Przeważanie tak. W sklepach stacjonarnych tę kwestię reguluje regulamin sklepu, w internetowych mamy na odesłanie 14 dni od dnia zakupu, natomiast w przypadku towaru zakupionego od osoby prywatnej, zwrot zależy od jej dobrej woli.
Zwrot towaru - sklep stacjonarny
Prawo polskie nie przewiduje zwrotów towaru w sklepie stacjonarnym, rozumianego jako rezygnacja z zakupu. Podczas zakupu mamy możliwość zapoznania z towarem, zapytanie sprzedawcy o wszelki szczegóły, wypróbowanie czy przymierzenie towaru. Co oznacza, że jesteśmy świadomi swoich zakupów. W wielu sklepach można jednak zwrócić towar, na zasadach zawartych w regulaminie danego sklepu. Na zwrot mamy od 7 do nawet 60 dni. Czasem zdarza się, iż zwrotu można dokonać tylko na kartę podarunkową, lub sklep preferuje wymianę na inny towar.
Ważne, by w przypadku zakupu sprzętu elektronicznego zachowywać oryginale opakowania, pudełka itp. Nie odrywać od ubrań metek i oryginalnych oznaczeń. Kosmetyki czy perfumy nie powinny być napoczęte i mieć śladów wyraźnego zużycia.
Czytaj więcej
Blisko 282 mln zł długu wygenerowało 100 tys. klientów sklepów w Polsce, dokonując zakupów na raty i nie regulując zobowiązania.
Zwrot towaru - Internet
Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r., mamy 14 dni na zwrot zakupionych rzeczy (dni kalendarzowe liczone od zawarcia umowy kupna) i to bez podawania jakiejkolwiek przyczyny zwrotu. Sprzedawca również ma 14 dni na zwrot pieniędzy, jednak może się wstrzymać z płatnością do momentu otrzymania zwracanego towaru. Sklep internetowy, w regulaminie świadczenia usług drogą elektroniczną, powinien dokładnie opisać mechanizm dokonywania zwrotu zakupionego towaru. W regulaminie powinny znajdować się informacje dotyczące, nie tylko, jak i gdzie dokonać zwrotu, ale i te mówiące o kosztach przesyłki. Coraz więcej sieci handlowych wychodzi klientom naprzeciw i pozwala na dokonanie zwrotu w sklepie stacjonarnym, nawet jeżeli dane rzecz została zakupiona przez Internet.