sukienka szyta na zamówienie;
  • jeżeli przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia, np. kiszona kapusta kupiona w sklepie internetowym;
  • w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu (np. zakup i otwarcie opakowania soczewek kontaktowych);
  • gdy przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu (np. otwarcie zafoliowanego filmu DVD);
  • gdy w umowie dot. usług hotelarskich, gastronomii czy rozrywki określono dokładnie czas świadczenia usługi (np. bilet na koncert).
Mądre Wydatki
Dwie trzecie Polaków chce skorzystać z Black Friday i Cyber Monday
Mądre Wydatki
Rower jako środek transportu to lepsze zdrowie i lżejszy portfel
Mądre Wydatki
Własne auto nie ma sensu. Młodzi nie chcą czterech kółek
Mądre Wydatki
Apartament wakacyjny. Jak kupić, by zarobić
Mądre Wydatki
SpaceX wprowadza mega obniżkę cen na Starlink