Najbardziej „obrzydliwe” scenariusze e-zakupów. Badanie reakcji klientów

Jedna trzecia klientów opuszcza e-sklep już po jednym złym doświadczeniu. Aby znaleźć przyczynę, lekarze podpięli konsumentów do aparatury medycznej i zbadali reakcje ich mózgów.

Publikacja: 11.10.2022 08:12

Najbardziej „obrzydliwe” scenariusze e-zakupów. Badanie reakcji klientów

Foto: Adobe Stock

Specjaliści od danych eksperckich dla firm Loqate we współpracy z Wydziałem Psychologii londyńskiego Uniwersytetu Goldsmiths i neurobiologiem dr. Jackiem Lewisem przedstawili uczestnikom badania 36 frustrujących scenariuszy. Aby zmierzyć poziom frustracji, zespół lekarzy umieścił każdemu z uczestników 64 elektrody na skórze głowy, po czym zmierzył ich reakcje na scenariusze za pomocą elektroencefalografu (EEG) i elektrokardiografu (EKG). Siłę oddziaływania doświadczeń uszeregowano w kolejności od najbardziej do najmniej dokuczliwych.

Najbardziej frustrujące doświadczenia związane z zakupami w internecie wywołały w mózgu tzw. silną asymetrię czołową alfa, czyli… wstręt.

Które scenariusze okazały się najbardziej „obrzydliwe”? Pierwsze miejsce przypadło opóźnionej dostawie produktu zamówionego na ważne wydarzenie, mimo że klient zapłacił więcej, aby towar dotarł na czas. Kolejnym doświadczeniem irytującym konsumentów jest spędzenie godziny na wyszukiwaniu biletów na wydarzenie, a w chwili zakupu następuje awaria strony internetowej. Podobne odczucia towarzyszą klientom, gdy po wciśnięciu przycisku na ekranie w celu potwierdzenia zakupu pojawia się wirujące kółko, a wraz z nim wątpliwości, czy zakup został zrealizowany.

Czytaj więcej

Transakcji nie było, konto obciążone. Co zrobić w tej sytuacji

Denerwujące są także zwrócenie przesyłki, bo nie udało się znaleźć adresu klienta, i przesunięcie terminu dostawy po całodziennym oczekiwaniu na dostawcę.

– Konsumenci chcą mieć pewność, że dostaną na czas produkt, za który zapłacili, bez zamartwiania się, że coś pójdzie nie tak. Choć mogłoby się wydawać, że drogą do serca i kieszeni klienta są taktyki sprzedażowe, takie jak np. obniżka cen, w praktyce to nie wystarczy – komentuje Tomasz Cincio, prezes Dropla, globalnej platformy dla przedsiębiorców e-commerce.

Analiza badań pokazuje, że kluczem do sukcesu jest empatia. Klienta należy słuchać, zrozumieć jego potrzeby i odpowiadać na nie. Fantastyczny produkt nie zapewni wierności marce bez bezproblemowej dostawy, a ta zaczyna się od dokładnego wychwycenia i weryfikacji adresu. – Klienci często nieświadomie podają niepełne lub niedokładne dane adresowe.

Klient do winy się nie przyzna, dlatego to na sprzedawcy ciąży obowiązek stworzenia takiego formularza, który da pewność, że adres będzie pełny – tłumaczy Tomasz Cincio. Ciekawych danych dostarczyła firma Deloitte na podstawie informacji od 7 tys. uczestników badania z sześciu krajów. Dane dla Polski wskazują, że klienci cenią szybkość, łatwość i komfort obsługi, a zniechęca ich nieefektywny sposób załatwiania spraw. Według Deloitte klienci mają wyraźną i rosnącą potrzebę wsparcia w postaci spersonalizowanej obsługi.

Specjaliści od danych eksperckich dla firm Loqate we współpracy z Wydziałem Psychologii londyńskiego Uniwersytetu Goldsmiths i neurobiologiem dr. Jackiem Lewisem przedstawili uczestnikom badania 36 frustrujących scenariuszy. Aby zmierzyć poziom frustracji, zespół lekarzy umieścił każdemu z uczestników 64 elektrody na skórze głowy, po czym zmierzył ich reakcje na scenariusze za pomocą elektroencefalografu (EEG) i elektrokardiografu (EKG). Siłę oddziaływania doświadczeń uszeregowano w kolejności od najbardziej do najmniej dokuczliwych.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Mądre Wydatki
Dwie trzecie Polaków chce skorzystać z Black Friday i Cyber Monday
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Mądre Wydatki
Rower jako środek transportu to lepsze zdrowie i lżejszy portfel
Mądre Wydatki
Własne auto nie ma sensu. Młodzi nie chcą czterech kółek
Mądre Wydatki
Apartament wakacyjny. Jak kupić, by zarobić
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Mądre Wydatki
SpaceX wprowadza mega obniżkę cen na Starlink