Przelew zablokowany? Sprawdzają czy nie pierzesz pieniędzy

Bank może zablokować przelew przychodzący na konto klienta, gdy ma wątpliwości co do pochodzenia źródła pieniędzy.

Publikacja: 24.09.2020 12:58

Przelew zablokowany? Sprawdzają czy nie pierzesz pieniędzy

Foto: Adobe Stock

– Księgowanie przelewów w banku jest zautomatyzowane, ale dopuszcza się możliwość zablokowania przelewu przychodzącego w bardzo wyjątkowych i konkretnych sytuacjach – tłumaczą bankowcy.

Warto sprawdzić: Zadają dziwne pytania, gdy przelewamy pieniądze do USA

Monitoring transakcji

Pan Michał klient mBanku przeżył ostatnio niemiłą przygodę.- Zablokowano mi 50 tys. zł, które przyszły na moje konto pod pretekstem sprawdzania przelewu. To oszustwo ze strony banku, który moją gotówką obracał przez tydzień – skarży się mężczyzna.

Co może być przyczyną takiej sytuacji? I jak często banki blokują przelewy?

– Na bieżąco monitorujemy transakcje naszych klientów i każdą sprawę rozpatrujemy indywidualnie – informuje tylko Kinga Wojciechowska-Rulka, z biura prasowego mBanku.

Iwona Radomska z biura prasowego PKO BP zapewnia, że blokowanie takich przelewów zdarza się bardzo rzadko. – Tylko w sytuacji, gdy wynika to bezpośrednio z obowiązków ustawowych dotyczących przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, finansowaniu terroryzmu oraz zapobieganiu przestępstwom skarbowym – wylicza przedstawicielka PKO BP.

Zapewnia, że działania w tym zakresie bank podejmuje z inicjatywy własnej lub na podstawie dyspozycji otrzymywanej z prokuratury lub od Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.

Ważny kontakt z klientem

Jak wyjaśnia nam Alior Bank do zablokowania przelewu przychodzącego może dojść na wniosek pracowników zespołu przeciwdziałania transakcjom oszukańczym w przypadku powzięcia przez bank uzasadnionego podejrzenia, że rachunek wykorzystywany jest w celach oszukańczych lub przestępczych czy też pracowników zespołu przeciwdziałania praniu pieniędzy w ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego zgodnie z rozdziałem piątym Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Warto sprawdzić: Dane do przelewu – czy trzeba adres do przelewu?

Poza tym do blokady środków przychodzących może dojść w przypadku wystąpienia problemów technicznych, gdy nie ma możliwości zaksięgowania przelewu na rachunku klienta.

– Bank zazwyczaj rozwiązuje problemy techniczne tego samego dnia, chyba że przelew trafia do banku w ramach III sesji Eliksir, wtedy rozwiązanie problemu może przedłużyć się na kolejny dzień.  Są to przypadki incydentalne, a przelewy księgowane są z datą efektywną otrzymania przez bank przelewu- tłumaczy Alior Bank.

Dodaje, że w przypadku przelewu w złotych polskich na kwotę powyżej 100 tys. zł, gdy uznany ma być rachunek walutowy.

– W związku z przewalutowaniem, klient zostanie obciążony kosztem wymiany waluty dlatego działając w interesie klientów bank stara się dodatkowo potwierdzić wykonanie takiej transakcji z klientem – podaje biuro prasowe Aliora.

Zauważa teź, że jeśli przelew przychodzi do banku w ramach I lub II sesji Elixir, to bank potwierdza transakcję z właścicielem rachunku do godziny 17 tego samego dnia, a jeśli przelew trafia do banku w III sesji, potwierdzenie następuje do godziny 12 następnego dnia roboczego. – Przelew księgowany jest zawsze z datą efektywną i po kursie z dnia otrzymania przez bank przelewu – podaje Alior Bank.

I zapewnia, że w żadnym z tych wyjątkowych przypadków, gdy przelew zostaje wstrzymany do czasu wyjaśnienia sprawy, bank nie obraca tymi pieniędzmi.

Nie zgadzają się dane

Jak tłumaczy Agnieszka Gorzkowicz z Credit Agricole bank może zablokować środki klienta na koncie ze względów bezpieczeństwa jeśli podejrzewa, że mają one związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu, ma za mało informacji o kliencie lub transakcji (np. jeśli klient otrzymuje przelewem wynagrodzenie za usługę, której nie oferuje) czy jeśli podejrzewa lub mamy sygnał, że jest to tzw. transakcja oszukańcza, nieautoryzowana przez nadawcę przelewu.

– Możemy też wstrzymać księgowanie środków, jeśli w przypadku przelewu zagranicznego, nie zgadzają się dane beneficjenta przelewu. Wtedy automatycznie zwracamy pieniądze do nadawcy przelewu – dodaje Agnieszka Gorzkowicz.

Warto sprawdzić: W okienku słono zapłacimy za przelew do fiskusa

Wyjaśnia, że w przypadku zablokowania środków ze względu bezpieczeństwa bank staramy się jak najszybciej wyjaśnić sytuację i uwolnić środki.

– Czasami  – jeżeli uznamy, ze transakcja ma związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu i zgłosimy taką transakcję do GIIF – decyzję o utrzymaniu blokady podejmuje już Generalny Inspektor Informacji Finansowej lub prokuratura -mówi przedstawicielka Credit Agricole.

Dodaje, że jeśli blokada dotyczy transakcji oszukańczej, sprawa jest procesowana w tryb. akt 106 prawa bankowego, tj. bank blokuje środki na 72 h z możliwością przedłużenia decyzją prokuratora.

Pan Michał otrzymał swoje pieniądze. Nadal jednak nie wie co było powodem sprawdzania. – Wypłaciłem wszystkie środki ze swoich kilku kont w mBanku i zamknąłem tam rachunki – mówi nam mężczyzna.

– Księgowanie przelewów w banku jest zautomatyzowane, ale dopuszcza się możliwość zablokowania przelewu przychodzącego w bardzo wyjątkowych i konkretnych sytuacjach – tłumaczą bankowcy.

Warto sprawdzić: Zadają dziwne pytania, gdy przelewamy pieniądze do USA

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?
Oszczędności
Jak oszczędzają Niemcy. Gdzie trzymają pieniądze