Naliczone odsetki mogą szybko zniknąć, gdy bank się pomyli

Adobe Stock

Nawet jeśli już odsetki od lokaty czy na rachunku oszczędnościowym pojawią się na koncie, to i tak mogą szybko zniknąć, jeśli bank dokona ich korekty, bo źle wcześniej naliczył.

– W przypadku takiego zdarzenia każdy klient ma prawo do złożenia reklamacji w zakresie odsetek naliczonych na jego produkcie depozytowym – tłumaczy Alior Bank.

Warto sprawdzić: Zalegasz bankowi? Przypomną o tym nawet w czasie snu

Błąd w systemie

Pani Iza jest klientką ING Banku Śląskiego. Oprócz ROR-u ma w nim kartę kredytową oraz rachunek oszczędnościowy. We wrześniu przeżyła spory zawód w związku z oszczędnościami.

– Bezpieczne instrumenty typu lokaty czy nawet konta oszczędnościowe są już nieopłacalne. Mało tego- na koncie oszczędnościowym nawet straciłam, bo bank zabrał kilkanaście złotych. I nie wiedziałam z jakiego powodu – opowiada kobieta.

Od pracowników banku usłyszała, że „w lipcu i w sierpniu źle naliczono odsetki, dlatego trzeba było zrobić korektę na koncie”. – Przepraszamy za tę sytuację – dodali bankowcy.

Jak się okazało nie tylko pani Iza miała taką sytuację, ale do naszej sytuacji dotarło kilka innych podobnych sygnałów. Pan Piotr skarżył się, że z tego powodu stracił od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych na każdym koncie.

W podobnej sytuacji znaleźli się też inni klienci.– Dlaczego bank pobrał i zaksięgował z mojego konta pieniądze z powodu błędnego naliczenia odsetek, bez poinformowania wcześniej o tym klientów? Przecież ma możliwości by to zrobić w aplikacji czy w panelu klienta – pyta oburzony pan Maciej.

On też kontaktował się z ING Bankiem Śląskim w tej sprawie. Usłyszał przepraszam. – Bankowcy powiedzieli, że zdają sobie sprawę, że” nie była to komfortowa sytuacja i nie tak to powinno wyglądać. Obiecali też zająć się tematem – opowiada nam pan Karol.

Jak przyznaje Mirella Gmur, z biura prasowego ING Banku Śląskiego w lipcu i sierpniu rzeczywiście nastąpiła nieprawidłowość systemowa w naliczaniu odsetek na niektórych rachunkach oszczędnościowych klientów banku.

– Przyczyną był błąd systemowy, na który złożyło się kilka okoliczności m.in. wcześniej ogłoszona zmiana oprocentowania, transakcje dokonywane w trybie offline, kapitalizacja odsetek.  W skutek tego, system nieprawidłowo naliczył odsetki na niektórych rachunkach oszczędnościowych bez uwzględnienia zmiany oprocentowania – wyjaśnia Mirella Gmur.

Warto sprawdzić: Płacił odsetki za cudze transakcje. Jak to możliwe?

16 września bank dokonał korekty księgowej błędnie naliczonych i wypłaconych odsetek na takich rachunkach oszczędnościowych.

– Mamy możliwość dokonania takiej korekty zgodnie z zapisami Regulaminu świadczenia przez ING Bank Śląsku usług w ramach prowadzenia rachunków płatniczych dla osób fizycznych oraz regulaminu świadczenia przez ING Bank Śląski usług w ramach prowadzenia rachunków bankowych – informuje przedstawicielka banku.

Przyznaje, że bank zdaje sobie sprawę, że dla klientów może to być sytuacja niekomfortowa dlatego ze zrozumieniem odpowiadamy na pytania i rzetelnie wyjaśniamy przyczyny takiego stanu rzeczy.

– Dokładamy też wszelkich starań, aby tego typu sytuacje się nie zdarzały. Na bieżąco podejmujemy działania kontrolne, dzięki którym możemy szybko reagować i eliminować niedoskonałości a jednostkowe kwestie błędnie naliczonego oprocentowania występują niezwykle rzadko – zapewnia Mirella Gmur.

Często winny człowiek

Czy w innych bankach też zdarzały się podobne sytuacje, że naliczono błędnie odsetki na korzyść klienta – wyższe zamiast niższych? – U nas nie miały miejsca – zapewnia Kamila Nowak, z biura prasowego Pekao SA. Podobnie mówi Iwona Radomska z PKO BP -Nie odnotowaliśmy takich przypadków – zapewnia.

Także Hanna Niemiec-Kłak, Senior Product Manager w Credit Agricole zapewnia, że ten bank nie odnotował takiej sytuacji. = Dlatego też trudno mówić o reakcjach klientów. Na pewno duże znaczenie tutaj miałaby dobrze poprowadzona komunikacja, empatyczne i indywidualne podejście do klientów- mówi Hanna Niemiec-Kłak.

Biuro prasowe Alior Banku też zapewnia, że w ostatnim czasie nie mieli takiej sytuacji. – W przypadku takiego zdarzenia każdy klient ma prawo do złożenia reklamacji w zakresie odsetek naliczonych na jego produkcie depozytowym. Bank rozpatruje ją w terminie określonym w obowiązującym regulaminie rachunków – zapewnia Alior Bank.

Dodaje, że „każda tego typu sytuacja zawsze jest analizowana indywidualnie i na tej podstawie bank przedstawia klientowi swoje stanowisko oraz propozycję rozwiązania. Jeśli reklamacja jest zasadna bank niezwłocznie dokonuje niezbędnej korekty odsetek na rachunku klienta”.

Warto sprawdzić: Przelew zablokowany? Sprawdzają czy nie pierzesz pieniędzy

Ewa Krawczyk, z Santander Bank Polska mówi, że od dawna bank nie miał takiej sytuacji.

– W dłuższej historii możemy znaleźć pojedyncze przypadki drobnych korekt wynikających z błędów technicznych. Poziom oprocentowania depozytu jest zawsze uregulowany w umowie z klientem i ewentualne jego zmiany są wprowadzane w formie przewidzianej w umowie lub regulaminie- mówi Ewa Krawczyk.

I dodaje, że przykładowo, w tym roku w ślad za decyzjami Rady Polityki Pieniężnej, przeprowadziliśmy obniżki oprocentowania depozytów, o których informowaliśmy naszych klientów, przy czym żadna z tych zmian nie niosła za sobą błędów, a tym samym nie wymagała dokonywania korekt.

Kinga Wojciechowska-Rulka, z mBanku przyznaje, że „takie sytuacje zdarzają się, jednak należą do wyjątków spowodowanych najczęściej zwykłym błędem ludzkim”.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Gdzie szukać najlepszych lokat na 1, 3, 6, 12 i 24 miesiące

Bieżące zestawienie obowiązuje od 11 do 17 listopada 2019 roku. Regularnie obserwujemy zmiany w ...

Najbardziej oczekiwane są usługi, które nie tylko zwiększają wygodę w zarządzaniu finansami, ale przynoszą dodatkowe korzyści, jak na przykład rabaty

Które banki próbują ułatwić życie swoim klientom

Musiał minąć rok, żeby open banking zaczął nabierać rumieńców. Od kilku tygodni wciąż pojawiają ...

Nie do każdego przyjdzie mail po przelewie

Część banków oferuje wysyłanie potwierdzeń przelewów internetowych czy mobilnych bezpośrednio na e-mail klientów, inni ...