Co robić po awarii wpłatomatu podczas wpłacania gotówki

Awaria wpłatomatu podczas oddawania gotówki? Zazwyczaj nie ma problemu z ustaleniem transakcji, ale nie zawsze.
Awaria wpłatomatu podczas oddawania gotówki? Zazwyczaj nie ma problemu z ustaleniem transakcji, ale nie zawsze.
Adobe Stock

Choć, gdy podczas wpłacania gotówki dojdzie do awarii urządzenia, nie powinno być problemu z ustaleniem kwoty transakcji, to jednak czasami zdarzają się takie problemy.

Klientowi pozostaje wówczas reklamacja. – Na jej podstawie bank przeprowadzi analizę wpłaty. Sprawdzane są dzienniki elektroniczne urządzenia – czyli zapisy wszystkich operacji, które się w nim odbyły – tłumaczy Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika prasowego ING Banku Śląskiego.

Warto sprawdzić: Jak i dlaczego znikają pieniądze we wpłatomatach

Dokładana analiza wpłaty

Rachunek w tym banku ma pani Monika. Na początku sierpnia wpłacała we wpłatomacie kilka tysięcy złotych. – Urządzenie wciągnęło pieniądze, a zaraz potem wyskoczyła informacja, że doszło do awarii– opowiada nam kobieta.

Oczywiście złożyła reklamację. Ale w niej bank uznał, że wpłaciła ona o 400 zł mniej niż podaje. – Jak tak można? Przecież przy wpłatomacie są kamery, a w samym urządzeniu specjalne systemy! Choć rozpisaliśmy bankowi nominały gotówki, to nie uznał w całości mojej reklamacji – narzeka pani Monika.

W oddziale usłyszała, że może odwołać się od odpowiedzi otrzymanej z
banku. Kobieta tak zrobiła. – Napisałam drugą reklamację, przecież 400 zł to duża kwota. Bank powinien wszystko dokładnie sprawdzić – tłumaczy.

Joanna Majer- Skorupa, z biura prasowego ING Banku Śląskiego, mówi że jeżeli transakcja wpłaty nie pojawiła się na koncie, to klient powinien zgłosić reklamację do banku wydawcy karty.

– Przyczyną niezaksięgowania wpłaty może być błąd systemowy urządzenia lub nieprawidłowość jej wykonania przez klienta – mówi przedstawicielka banku.

I tłumaczy, że na podstawie zgłoszenia reklamacyjnego bank przeprowadza analizę wpłaty, podczas której sprawdzane są dzienniki elektroniczne urządzenia – czyli zapisy wszystkich operacji, które się w nim odbyły.

– Są one kluczowym źródłem informacji o wszystkich transakcjach klientów i to na nich opierane są decyzje dotyczące. rozpatrywanej reklamacji- mówi Joanna Majer-Skorupa.

Dodaje, że potwierdzeniem jest także rozliczenie urządzenia – jeżeli zostały wpłacone banknoty, to będą wykazane w protokole rozliczenia wpłatomatu.

– Jeżeli klient wpłaci banknoty, a nie zostaną one zaksięgowane – bank na podstawie analizy zwróci kwotę na konto – tłumaczy Joanna Majer-Skorupa.

Warto sprawdzić: Mało kto wie o tej możliwości wpłatomatu. Garść korzysta

Zdradza, że bank nie rozpatruje reklamacji na podstawie zapisu z kamer. -Nawet, jeśli urządzenie jest objęte monitoringiem, video nie pozwala na jednoznaczne rozstrzygnięcie sprawy. Kluczowym w tej kwestii jest zapis logu dziennika elektronicznego – tłumaczy przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Zapewnia, że reklamacje dotyczące wpłaty czy wypłaty rozpatrywane są najszybciej  jak to jest możliwe, jednakże maksymalny czas  to 15 dni kalendarzowych.

– Zgodnie z obowiązującymi umowami i procedurami termin ten obejmuje między innymi zgłoszenie urządzenia do rozliczenia, uzgodnienie gotówki znajdującej się w urządzeniu, przeprowadzenie analizy jego pracy, a także analizy błędnej transakcji, na którą zgłoszona jest reklamacja- dodaje Joanna Majer-Skorupa.

Błędy się zdarzają

Także inne banki doradzają złożenie reklamacji w przypadku awarii wpłatomatu i niezaksięgowania pełnej kwoty na rachunku. – W reklamacji musi podać miejsce, czas, zamaskowany numer karty i kwotę wykonania reklamowanej transakcji. Te dane wystarczą aby zidentyfikować transakcję i zweryfikować jej przebieg- zapewnia Anna Strompowska, Partnership Manager w Credit Agricole.

Również Roman Grzyb z PKO BP przyznaje, że jeżeli ktoś wpłacał pieniądze, a urządzenie nie oddało mu gotówki i środki nie zostały zaksięgowane na rachunku, to powinien zgłosić reklamację. – Jesteśmy w stanie dokładnie sprawdzić reklamowaną transakcję. Klient ma wówczas nie tylko szansę, ale może mieć pewność, że odzyska swoje pieniądze – twierdzi przedstawiciel PKO BP.

Także Ewa Krawczyk, z Santander Bank Polska przyznaje, że oczywiście może dojść do awarii wpłatomatu w trakcie wpłaty. – Zwykle przyczyną jest wpłata nieprawidłowo przygotowanych banknotów np. są pogniecione, spięte gumką, podarte, albo w szczelinie depozytowej urządzenia znajdzie się obcy przedmiot jak (np. spinacz, gumka recepturka, paragon.

– Przyczyną może być również awaria techniczna sprzętu. Jeżeli wpłacona gotówka lub jej część nie została zaksięgowana na koncie klienta, powinien on złożyć reklamację w banku. Bank rozpatruje ją na podstawie szczegółowej analizy dziennika bankomatowego oraz rozliczenia wpłatomatu – mówi Ewa Krawczyk

Warto sprawdzić: „Idiotyczne” limity techniczne bankomatów i wpłatomatów

Kamila Nowak z Pekao SA przyznaje, że jeśli podczas wpłaty we wpłatomacie dojdzie do awarii urządzenia,  które pobrało już gotówkę, a nie zaksięgowało jej  na koncie lub zapisało tylko część, zależy od konkretnej transakcji, co się zepsuło i na jakim etapie.

– Najczęściej takie awarie wynikają z zacięcia gotówki, gdy banknoty są złej jakości, są ze sobą spięte lub coś się wśród nich zawieruszyło- tłumaczy.

Zapewnia, że po złożeniu reklamacji klient otrzyma zwrot środków. Bank jest w stanie stwierdzić kto wpłacał pieniądze.

Pani Monika czeka na rozpatrzenie drugiej już reklamacji przez bank.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Gdzie szukać najlepszych lokat na 1, 3, 6, 12 i 24 miesiące

Aktualny ranking najlepszych lokat bankowych obowiązuje od 17 do 23 lutego 2020 roku. Maksymalne oprocentowanie ...

Najlepsze lokaty półroczne [lipiec 2018]

Stworzyliśmy zestawienia najlepiej oprocentowanych sześciomiesięcznych depozytów na kwotę 10 tys. zł. W lipcu na ...

Mobilna autoryzacja w aplikacji Citi Handlowego

Citi Handlowy wprowadza mobilną autoryzację w aplikacji Citi Mobile. Citi Handlowy wdrożył nową, wygodną ...