Odziedziczyłeś numer? Może być problem w bankowości mobilnej

Adobe Stock

Masz numer telefonu po innej osobie, która była klientem tego samego banku? Możesz mieć problemy z korzystaniem z bankowości mobilnej.

– Nowy klient, posiadający taki „zdublowany” numer, może korzystać z IKO w trybie pasywnym czyli  aplikacja IKO wyświetla informacje o kontach i innych produktach banku, ale właściciel rachunku nie można wykonywać żadnych operacji. Klient może aktywować aplikację na innym numerze telefonu – radzi Piotr Wardziak, z PKO BP.

Pan Tomasz jest od niedawna klientem PKO BP. Ostatnio na służbowej komórce chciał aktywować bankowość mobilną. – Tylko ja używam tego numeru telefonu, więc nikt inny nie miałby dostępu do mojego konta – opowiada.

Warto sprawdzić: Tablet jako przenośny bank. To nie do końca działa

Próbował aktywować aplikację banku, ale każda próba przesłania SMS celem weryfikacji numeru telefonu, kończył się komunikatem, iż „numer telefonu należy do innego użytkownika”.

– Pewnie poprzedni użytkownik telefonu miał konto w tym banku. Ale teraz z tego numeru korzystam ja. Próbowałem rozwiązać sprawę na infolinii, ale nawet kilkukrotny kontakt nic nie dał, bo pracownicy banku nie byli w stanie mi niczego doradzić. Nikt nie znalazł dla mnie żadnego rozwiązania. Co mogę zrobić w takiej sytuacji? – pyta zdenerwowany czytelnik.

Piotr Wardziak, z biura prasowego PKO BP mówi, że jeśli bank wykryje, że numer telefonu klienta, na którym aktywowane jest IKO, jest już związany z inną instalacją aplikacji IKO – u innego klienta – to proces aktywacji jest przerywany.

– Aktywacja aplikacji IKO jest możliwa na numerze telefonu, który został dodany do systemu banku – np. w czasie otwierania konta w banku. Bank nie ma podstaw, by dezaktywować IKO temu, kto pierwszy użył danej karty SIM -tłumaczy przedstawiciel PKO BP.

Przyznaje, że przyczyny takiej sytuacji mogą być różne: przekazanie karty SIM (i numeru) osobie bliskiej; odejście z pracy i oddanie numeru (służbowego smartfona) pracodawcy; zerwanie umowy z operatorem i powrót numeru do puli „wolnych” i ponowna jego sprzedaż przez operatora itp.

Tak długo, jak pierwotny właściciel nie usunie swojej aplikacji IKO, przypisanej do konkretnego numeru telefonu, a może to zrobić np. w systemie bankowości internetowej iPKO – bank nie ma podstaw do jakichkolwiek działań – twierdzi Piotr Wardziak.

Czy w innych bankach numer zmieniający właściciela – jest już dopisany do osoby, która go wcześniej użytkowała?

Jak mówi Robert Gawryś, specjalista ds. Bankowości Internetowej w Credit Agricole, jeśli klient zmienia numer telefonu, to powinien poinformować o tym bank.

– To ważna informacja, również w kontekście bezpieczeństwa klienta, ponieważ na ten numer przychodzą hasła autoryzacyjne, powiadomienia o transakcjach na koncie. Aktualny numer telefonu jest także potrzebny do aktywacji serwisów bankowości elektronicznej (CA24 eBank, aplikacja mobilna) – tłumaczy Robert Gawryś.

Bankowiec zauważa, że takie sytuacje, gdy numer telefonu do autoryzacji istnieje już w bazie banku, bo był podany przez innego klienta, a nie został przez niego zaktualizowany, analizujemy indywidualnie.

– Staramy się przede wszystkim skontaktować z osobą, która ma nieaktualny ten numer i podejmujemy decyzję albo o usunięciu numeru i przyjęciu dyspozycji od nowego posiadacza numeru lub nie- dodaje.

Warto sprawdzić: Najwyższy czas na bankowanie w sieci. Prowadzą za rączkę

Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika w ING Banku Śląskim podkreśla, że bardzo ważne jest, żeby klienci na bieżąco aktualizowali swoje numery telefonów.

– Jeśli jednak okazuje się, że numer funkcjonuje w bazach bankowych, jako należący do innego klienta,  to taka sytuacja, nie jest przeszkodą w aktywacji aplikacji Moje ING. Jedynym warunkiem koniecznym jest posiadanie numeru, który został zdefiniowany jako numer do autoryzacji – tłumaczy przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Także Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska mówi, że klient może pobrać i zainstalować aplikację na dowolnym telefonie z systemem Android i iOS, a numer telefonu nie ma tu znaczenia. – Dla nas bardzo duże znaczenie natomiast ma to, aby nasi klienci podawali nam aktualny numer telefonu. To ważne, ponieważ większość z nich korzysta z smsKodów jako narzędzia autoryzacji, a smsKody wysyłamy właśnie na ten telefon, który klient nam podał do tego celu – tłumaczy.

Przedstawicielka Santander Bank Polska dodaje, że bank przypominamy klientom o tym, aby informowali nas o zmianie numeru telefonu i zobowiązujemy ich do tego w regulaminie.

A w Pekao SA aktywacja aplikacji PeoPay w Banku Pekao odbywa się po kilku stopniowej weryfikacji (także numerze klienta).

– Numer telefonu jest jednym z kliku jej elementów. Jeżeli dojdzie do nieprawidłowego przypisania numeru telefonu, który na skutek błędu, lub na przykład w momencie zmiany operatora został przypisany do innego użytkownika, to należy ten fakt zgłosić w oddziale – tłumaczy Paweł Jurek, rzecznik banku.

Warto sprawdzić: Bankowe nowości i udogodnienia dla mobilnych użytkowników

Podkreśla, że w komunikacji z klientem bank opiera się na danych przekazanych przez posiadacza rachunku.

– On jest zobowiązany do tego, aby wskazać prawdziwe dane kontaktowe i w razie konieczności je aktualizować. Klient może zmienić swój numer telefonu samodzielnie w serwisie Pekao24 lub aplikacji PeoPay – dodaje Paweł Jurek.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Czasowa blokada karty. Jak to działa?

Czasem bywa tak, że kiedy idzie się na zakupy zapomni się czy portfel z ...

Kiedy banki wykorzystują rachunek techniczny

Kiedy pieniądze trafiają na zerowy rachunek techniczny

Nie tylko po likwidacji konta czy spłacie rat kredytów pieniądze trafiają na tzw. rachunek ...

Jak bank zmienia konto dla młodych w „dorosły” rachunek

Nie każdy bank po przekroczeniu wieku automatycznie przekształca konto dla młodych w „dorosły” rachunek. ...